måndag 21 mars 2011

Ströms medvind och alla goda ting är tre (minst)

Ny vecka, nya möjligheter och en tuff hyrbil. Kändes redan i morse att veckans första dag skulle bli speciell. Måndagar gillar jag, vet inte varför, känns fräscht på nåt sätt, precis som 1 januari gör. Barnen for som vanligt till skolan, sjung sjung i bilen men bara i framsätet där tjejerna sitter för pojken i baksätet tar alla tillfällen till att sova. Det tar oss 10 minuter att åka och han somnar verkligen. Vår pojk håller på att bli tonårstrött. 
Vink vink, o så struttar dom iväg. Dom såg glada ut, Cajsa med, det kändes gott i tigermammans hjärta. Vad som hände innanför skoldörren skulle jag inte få veta förrens på eftermiddagen. Hade blandade känslor i kroppen, men hoppades att skolresan skulle gå bra och att inga barn var elaka mot mitt spagetti-barn. 
Basse var sin vana trogen, förlåt, på väg till körkortsanstalten men denna gång i strandraggarjeepen. Diverse strul med adress och intyg och bilregistrering, sedvanligt det med. Han ringde, nervös som ett asplöv och med ett självförtroende nere i skosulorna. Mycket prestige över körkortet tror jag + allmän tröttma på skräpet, tror inte att en kuggning skulle mottagas så väl utan mer innebära något hemskt och en hämndlysten aktion som att skicka ruttna grisöron till den första körkortshäxan eller så. Nu hade Basse smart nog valt en annan station att köra upp på, mååånga mil från häxans residens. O se på katten, han klarade det. Ja vad underbart, o vilken lättnad! Han hade skakat i händerna och knappt kunnat prata alls pga nervositeten, men japp, där satt den, som en smäck. Duktiga bästa Basse, grattis! 


Basse o den röda strandraggarjeepen, jag älskar er för evigt!

Vi firade denna underbara händelse med en god lunch på tu man hand. Hur trevligt var inte det då? Vi satt o pratade, som förr. Inte stressiga, inget påpekande om bordskick eller velande/guidande/vägledande från barnmenyn. Bara vi, varsin sallad och bottomless Cola. Kändes lyxigt och glamoröst. Sen for vi till banken och satte in en slabba pengar på sparkontot, kändes glammigt det med, i kontrast till mitt konstant inombords gnag för att jag gör åt alla pengar och inga drar in till kassan. Kändes fint, o inte romantiskt alls tyvärr, men en fin stund tillsammans med bank-kvinnan som för övrigt tyckte mina glasögon var snygga. Menade hon det verkligen, idag tvekade jag faktiskt. O vet ni, det gör inget!

Hem o tillsammans sitta i solen med varsin kaffe, njuta av segerns sötma, och njuta av att vi har det varmt o skönt. Plingelipling på dörren, mailman Dan kom med paket. O brev! Bästa som finns, att det kommer post som inte är sura papper från skatteverket, Telia eller nån gasräkning. Ett handskrivet kuvert är värt tio miljoner gånger mer. Paketet lyckades jag lämna oöppnat tills barnen var med, trots att det låg o skriade och vred sej av ÖPPNAMEJNUGENASTPLÅGOR. Jag klarade det! Fick också lite papper och väldigt söta kort från Faffen o farmen som egentligen betyder farmor o farfar. Fick små svid i ögat, tack bästa svärföräldrarna som finns!



Vi gick sen tillsammans och mötte barnen vid skolbussen, också himlans mysigt. Tror allt att jag såg ett litet tår-svid i hans ögon när han såg våra barn diskret vinkandes innefrån bussen. O ja, en av dagens goda ting, Cajsa hade haft en ganska bra dag med sista veckans upplevelser som referens. Underbart, o dessutom väldigt lite läxa att göra. Väl hemma öppnades paket o brev, eller snarare, mamman slet upp vilt efter det att Lucas försökt i en sekund. Bästa Malin S, om du visste vad glada vi blev! Vilka fina teckningar o vilket sött brev! Nils teckning är underbar, skrattade gott åt den med massvis av kärlek i hjärtat. O en burk, med galet efterlängtat godis, har jag sagt till dej hur mycket jag gillar?

