söndag 20 mars 2011

Första grillningen och burn ball...

Vi har verkligen haft en toppenhelg, o total förnekelse av skolan. Barnen har lekt omkring på gatan, vi har badat i vår bubblis och vi har premiärgrillat. Vi köpte lite olika köttstycken (äckligt ord ju) och resonerade learning by doing. En sallad kan vi fixa, o det kan man förmodligen göra i vilket land man än befinner sej. Bra så, men kruxet var mer kryddning, och kött-saker. Lite saknade man Santa Marias Glazer men det gick över fort. Är ju trots allt i det förlovade BBQ-landet och ser man på, en del välkända grillsåser fanns ju här med. Kanske inte så lustigt eftersom dom kommer här ifrån. Baby-rays och Stubbs. Vi gillar hemma så varför inte? Men se nähä, vi testade lite annat. Och resultatet? Med beröm godkänt. Misstänker att biffen var av högre kvalitet och att vi hade flax. Lagom rött, väldigt gott.





Toppen att kunna sitta ute och äta! Middagen och sällskapet (min familj) ger jag 8 strömmingar av 10 möjliga. Vad saknades? Vete katten egentligen, vill inte skryta med en 10 liksom.
Efter middagen lufsade vi in till grannfamiljen med dom tuffa namnen Nancy o Curt. Tycker att Kurt ska stavas med K och uttalas på svenska. Familjen är gulliga o roliga. Dom har en tv utomhus (!) och vi satt med dem o en annan familj och tittade på collage-basket. Lite oväntat och annorlunda men trevligt. Misstänker att familjen N o C hade smakat på vinet ganska många gånger för hon fnissade och vevade omkring. Och! Hämtade ett förstoringsglas... Äh, jag vet inte. Vem som vann matchen vet jag visst inte, inte heller vilka som spelade när jag tänker efter. 

Söndag, brännboll på schemat. Två andra familjer med samma modersmål som vi + två extra svenska pojkar träffades i en park och spelade brännis. Har inte spelat sen 25 års åldern, det märktes nog inte... Inte alls va? Tjej-lag motta killarna.

Tjejerna vann helt överlägset, joråsåatt.


Vi gick en liten, väldigt liten faktiskt, men dock promenad i Freedom park. Ganska stor park vad jag kunde se, med olika sport-banor. Beachvolley, soccer, brännboll, kanske inte just det då men andra banor. Fanns säkert en boulebana med. Stor lekpark med ett äkta vilda västernlok som man fick gå in i. En sjö, en scen, gulliga stenbroar över en bäck. Rosa träd. Väldigt fint, kan se mej alla hänga omkring i parken fina vårdagar med filt och läskeblask. Stora kycklingklubbor och barn som är glada. När jag gick där fick jag återigen "jag lever i en film-känslan" Den kommer när jag minst anar det, idag var det i en park. Sånt som jag bara har sett på film tidigare. Naturligtvis har jag varit i en park tidigare. Stadsparken i Jönköping med getter o laman, Huskvarna folkets park o Kungsträdgården. Tusen andra parker när jag tänker efter men här är dom... som på film helt enkelt. Lucas älskade att kuta omkring med de två extrapojkarna som faktiskt flyttade hit samtidigt som oss. Cajsa träffade två gulliga tjejer så nu har hon tre svenska kompisar här. Efter minipromenix begav vi oss alla till Svenska skolan där de andra två familjerna hade med sej gooood mat, som vi snyltade kraftigt på. Ströms har noll koll, igen. God mat verkligen. Svenska skolan lånar lokal i en kyrka mitt inne i stan, uptown som man säger här.
Informativ bild på kyrkan...
Barnen ska gå där varannan söndag, tre timmar. Dom läser böcker, skriver och tittar på svensk film. Till hösten ska dom läsa Pojken o tigern, en bok som både L o C har läst i skolan. Det är runt 20 mer eller mindre svenska barn som går i skolan, men alla har nån slags anknytning till Sverige iallafall. Måste kännas skönt för Lucas o Cajsa att känna att dom är duktiga och bra nångång här, för i svenska skolan måste man prata svenska. En del andra barn har tappat bort lite av sitt hemspråk, en del kan nästan inget. 
Gissa om dom älskade det? I bilen hem sprudlade dom och bara babblade ut allt dom upplevt. Vår fröken är världens snällaste o inte alls sträng. O vet du, vi fick till o med M and Ms. Cajsa ville omeddelbums göra sina läxor när vi kom hem men nope, den engelska skolans läxor hade högre prio o vi har två veckor på oss. Hold your horses spagetti.

