onsdag 11 maj 2011

Min dag med advokat-Bill och några lärdomar

Puh! Dagen med Bill som egentligen heter William... gick så bra, så bra. Eller, vårt umgänge gick bra. Mina förutfattade tankar om honom kan ni läsa här, och japp, jag hade ganska så rätt. Mest av allt var han rolig och vi skrattade mycket. För att göra en lååång historia kort om hur mitt visum rättade till sej till rätt status kan man säga att vi besökte tre instanser, varav det sista var på Charlotte international airport. Där träffade vi den mest otrevliga (som i o-trevlig och som i OTREVLIG) man som går i ett par skor tror jag. Helt sjukt och advokat-Bill blev så där härligt barsk mot Otrevligmannen. O jag blev kallad klient. Coolt! Nu är snart min status här tillrättad och jag kan i början av nästa vecka ansöka om det där berömda kortet - igen!

Det lustiga är ju att jag inte nånstans har gjort fel utan någon annan har klantat sej men det är ändå jag som får be om ursäkt och bli behandlad som en skurk. Det är över mitt förstånd och förmodligen bara något jag får tugga i mej.

Vaccinationsstrul fortsätter. Häxan Surtant har ringt till Basse. Hon var sååå len på rösten såååå. Förklarade bla bla bla, hon hade ringt supertrevliga nursen också. Enligt surtant som givetvis kontrollerat uppgifterna vi gav om att barnen INTE ska ha vaccin vad den infon fel. Barnen SKA vaccineras, senast fredag hävdar hon. Jag blir tokig, vet inte vilket ben jag ska stå på. Kollade upp med vaccinleverantören. O ser man på, nej nej, barnen ska inte ha sitt vaccin förrens i Juli. Jag blir rädd, arg och frusterad. Jag ska göra alla utskrifter från alla medicinska sidor som finns och trycka upp i fejjan på häxan surtant. Nu är Åsa arg, o rättvisa ska skipas.

Lärdomar:

Lugg heter Bang här, men hellre fringe som är lite fiiiinare och mer brittiskt.

Sassy, är något fint att säga om en handväska. That is a sassy bag..."

Hig end är fiiina saker.

Is this for all y´all? Låter galet roligt. Betyder är det här till alla er? Om man är flera vid ett bord tex.

Jack and Jill. Den här är underbar! Det är ett badrum mellan två rum. Gulligt va?

Förberedelserna inför EOG (end of grade test) har gått över styr. Rektorn har sagt att barnen bör sova vid 7. Hallåååå?

Det är endast 20 skoldagar kvar till sommmarlåååååv.

30 dagar kvar till The besök.

Allt socker i allt äcklar mej, för att inte tala om färgämnen. Urk!

Granne Nancy är god. I morsdagspresent önskade hon sig en ny klätterställning. Till barnen. Som Curt får bygga. Han jobbar hårt nu, men blir aldrig klar. Och han är ilsk o sur medans han bygger.

Food channel är världens bästa kanal. Handlar om... just det - food i alla möjliga och omöjliga former.

Veckans mat, inser jag nu, har varit extremt Sverige-inspirerad. Små små potatisar med salt, sourcreme och smör till barn. Grekisk yoghurt till frulle. Branflakes. Köttbullar och elbow-pasta som ser ut som snabb-mackisar.
Knäckebröd med den starkaste ost som gick att hitta, o skivad tomat.
Annas pepparkakor.
Tacos med, det är väl svenskt?

Basse har varit borta, eller är rättare sagt, Vad händer? Det värsta åskovädret i mannaminne livade upp vår natt. Jag var så rädd att jag grät, o det har inte hänt sen jag var typ 7. Värsta ever o nånsin. Hela huset skakade, konstant ljust av alla blixtar och skrik-högt muller under säkert en timma. Läste i tidningen att två hade omkommit pga åskan.

Cajs o jag har beställt fjädrar att sätta i håret, mest för att vi kan. Får se hur det ser ut. Roligt projekt hur som helst.

Cajsa har lyckats få 100 % på ett prov, dock inte i rätt utan fel. Alla fel.... Ojsan. Stackars lilla loppan, hon var helt förkrossad. Läsförståelse inför EOG. Jag gratulerade! Då kan det bara gå bättre.

Den norska maffian har bjudit in mig till deras gäng. Vi skandinaver hänger ihop.

Jag har en lilja som blommar in my garden som man inte säger här utan i backyarden. Den ska jag fota snart och visa er. Så fin.

Godnatt härliga ni, må åskan hålla sig borta från er och mej

Åsa - som är bästis med William/Bill. Heja oss!

PS: förlåt, inga bilder idag, det var lite tråkigt kanske. Men som man bruka säga, man måste ha lite tråkigt för att uppskatta när man har lite roligt. Mooaahhooo.

2 kommentarer:

  1. Äsch då, jag skrev en jättelång kommentar och så försvann den :(
    Ska försöka återskapa en del av den i alla fall :)
    Skönt att det ordnat sig med visumet.
    Surt att sköterskan inte kan sitt jobb, är det NÅGOT hon ska kunna så är det väl vaccinationer...kan hon inte borde hon kunna läsa på...Ge henne bara!!

    Angående ord känner jag verkligen igen att jag också funderat över just de orden du skriver upp.
    Bang förstod jag absolut inte vad det var när dottern fick skriftliga instruktioner om hur hon skulle sätta upp håret inför en dansuppvisning..det var bara att googla =)
    Sassy, det förstår jag på ett ungefär vad det betyder men har inte helt rätta känslan för det... svårt ord...om en person kallas sassy tror jag det är negativt i alla fall.
    Backyard...ja, för mig envisas garden med att bli det ord jag använder och varje gång jag sagt det så känner jag direkt hur mycket bättre det låtit om jag bara kommit ihåg att säga backyard istället...

    Usch, läskiga åskoväder är itne kul. Har råkat ut för flera här då jag tror att hela huset ska rasa ihop för att det skakar så mycket när det smäller...jag liknar det mer vid en explosion än åskoväder som vi känner dem från Sverige! Hoppas Basse är hemma nästa gång det åskar så, för att ni får väl också er beskärda del av sådana oväder i NC?

    Stackars Cajsa, inte kul att få 100% på det sättet :( men som du säger så kan det bara bli bättre!! Hon får också komma ihåg att nu kan hon så otroligt mycket mer engelska än sina gamla klasskamrater i Sverige och skulle vara en riktig stjärna där! Hon är jätteduktig som kämpar på!!
    Lägga sig kl 7, vilken galen rektor!!! Det är ju så tidigt att det säkert finns risk att de vaknar mitt i natten och inte kan somna om och är dödströtta i skolan istället för megautvilade... de är allt lite galna ibland i det här landet ;)
    Kramar från Florida

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att höra att allt gick bra med Billy-boy! Och att ni överlevde åskan, för herregud vilken åska, säger jag bara!! Jag slår en pling lite senare när jag fått iväg la familigia! KRAM!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!