tisdag 24 maj 2011

Alshammar o Phelps i familjen, NOT och only in america...

Jag älskar att fylla år, ni vet det vid det här laget va? Har haft en superduperbäst födlis. Många härliga födlishälsningar, många paket och brev o mail och sånt. O blommor! O en tomatplanta. En för stor cowboyhatt. Pengar till en Lasik-operation. Lasik handlar om ÖGON, inte rumplyft, fettsugning eller bröstförstoring eller så. Bara ögon, inte så bara egentligen. Har haft glasögon sedan jag var två, jag är fasen mer eller mindre blind utan. Tröttnat kraftigt på det nu, eller för många år sen egentligen. Feg är jag, men nu kanske det blir av. Fick också goa bidrag till nåt najsigt av pappa o svärföräldrar o bästa Jonas. Tack, ni är så snälla!  Najsigt = en Veneta Bottega väska eller en Jimmy Choo som ligger på topp-önskelistan. Toppers! En bautaballong, en Starbucksmugg fick jag med. Jag har det sååå bra, o är tacksam så klart, som alltid.
Nu lider födlis mot sitt slut, snyft. Ett helt år kvar till nästa gång. Jaja.

Tack alla för härliga hälsningar på min dag, blir så glad!

Barnen är med i områdets swim-team. Allvarliga saker det där. Många barn, olika grupper allt efter ålder o förmåga. Träning varje dag, o sen kör tävlingarna igång. Mot andra områden. Låter väl kul och lite så där lagom svårt. Bra för Strömmingarna, dom gillar vatten, dom kan simma o som motionsform grymme. Kändes som att Lucas o Cajsa skulle kunna ha en chans där ju. Jorå, hade fel. Blodigt allvar från dag 1.

Hjälp!

Inget spillandes med dyrbar tid här inte. Line up, group 1 in water. Gooooo. Det var fjärilsim, bakåtsim, crawl och annat överkursaktigt. Hallå, vad är det för fel på bröstsim nurå?

Ströms missanpassningar:
Cajsa var den enda i bikini, Lucas den enda i fladdershorts.

Alla barn hade flashiga simglasisar, alla utom Ströms ungar, dom fick ha nåra halvdana som gjorde att de var tvungna att stanna i mitten på varje längd för att tömma dem på vatten...

Alla barnen kan dyka från sån där pall, alla utan L o C. Dom andra kör proffslånga segelflygsdyk o lite delfingupp i vattnet. Cajsa magplaskade varenda gång nästan, o gjorde hon inte det så dök hon i pik så att säga....


Cajsa dyker i pik.... I bikini, de andra har stuvad spenat på baddräkterna
Att dykvända så där tufft vid slutet av banan ser lätt ut kan man tycka. Men inte för svenne-barnen. Dom stannar upp, tittar på avstånd och dyker i igen. Gulligt och charmigt tycker jag....

Cajsa visste inte att man fick andas när man crawlade, efter halva längden när hon skulle tömma glasögonen, passade hon på att andas o kräkas upp lite mat, veva med händerna och sen simma vidare, en halv längd på ett andetag. Blå i fejjan på slutet. Ojsan.

Dags för bröstsim. Bra där tänkte mamman, som hållit en låååg profil vid bassängkanten.  Men vid bröstsim skred jag fram, o peppade lite innan de graciösa dyken från pallen skulle ske. Kom igen nu barn. Visa dem bara, ge järnet. Barnens självförtroende var det inte heller något fel på, nu jäklar anackas ska vi visa hur Sweden simmar bröstsim, det enda vi kan ju. Barnen simmar bara bröstsim. Allt de har lärt sig, men det kan dom, o sega som små illrar är dom, det vet jag ju. Plask, delfingupp o sen upp till ytan för att sen med en härlig fart o ner med ansiktet under ytan swischa fram längd på längd. Alla gjorde så utan två, och det var svanarna från Norden. Sträck upp halsen till himlen, akta för katten frippan. Lugnt och metodiskt. Efter magplask/överslag och/eller alternativ pikdykning. Jag skred långsamt tillbaks till mitt hörn vid poolen. 

Noo, vi har lite att öva på märker jag. En del tekniker att finslipa, så att säga. Här börjar barnen från början med specialsimsätt och lär sig bröstsim sist. Vi i Sverige gör precis tvärtom, men stannar dessutom vid bröstsim. 
Här kommer det kämpas, stretas och svett spruta. Dom kommer att lära sig, det vet jag. Go Strömmings go. O tack för att jag fick vara med o se detta, då har jag något att jämföra med sen, sen när ni forsar fram i bassängen likt Phelps och Alshammar. Lite småfix med teknik, andning, simtillbehör och dyk. Vi är nästan där va?

Såg också det här, only in Americatt

Får kalla kårar, gillar inte!

Sist men inte minst, let me introduce. Träskon, Treeshoe, Trällan, Clogsen. Jag stendiggar!



Har också hunnit med att besöka läkare med barnen för att ha en kontakt. Måste ha ett namn att lämna till barnens sommarläger. Kan vara bra att ha om nån blir sjuk också. O japp, nu har vi en doktor. Dr Beroccas, Lika trevlig som namnet låter. Bra med barnen, o ganska härlig personlighet. Glad att vi kan pricka av detta på listan. Status på barn, växer så det knakar. Den ena två streck över på kurvan i längd och två under i vikt. Guess who? Den andre ett över i längd o ett under i vikt. Dom är iaf konsekventa, har alltid legat så. Bra med allt annat också. Skönt!

En tur till polisen hann jag med, lämna papper till Lucas polisläger.

Skajp, har skajpat massvis idag, bäst!

Bra så där va? Nu återstår bara att se vad morgondagen bjussar på.

