tisdag 17 maj 2011

Ett eller ett par genombrott, och det är istid i Charlotte

Tack tack snälla alla ni för omtanke och support idag. Om ni visste vad det värmer, både mej o Cajs och resten av familjen. När jag berättade för Cajsa om alla er som mailat, messat, skickat meddelanden här o på Facebook så tittade hon på mej med stoora ögon och sa, är det sant, har dom hejjat på mej? Vad snälla alla är. Ni är ovärderliga!

Trestegsraket idag.

Skolan tog väldigt allvarligt på Basses samtal med dem om bussincidenten, o på direkten var det flertalet lärare som engagerade sig och ville göra si o så. Dom tyckte hemskt synd om Cajs så klart och dom hyllade henne så, o Lucas med för den delen. Roligt att höra! Nu kommer dom vidta åtgärder, och en är redan tagen. En flicka fick direkt samtal med fröken om detta. Vet inte så mycket mer men vi är på banan, ingen får rivas och hat-bombas på bussen.
Puh, flämt och åh. Har haft en klump i magen hela dagen. Imponeras av flickebarnet hur som helst, som går till skolan, rakryggad men sammanbiten. Hon bara gick, och det visar att hon är stark. Hejja mitt lilla spagettiben. Du är bäst!

SSN-kontoret. Fick bråka lite, maken till avig människa finns inte. Hon gjorde sig lustig på min bekostnad, o var dryg. Jag har tackolov skaffat mig en del erfarenheter under mina 5!!!! gånger på detta kontor så jag har viss fördel där. Nu kom hon inte åt mej, jag hade svar o lösningar på allt. Men dum var hon och tyvärr verkar det vara något man får vänja sig vid när man har med myndigheter att göra i detta landet. Grät en skvätt utanför, men vägrade låta dum/tvär/dryg-tanten stjäla mer energi. Nu har jag iaf fått ett ärendenummer, hoppas att det leder till ett Social Security Number. Hoppas hoppas. Och! Om jag ska skiva en bok, kanske den ska handla om detta?

Vaccination: Ströms har undersökt med kunniga personer hemma i Sverige om huruvida vaccin i fel dosering är skadligt eller inte, svaret är nej. Niklas Erik Johan. Bara att köra på, och det gjorde vi idag. Skolan hade bokat en läkartid åt oss på nåt health department. Det var vi, The Stroem family, den blonda skaran. Med hela kläder, noll övervikt, Basse med skjorta o slips. En pojke o flicka med välklippta naglar och föräldrar utan varken piercingar i hela ansiktet eller misslyckade hemmagjorda tatueringar. Det var vi och så var det dom andra. Verkar som att vi hamnat i en kö bland de som inte har det lika bra som vi har det. Folk med lite pengar. Jag skämdes, inte för att vi var där utan för att vi hamnat där. Nu tog vi nån annans plats, nån som kanske behövde den bättre än vi. Vi fick inte betala, det funkade inte så där. Jaja. Jag ska skänka lite extra nästa gång jag får möjlighet. Tack för sprutorna USA!
Nu är det gjort, så skönt.

En bra dag, en superdag även om den inte har varit rolig på något sätt. Skönt att kunna säga: idag har vi kommit ett par steg på vägen, i rätt riktning dessutom. Inte bakåt alls.
Nu är vi på G, så skönt! Trötta som små björnar, mentalt utpumpade. O genomfrusna. Istid nästan, 12 grader i eftermiddags. Vi har blivit lurade, så här ska väl inte vädret vara? Vi vill ha värme, o gärna sol. Helst värme. Vet också att vi kommer få vad vi tål i den vägen, men idag var det kallt. Fick ha långbyxor o sånt. Urk.


Bra saker förutom genombrotten

Basse åkte till Orangenburg i eftermiddags men han åkte lite tidigare från kontoret för att följa med oss till doktorn. Älskar att vi gör saker tillsammans.

Cajsa har klipptid i morgon

Fortfarande inga läxor

Ormen gillar inte kyla och håller sej borta

Jag har lärt mig två ord på spanska idag (gissa varför...) Vacuna och codigo posta (vaccin och postnummer) Hur användbart som helst.