Alldeles färska, sega hallonlakritsdöskallar, finns inget jag godis jag gillar mer.
Malin S! Tusen tack, du är helt fantastisk hjärtat! Hälsa Elsa o Nils o tacka så mycket, o att jag saknar dem, snyft. Jag kommer att snåla och njuta, det lovar jag. Teckningarna sitter redan uppe o pryder en vägg. Tacktiotusen

Eftersom Basse var hemma och jobbade fick Cajsa låna telefonen och ringa hem till bästis Beyke. Har visst inte lyckats lösa vårt "ringa till Sverige problem" ännu. Ett långt och välbehövligt samtal för Cajs. Lucas gjorde läxa med pappan. Jag fick en liten pratstund med mamman Malin B, välbehövligt för mamman Å. Mitt i samtalet fick jag spontanbesök av den danska mamman med dotter. (mycket mammor nu...) Trevligt trots att jag snabbt fick avsluta telefonsamtalet. Barnen hängde i poolen, eller tunnan, o vi pratade. Återigen fick jag beröm för min danska, not. Inte denna gången heller. Kul med spontanbesök! Gullig mamma och snäll tjej. Cajsa stendiggar!

Tacos till middag, har inte ätit sen nånstans runt nyår. Godare än gott, godare än jag kan nånsin minnas att det smakar. Och! Old el Paso finns här med. Som en hägring eller oas, men på sanning.
Mysig tv-kväll med slötittande på typisk Åsa-kanal. Food TV eller nåt sånt, Handlar om.... mat. Vi har det så bra när vi har det bra. Vi är oförskämt lyckligt lottade. Jag är tacksam.

De tre goda tingen:
Skype med pappa, alltid lika skönt o roligt. Jag <3 Pan
Skype med lillasyster, världens bästa
Körkort (känns lite spännande eller skrämmande att jag har min resa kvar)
Tu man hand-date med min man som jag har känt i 22 år.
Insättning av peng på bank
Paket med teckningar, brev o hallonlakritsdöskallar från Malin
Telefonsamtal med en annan Malin
Facebookchatt med finaste Anna
Dansk väninna på besök
Tacos
o sol. 
Blir tre va?


I morgon är en annan dag, ser fram emot vad den har att erbjuda. 27 grader enligt prognosen. Låter varmt.

Avslutar med en bild på vår idol Cherrie Berry. Tjejen med stans i särklass tuffaste namn. Hon är ansvarig för alla hissar som finns i hela Charlotte med omnejd och sitter på bild i ram i varje hiss vi åker. Heja Cherrie Berry, du är för härlig!




Många kramar till er som läser vad jag skriver, blir glad o nästan stissig när jag ser hur många ni är!


Åsa - El maco, vad tänker du på?

3 kommentarer:

  1. Amen, var det på myslunch du var idag... Inte konstigt att du inte svarade när jag ringde då´rå ;-). Fast jag kan fortfarande inte lämna meddelanden till dig, jag får bara telefontant som säger att din voicemailboxisnotsetup. Typ. Men vad härligt ni hade det idag... och laktritshallondö´skallar...Hmm, jag tror jag kommer på fika då´rå nåndag den här veckan eller så ;-). Hörs imorn, slår en pling! Kram!!

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir att Cajsa fick en bra dag! Och stort grattis till Basse och hans körkort!!!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dag ni har haft! Och ett stort grattis till Basses körkort, jag tror att han hade otur med det första uppkörningsstället, det kommer att gå alldeles utmärkt för dig när det är dags! Nu vet du ju var du ska välja att köra upp!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!