Vi tog också en tur i Basses strandraggarjeep, den röda faran kallad. Han fick hyra en bil idag för att kunna ta körkort imon, igen... Bilen är en sån där jeep med liksom tygtak, kan inte modellen. Typisk häst-ägar-jeep. Den kommer att göra storsucce´på provningsanstalten, jag lovar. Här ska tummar hållas och fingrar korsas. Snälla, låt Basse få sitt körkort nu.

Söndagskvällen avslutades på bästa sätt, Solsidan, sista avsnittet. Jag tycker inte om Ove så mycket, blir lite ilsk på honom faktiskt. Cajsa, äntligen, efter ett par lovebombardagar, med positiva intryck och lite nya kompisar och en dos svensk skola, så kände vi igen henne igen. Ett litet tal innan solsidan, och lite magdans till efterrätt. Så skönt att se glöden i henne. Hon längtade lite till skolan i morgon  för dom ska på skolutflykt o se Skönheten o Odjuret på en teater. Matsäcken är packad, hemlig lapp från mamman ilagd, kläder ordnade. En liten klump finns där också men hon kom på att "jag har ju massvis med kompisar i magen så jag behöver aldrig känna mej ensam. Hur menar du nu undrade jag lite grann, jo men du vet, såna där vita o röda man har miljoners av. Dom är med mej hela dagen ju" Gulle, men jo, sanning, tänker man så är man ju inte ensam. Låter lite knapert kanske, men funkar det så är det bra.

Lite andra bilder
Finns på brittiska hyllan i mataffären, verkar inget vidare...
Forrrden älskar racing fuel, o vi tror alltid att vi har tankat den för
sista gången. Nångång kommer det bli sista. Jag bara vet det.
Om Cajs inte mäktar med att bli veterinär, är jag
säker på att Pet sitting in your home kan vara något.
Pet taxi också. Jag smäller av!

Ologiskt att Sweden är SÅ stora på FETA, finns i vår mataffär, men  kul!




Veckans mål:

Fira Basses körkort

Kontakta Lucas nya skola för date med rektor eller annan person. Behöver hjälp, förstår inte alla val vi måste göra. 

Spela tennis

Maila försäkringskassan - igen. Adressoklarheter. Gillas inte!

Skriva brev för hand.

Lämna en odda (molly) på kemtvätt bara för att jag kan

Kanske åka o betala en räkning

Låter som en lugn vecka, hoppas att det ändrar sej.




Ha nu en skön och vårlig vecka, och jag önskar er... några goda skratt. Jag saknar såna där kramp-i-magen skratt faktiskt, som man fick när man var mindre. Varför slutar man med det? 

Åsa - iakttagaren no 1











4 kommentarer:

  1. Vi hade också grillpremiär igår! Det blev hemgjorda hamburgare med alla dess tillbehör. Mums, vad gott det var!

    Fast vi fick sitta inne. 4 plusgrader är ingen hit med en 8-månaders och en 3,5-åring med vattkoppor...

    Ha en trevlig vecka!

    /karin

    SvaraRadera
  2. heja cajsa, bra med kompisar i magen. och grill, och park, och bilar, och brännboll ... living the dream he he. Jag är avis men inte missunnsam.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att barnen gillade svenska skolan, för svenska skolan dö-gillade dem :-D! Och vad är det du säger... engelska läxan före svenskan, mja, nu blir svenska-skola-fröken ilsk, ha ha! Kram!!

    SvaraRadera
  4. Karin: oavsett väder är första grillningen alltid den bästa. Krya på er stackare, potatismjöl lindrar.

    Malin, lilla darlung! Finns bara en tavla som beskriver vad vi är just nu. I en dröm. Unnar dej sol o medvind, kom hit. Längtar!

    Fröken J! Japp, tror att vi har två praktelever här. Idag ha de diskuterat hur viktigt det är att man sköter sej på lektionerna... Bra jobb ni gör!
    Kram ( o nooo, vi har ingen tisdagslunch inplanerad. Får spunk!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!