Sämre:

Glömde stänga kylen när jag åkte i morse. Hur man nu kan glömma. Vatten i halva köket, runnit ut från ismaskinen. Ojsan.

Lucas har fått svinkoppor på flera ställen på benen. Hur får man bort det?



Tacksamma kramar

Åsa - lite bättre, lite lättare

7 kommentarer:

  1. Inte klaga på den försvunna värmen... nästa vecka ska det bli 33 grader. Varmt :-). Det kommer, det kommer... Vikingen i mig njöt idag och funderade över att flytta till Seattle eller nåt, där det regnar mycket. Jag vet inte, jag gillar regn bättre än bastuvärme, ha ha. SKÖNT att det var en bättre dag för alla idag och stor kram!

    SvaraRadera
  2. Åsa, jag visste att det skulle bli stor grej med mobbningen. Sklorna här är OTROLIGA då det kommer till just mobbning!
    Det accepteras ICKE!!!
    Alla som mobbat kommer att få "känna av det" i form av samtal med och utan fldrar. Fldrarna tillkallas alltid då det förekommit mobbing.

    Vi har haft skitväder här i DC hela veckan också, men man VET ju att somamaren med 30 grader värme och tung fukt kommer...SÅ mig stör det inte direkt med regnet även om det är trist dag ut och dag in...

    Idag ska det bli en BRA skoldag!
    Du har en stark dotter!!! OCH ni är fina fldrar!!!!

    KRAMAR!!!!

    SvaraRadera
  3. Hello Aasa!
    Vilka äventyr på gott och ont ni får vara med om! Och ni är jätteduktiga, heja er! Du tillhör mina favvo-bloggerskor, är inne hos dig varje dag, fatta att du är i samma gäng som Pernilla Wahlgren och Mandel-Eva!! Och inte att förglömma Socker och mirakel-Linda!
    Stor kram på er // Mia A in Sviiiden

    SvaraRadera
  4. Så skönt att höra att skolan tog det hela på allvar!! Och ett par steg tagna på SS vägen, samt vaccin!! Måste varit en hel del tunga stenar som föll från era axlar...
    Vädret är otroligt tråkigt här också, regn o kallt, regn o kallt... och så lite regn o kallt igen... Men det blir snart bättre!!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jenny! Du är min lilla meterorolog, praktiskt också. Jag veeet, det blir varmt men nu fryser jag. Har ju stuvat undan alla tjocka tröjor o raggisar...

    Annika, japp, du är min mentor! Verkar absolut så att dom tar det här på stort allvar och då får jag nästan dåligt samvete....
    Ja, vi kommer nog få vårt när det gäller värme och fukt men just nu fryser jag in i benmärgen känns det som.

    Mia, fina Mia. Du är så söt o rar, o tack för att du har mig som en av dina favvo. Blir nästan generad. Visst är vi mitt uppe i ett äventyr, vi har iaf inte långtråkigt en endaste sekund. Det trodde jag att vi skulle ha.

    Christina, japp, nu är vi på G, starkt på G kan man säga. Skönt. O vi får se fram emot att vädret vänder. Regn är sådär ju.

    Kram till er!

    SvaraRadera
  6. Åsa! Gud så förbannad jag blev när jag läste om mobbingen! Det riktigt kokade i mig. För drygt ett år sedan var det en större tjej som retade vår lilla Liisa som då gick i Kindergarten. Men DÅ gick jag till skolan och ville ha en diskussion med dem där och då! Precis som Annika skriver så tolereras det inte! Skolan åtgärdade detta illa kvickt. Nu är ju Liisa lite kaxig av sig i vanliga fall, men då märkte jag att det sved när det kom från en som var så mycket större.

    Ormen hoppas jag har drunknat. Jag ÄR djurvän i vanliga fall, men är ormar djur?

    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Taina, o noo, stackars lilla Liisa och stackars dej/er. Tur att er skola tog tag i det direkt, precis som vår skola verkade göra. Noo, ormar är inte djur, dom är o-djur!
    Sååå kul att du kommer på lördag!

    Kram

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!