söndag 1 maj 2011

En helg o ett djur...

Så skönt det var att Basse kom hem, o vilken tur att han kom med flyget. 1 tim o tjugo minuter från brutal väckning i Jönköping till passerad security på Landvetter. Jag tror att det är något av världsrekord. Han körde nog inte speciellt lagligt. Förlåt polisen, o tack för att han inte råkade köra i krock med någon.
Fredagsmys tänkte jag, barn som längtat, pappan som är trött o mamman som bara var sjukt sugen på hela Sveriges fredagsmysmat. Tacos! Jag lagade o förberedde. Lite grus i maskineriet bara, ingen av barnen var hemma när maten stod på bordet.

Tacos på tu man hand, är det så här det ska vara sen, när barnen är stora?

Cajsa hade sova överkväll hos grannen. Modigt, roligt och välunnt. Hon var sprallig som en ko på grönbete. Packade sin lilla väska och sa hej då. Roligt tycker jag, att hon vill o att hon vågar. Jag menar, dom pratar ju inte så mycket svenska därinne hos Grace. Nya vanor, nya rutiner i en amerikans familj som hon inte känner till. Tjejerna hade disco på deras altan så när vi hade ätit våra tacos, o Lucas hade dykt upp för att sen kasta i sej en så där fem sex stycken och dragit iväg igen gick vi in och deltog på danspartyt. Tjejer som dansar utomhus till en skräning Justin Bieberdänga. Varmt, mörkt. Pizzaslicar på bordet och mammors vinglas. Hur mysigt o roligt som helst. Kändes lite som Ibiza 96. O japp, dopp i poolen blev det också, men bara för barnen.

Det här var ju inte den bästa bilden jag har tagit va?

Lördag, valborg. Firas inte här, inte alls. Vi kikade på alla fina presenter, gåvor, goodiebags och allmosor som kommit med Basse från Sverige. Bästa ever, o hur kan man bli så glad för Wettex? Löljigt glad faktiskt.

Men ni ser va? O en Jönköpings Posten! Underbart!
Lakrits, Pimpim, Fruxo. Mentos med lakrits-mint smak. Stor, megastoor påse, säkert ett kilo, med salta Skrietfigurer (den gröna påsen) Kryddor, jaaa. Anis, fänkål, kardemumma, kanel. Bikarbonat. Wettex i olika varianter, RENSKIT lakrits från fjällen... Löste, torrjäst, lite hårgrejjor, Hänt Extra o Sofies mode, en JP och ett USB med fina bilder på bäbis. En pärlplatta med en uggla på från Bianca. Tack snälla ni, tusen tack! Ni är världens bästa <3

Lördagen gick åt till skurning av staket. Verkar roligt va? Var inte så kul. Men staketet var supersmutsigt och läskigt alg-grönt. Bilar tvättades. Det gör man inte själv här, inte alls. Man kör dem till biltvätt, sätter sej på en stol och tittar på när andra gör det, både inuti och utanpå. 3 tvättar för 40 dollar. Helt ok, rena o fina och japp, så fick man känna sej lite så där härligt bekväm o lat igen. Basse smygfotade lite...

Upp upp, var försiktig med min vita va?

Putseliputs


På kvällen var det dags för barnen att gå på kalas hos Matilda som fyllt 8 år. Pizza o filmkväll. Dom hade väldans mysig o roligt. Cajsa, den lilla partyhönan, hon stannade kvar hos Matilda över natten så vi var återigen en stukad familj. Det gör absolut inget, är ju så glad för att Cajs har det bra, o hon verkar ta igen allt med råge. 

Söndag, Lucas var lite vissen, en släng av mitt o Cajsas lustiga virus? Han låg o vilade o skrotade, Basse o jag skurade uterummet, borrade upp den svenska flaggan. Spraymålade ett bord. Höll på o fejja o fixa mest hela dagen. Så skönt och så fint när det var klart. Pizza delivery och läskeblask, skönt att få busa lite. Grannen drack vin såg jag....

Ny vecka, nya möjligheter. Cajsamajsa fyller 10 på tisdag så imon ska jag köpa den sista presenten, tror att det får bli en cowboyhatt fast gjord av torkat gräs. Som en stråhatt fast ändå inte. Har inga andra mål för veckan, eller jo det har jag ju. Tisdag går åt att fira, onsdag går till att förbereda svenskbesök som kommer på BBQ på kvällen, kollegor till Basse, torsdag lunch med J, o fredag: köpa blommor med Nancy. Jag ska också klämma in ett besök på skola. Besök hos doktor och tandis för att anmäla oss liksom. Boka tid för vaccinering av barn, dos 3.  Japp, jag har att göra, trots att jag är housewife. Jag önskar er en god vecka, med sol o värme.

Lustigt, jag visar er ett djur och får mer att göra. Skura hängrännor kanske?
Kram från 

Åsa - med nästan utflugna barn verkar det som





3 kommentarer:

  1. underbart, vilken skön helg för er (spec Cajsa) och en relaxad Basse ser oxå lite underbart ut. Nu får du baka på så du kan bjuda på svenska bullar när gästerna kommer. puss

    SvaraRadera
  2. Härlig helg ni har haft, och bra väder också!
    Mkt najsigt.
    Najsigt också med alla godsaker från sverige!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Malin, jag vet, jag vill så gärna baka så nu ska jag bara lära mej hur ugn-hellmutten funkar. Är visst inte som hemma riktigt. Men jag har gjort mej ett par riktigt feta kardemummalattar, jammi! Puss på dej du lottafia!

    Annika, japp, vi gillar när vädret är najsigt. O snask, det gillas också. Bara vetskapen om att det ligger massvis i skåpet är gott nog för mej.
    Kram o ha en fortsatt skön vecka!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!