tisdag 22 mars 2011

Husmor version 2.3 alternativt desperate housewife 0.3

God morgon stars!


Det är mycket som är annorlunda i familjen Ström nuförtiden, i vårt nya land. Vi är tillsammans, hela familjen, mycket mer, vi lever en smidigare liv och jag, jag är husmor. Som jag säkert har skrivit tusen gånger innan har jag lite svårt att förhålla mej till att "bara vara hemma". Det är svårt att vänja sej vid att inte vara livegen. Gillar ju att få en egen lönespec, att känna att jag också bidrar till familjens kassa. Nu har vi valt att leva på ett annat sätt, jag måste nog börja jobba lite mer på min inställning till faktumet. Jag är hemmafru! Jag Åsa Maria Ström, jag jobbar i hemmet. Mitt jobb är att se till att hemmet är fint, att skolan funkar, att maten står på bordet. Låter som en enkel sak, men i verkligheten? Allt det där gjorde jag ju i Sverige med, men då fick jag ju ändå en lön från min arbetsgivare. Det här är svårt, jag har en del att jobba med mej själv där.


Förmiddagens husmorsuppgifter:
Omelett till barnen
Lunchbox till mannen
Se till att alla papper o böcker ligger i respektive barns skolväska
Skriva ett brev till en lärare som också jobbar som Tudor. En privatlärare kort sagt, som vi hoppas kan hjälpa Lucas med matten. Känns som att han ligger två år efter eller nåt.
Tömma diskmaskinen
Hänga tvätt o ta hand om tvätt.


Klockan är nu åtta på morgonen och jag är klar! Säger en del om hur tidigt barnen åker till skolan men också hur grymt snabb o effektiv jag är va? Fniss.


Jag lider som en del av er vet, av svår ägg-skalsnoja. Så kraftig att jag inte ens klarar av att utveckla vad det innebär här på bloggen. Men! I möjligheternas land, där jag så påpassligt befinner mej finns lösningen. Extremt överflödigt men ändå fiffigt. 
Tadaaaa:


Råa ägg på tetra. En skänk från ovan.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, mest skrattar jag nog åt faktumet att jag, av andra skäl än lathet, har en tetra med råa ägg i kylen. Finns också tetror med enbart vitor, och gulor. Hur jobbigt tycker människan det är att knäcka ett ägg. Eller hacka en lök, eller tärna en tomat? Inte undra på att människor tillslut inte ens orkar träna eller gå 140 meter på en parkeringsplats. 
Nåväl. husmor Åsa, utan förkläde o huckle, gjorde omelett till de blonda barnen i morse, på ägg ur en tetra. Av mej får det initiativet 4 strömmings av fem. Barnen älskade det! Mätta o glada for de till skolan. Jag ger mej själv en rising star som husmor. Om jag skulle äta tetra-äggs-omelett själv? Skulle inte tro det va! Hur skalosäkert som helst...


En annan ganska stor sak här i det stora landet verkar vara Parent University. Massvis av kurser som föräldrar kan gå för att bli bättre... föräldrar? Det är skolan (min egen tolkning) som anordnar. Bra sak faktiskt, och japp, på torsdag gör jag debut på mitt nya universitet. Housewife goes for a examen.


När husmorsgöromålen känns föööör jobbiga, kan jag gå ut i värmen med en kopp kaffe. O japp, på sant husmorsmanér har jag hittat lösningen på avsaknaden av starkt kaffe, o jag är van vid dubbla espressos från hemma. Vi har en ny kaffepryl, inte en maskin för det tycker jag inte att det är, då måste den ha, precis som min älskling hemma, ett magasin för kaffebönor, en vattentank. Tryck på knappen och vips så mals bönorna och espresson görs. Med god crema på. Nu har vi en budgetvariant. Kaffe med kapslar. Finns miljarders olika sorters kapslar, kaffe, smaksatt kaffe, decaf kaffe, chokladdryck, chai, o svaga espressos. Jag lovar, har letat upp den starkaste kapseln man kan hitta i kaffeväg här, extra dark, extra bold espresso french way. 
Husmorstipset för dagen är: gör en fjösig espresso i kapselbryggaren. Skvätt i lite pulverkaffe av hög kvalitet. Done! Där satt den. Gott, o starkt. Inte barista-värdigt men så nära god stark kaffe jag kan komma. Nöjd. Husmorspoäng, 5 av 5 strömmings.


Ut i solen flicka, ta med dej nya favvo-blaskan, en stark husmorskaffe o njut!






Vad ska man säga? Underbart, o vaaarmt. Kruxet är att ingen, inte nånstans och någon, kommer på tanken att sitta o i solen med en kaffe o njuta på svenskt vis en tisdagsmorgon kl halv nio. Jag får nog göra nåt mer nyttigt innan jag går ut. Stryka en kalsong, putsa ett smycke, väva en matta. Eller ta en springtur, ja så får det bli.


Pussegull kastrull, det här var dagens husmorskrönika, eller desperate housewifebekännelse, välj själva vad ni tycker.


Åsa - mer känd som Alva på Junibacken


PS: och jag glädjer mej mycket åt att Sverige verkar ha toppenväder också, sol och smältande snö. Jag unnar er, o glad för er skull (det låter inte stesigt va? Jag menar det verkligen)

5 kommentarer:

  1. Sötaste, här kommer två goda recept på amerikanska pannkakor - hoppas du hittar ingredienser ;-) Barnen kommer älska ;-)

    Recept 1
    2.5 2.5 dl vetemjöl
    2 2 tsk bakpulver
    1 1 msk socker
    0.5 0.5 tsk salt
    1 1 msk kardemumma, nymalen
    2.5 2.5 dl standardmjölk
    2 2 msk smält smör
    1 1 st ägg


    Recept 2
    50 g smör
    3 st ägg
    2,5 dl mjölk
    5 dl vetemjöl, (300 g)
    2,5 tsk bakpulver
    1 tsk salt
    1 msk strösocker

    Puss o sov gott!!

    SvaraRadera
  2. Ja det förts blev ju lite galet i mängd ;-)

    SvaraRadera
  3. "Stesigt" ha ha ha! Jag tror jag skrattar ihjäl mig. Underbart!! En riktig Jönköpings tjej!! Och du... njut du av ditt morgon kaffe och en bra tidning kl halv nio, snart nog är verkligheten i kapp oss! Och amerikanerna kommer alltid att tycka att det är märkligt att ni är utomhus. Antingen är det för varmt (och sport på tv...) eller är det för kallt (och sport på tv)!
    Hoppas din kurs blir rolig, själv åker jag hem till Jönköping i morgon för en tvåveckors intensivumgänges sejour med familj och vänner!

    SvaraRadera
  4. Sorry! Huskvarna!! Jag menar naturligtvis Huskvarna tjej!!! Oj, där gjorde jag bort mig rejält! ;)

    SvaraRadera
  5. Linda, gulle tack! Du är världens bästa syster.

    Christina: Stesigt är ordet, bättre än dom där osch devon o vad det nu heter, karabängen. Ok, jag håller mej ute, står för mitt ursprung och njuter i både värme o vanlig temp. Sporten struntar jag i.
    Ha det så roligt i Jönkan, o njut av en kebabpizza. Har hört att de är godast i världen.
    BTW: born and raised i Jönköping. Huskvarna är ett senare påhitt, men jag trivs där med men det tog två år innan jag kunde titta någon i ögonen när jag sa vart jag bodde....

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!