söndag 15 maj 2011

Bloggstrul och myror...

Jag vill bara be om ursäkt för att jag inte skrivit på flera dagar. Blogger som "äger" min blogg har strulat, jag har inte kunnat skriva, vilket har gjort mej lite sur. Nu är allt igång igen så här kommer  helt sonika ett inlägg.

Myror....

VIps, tusentals myror i hallen och i vårt uterum. Pyttemyror men jag gillar dem inte så mycket. Jag o Cajs matade dem först med flingor som vi smulade sönder för att på detta smarta vis se vart deras bo låg. Bara att följa dem när de släpade liksom. O vi väntade. Flingor var inte vad de var sugna på, nästa maträtt vi bjöd dem på var smulad kaka. Njae, inte poppis det heller. Ok, fick ta det tunga artelleriet. Chips. Yes! Dom älskade och började släpa chips. Cajsa o jag kröp på alla fyra och följde myrorna. Boet hittat! Ställde ut en fälla som vi hade köpt.


Myrorna ska lockas in i fällan och sen får dom gift på fötterna, kryper ut igen och ska då vika hädan. Satt o tittade. Ingen myra gillade smaken av gift. Inte en endaste myra ville in i fällan, trots att vi lockade in dem med sourcremechips. Nähä? Öh... Jaja. Fick ta till giftspray som också köptes vid samma tillfälle. Pshhii, pshhiiii. Spraymoln över hela bostaden. Myror dog på löpande band och jag var nöjd. Det var inte Lucas, han gick upp på sitt rum o smällde igen dörren, gråtandes. Kom ner och kastade ett brev till mej, med förakt i ögonen. Ooops...


Ojsan, förlåt!

Åsa - barbaren

8 kommentarer:

  1. Ett bra tips att få in dem i "fällan" är att kleta på lite lite sylt utanpå och även lite in i skårorna.

    Vi provade det (efter tipset kom från anticimex) och det funkade!

    Myrorna borta på en dag! Magic!

    /karin

    SvaraRadera
  2. heja Lucas, du är bäst !!! jag tycker att mamma ska fånga alla myrorna i en liten låda och flytta ut dem till golfbanan typ.
    Malin = myrälskare !!!

    SvaraRadera
  3. Karin, underbart tips. Jag ska åka o köpa sylt o sen ska det kletas! Tack rara du!

    Malin: buhuu, jag vet. Jag borde bädda ner dem fint i en låda och köra till golfbanan. Jag lovar att jag hade gjort det OM INTE dom var typ tiotusen stycken. Förlåt älsk.

    SvaraRadera
  4. Kan det vara sugar ants ni har fått in? De är jättesmå. Jag skrev ett inlägg om dem här för några månader sedan. Jag kontaktade ett pest control-företag och de sa att jag absolut inte skulle använda något som dödar myrorna direkt, då blir de bara stressade (ja de som överlever alltså) och splittras upp i fler nya kolonier. Så tipset vi fick var att endast använda myrgift i form av mat som de bär med sig hem och matar de andra i boet med. Helst ska man inte bara "beta" med det inomhus, det lockar till sig ännu fler, utan man måste lägga ut bete runt hela huset också.
    Gulligt brev av sonen =)

    SvaraRadera
  5. Kallas också ghost ants.

    SvaraRadera
  6. Wow Lucas, vilket stort hjärta!!! Och så oerhört välskrivet på engelska!!!! Imponerande! Speciellt fxxxing!!!! Love it!! Fast myrorna hade jag nog också sett till att bli av med. Alla medel tillåtna!!
    Kul att du är tillbaka!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  7. Lucas engelska. Imponerande!
    Kram från farmor, som dock stödjer myrbekämpningen

    SvaraRadera
  8. Malin, tack för supertips. Ska kolla på din blogg om myrorna! Visst är det härligt med pojkar som har hjärtat på rätt ställe, det gillas!

    Christina, tack. Jag ska hälsa pojken, tror att blir stolt som en tupp av dina ord. Haha, o noo, alla medel tillåtna, då plockar jag fram det svenska stålet!

    Framen, tack för ditt stöd i myrdebatten. Jag frågade Lucas om han ville ha dom i sängen, o det ville han visst inte... Japp, visst är han bra på engelska, min lilla stora pojk.

    Kramar till er!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!