Kram

Åsa - simtränarens skräck

9 kommentarer:

  1. Men du som inte är en dag över 25 eller något...och mamma till C och L redan.

    Och spenatbaddräkter haha, då tycker jag Ströms barn med fladder och bikini var så mycket bättre!

    Fin b-day du haft och Åsa jag vill också fixa ögonen! Jag ser som en kratta, halvblind. Keep me posted om det där.

    Kram och god natt!

    SvaraRadera
  2. Skrattade lite igenkännande där.
    Vi fick lapp från skolan att den äldsta skulle på simskola i två veckor med skolan. Eftersom vi fått lite pikar från de andra föräldrarna att vi inte tar barnen på simskola så satsade vi rejält de sista veckorna med simträning hemma i poolen. Båda våra barn har simmat (bröstsim) sedan de var tre och vi tyckte simskola bara kändes som ännu en grej som tar tid ifrån det stressiga livet.
    Vår son tränade och tränade, gick det med världens bästa självförtroende och kom hem alldeles knäckt. Det är ju frisim som gäller här, sen alla andra tänkbara simstilar och sist bröstsim.
    Det var en av de där gångerna man verkligen känner sig som en outsiders.

    SvaraRadera
  3. Fy vad läskigt med han som står med pistolen helt öppet så där o snackar i mobilen....gillar inte heller...

    Angående simning så är det ju så galet (varning nu är det simmarmorsan som talar ;) ) att vi i Sverige BÖRJAR med det SVÅRASTE simsättet. SÅ himla många barn skulle ha kunnat simma tidigare i Sverige om vi bara hade börjat med något simsätt de var motoriskt mogna för... bröstsim kräver så mycket motorik att barn som skulle kunnat simma tidigare(om de bara fått börjat med något annat) inte kan bara för att vi i Sverige fått för oss att bröstsim är enkelt...well well det är DET INTE. (punkt ;) )
    Här hos oss är man välkommen i "neighborhoodet" oavsett om man har fladdershorts o bikini eller inte, hoppas o tror att dina barn kände det så också!!

    Många kramar

    SvaraRadera
  4. Hahahaa jag skrattar åt din simbesrkivning! :-) Måste bara fråga hr gamla är dina barn egentligen?? Jag tycker det låter kanonsers att är så vattenvan!
    Själv är jag också gammal simmare. Samt gammal simtränare till just barn. Ålder 7-11 år har jag haft i olika omgångar. Och Malin här ovan har alldeles rätt. Bröstsim är SVÅRT rent tekniskt sett. Flera av mina gamla simbarn var super på frisim och ryggsim (backstroke) men hade skitsvårt med just bröstsim. Nu har ju bröstsimmet utvecklats enormt sedan jag var aktiv och liknar mer fjäril egentligen.
    Det viktigaste för dina barn är i vilket fall att de vill lära sig. Att de tycker det är ROLIGT! Om de gör det så kommer det inte vara några problem alls för dem att lära sig alla simsätt, att dyka från pall samt att göra voltvändningar. :-)
    Och du, han med pickadollen i brallan.... eh....jag hade blivit lite rädd....
    KRAM!!!

    SvaraRadera
  5. Precis som Saltis säger, så är det avigt att som i Sverige börja med bröstsim. Crawl är enklare.

    Kram

    PS. har en kompis här som just gjort en LASIK på båda ögonen. TRor hon är nöjd, men hon behöver nog göra om operationen på ena ögat säger hon.

    SvaraRadera
  6. Vilken toppen födelsedag du har haft! Och iofs är det ju ett år till nästa gång men snart är det väl Mors Dag i Sverige...?? Måste vi ju också fira, eller hur?!! Dina små Strömmingar lär sig nog snart det här med frisim. Det hör man ju på namnet!! Och jag har kanske inte helt fel om de har fått nya simglasögon...;D?
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Alltså inte namnet Frisim... utan namnen Strömmingar!! Blev visst lite syftningsfel där!

    SvaraRadera
  8. Lotta: söt du är! Jag är 25 + 14 år, o har inte ens vett att skämmas för min ålder!! O jag lovar att hålla dej med info om Lasik. Hilfe!

    Annas Kitchen (fint namn) Skönt att höra att det inte bara är vi som är lite off när det gäller sim. Hur gick det för pojken, kan han simma så där snabbt och osvenskt nu?

    Malin: Visst är det lite läbbigt med pistolerna. Han kunde väl ha gömt den lite, då hade jag varit lyckligt ovetande ju. O ibland kan jag tänka lite så här. Vad fiffigt det vore om vi Svenskar hade tittat lite på andra länder och lära oss lite nytt. Bröstsim = stenålderssim. Tror också att man kanske tom skulle kunnat rädda något barns liv genom att lära ut "lättare" simsätt. Simmar alla era barn lika fort och duktigt som storpojken?

    Saltis: vad härligt, du kan ju det här med sim då ju. Lucas är 11 o Cajsa 10 så dom är ganska stora. O bra på medeltidsbröstsim. Dom kommer att kämpa på, det löser sej nog.

    Kram till er och tack för tips och nyttig info

    SvaraRadera
  9. AnnMarie: Ja det verkar så, att allt annat än bröstsim är lättare för alla utom för envisa speciella Sverige.
    Hoppas att din kompis öga blir perfekt efter andra Lasiken.

    Christina, o japp, nu sadlar vi om till svensk morsdag. Du med antar jag? Haha, Strömmingarna... Jo det hör man ju tydligt när man tänker efter, här ska simmas. O simglas... Vad är det för fel på 3-pack speedo för 10 dollar på Costco? Jag vet, dom läcket vatten.

    Kram till er härliga!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!