måndag 16 maj 2011

Fredagen den 13 och en orm

Ja, om det finns någon som helst sanning i vidskepelsen så varför inte? Då satsar vi på en orrrrrm.
Varm dag, väldigt varm. Barn kommer hem från skola, granne Nancy sällskapssjuk. Barn som behöver få naglar lackade o Konad-stämplade. Banan-kaka. Trevligt! Tills det ringer på dörren. Korv också, trädgårdsmästaren meddelar att vi inte bör gå i trädgården. En stor svart orm har gömt sej i ett hål, en stooor rackare. För stor. Den bör likvideras. Ojsan.


Där, i mitten på bilden = ormens hål



Hela gatan var engagerad i denna orm, o vi stod o vaktade utanför dens håla. Eller ja, kanske inte jag då men alla andra. Tanken var att NÅGON skulle använda en spade när den kröp ut. Swisch floff. (hoppas inte att djurälskar-Lucas läser detta nu) Men ormen kikade bara ut lite grann, såg väl en flock människor och drog sig tillbaks igen. Så höll det på. Länge. Tillslut hade inte alla dessa modiga vuxna tid att vakta längre, med sina spadar i högsta hugg. Det var tennis och möten o allt var det nu var. De lämnade mej! Ensam med tusen barn och ett hål med en stor orm i. Ofarlig tydligen, säger dom iaf. I mina ögon: en best. Blodtörstig, på jakt efter en blondin. Mej!

Vad skulle jag göra? Jag gjorde det enda rätta, ringde Basse, bad honom komma hem snarare än fort och satte barnen på vakt med uppmaning om att dom ska prata högt och banka i jorden så att ormen stannade kvar i hålet. Själv var jag för rädd....

Mutade dem med läskeblask och chips från insamling-till-bättre-behövande-påsen. Filt o Legoskepp.
Själv drog jag mej tillbaks, in i huset och svepte ett glas vin. Jag skakade av rädsla. Fyyyyy.



Nu så här efteråt, nää. Det känns inte alls bra att utsätta barnen för ormhålsvaktande. Förlåt. Men dom gillade det nog, dom var glada o inte rädda och ormen var ju inte farlig, eller hur? Bara ful och läbbig. Ohh noooo.

Tillslut kom gatans räddande hjältar, Basse o Curt. Alla flydde inomhus utom ormfångarduon. En öl till Basse i smyg. Spadar och några djupa andetag. Jag smög in i vårt badrum, hoppade i badkaret utan vatten i såklart o tjyvkikade ut. 

Hihi, kolla Basse, han försöker banka ut besten.


Curt var inne under deras hus. Ormen var i ett rör som går från krypgrunden ut i gräsmattan, ett rör för regnvatten eller så. Basse stod vi andra änden och var den som skulle tjoff smasch slafsa med spaden när ormen flydde. Curt körde in nån slags lång ståltråd som man rensar avlopp med. Ingen orm. Skitans, det hade rymt. Och ojsan. Den stora frågan är bara, VART ÄR DEN NU?
Fick en känsla av att den krypit in i min bil o gömt sej så nu vågar jag inte köra min bil mer. Jag vågar inte duscha, jag vågar inte gå på toaletten. Jag vågar definitivt inte gå mellan våra hus. Jag är en fånge. Fångad av en orm så att säga. Önskar att det var fångad av en stormvind.
Seriöst, jag vet inte vad som händer med mej, jag är ju rädd för allt just nu. Jag har väl aldrig nånsin varit rädd? Kan det vara så att jag känner mej otrygg och lite allmänt skakig som gör att jag kanaliserar ångest på ormar o åska o läskiga motorvägar? Ja, jag vet inte men jakten på den försvunna ormen, den fortsätter hoppas jag. Inte av mej dock. För jag stannar här. Tänker inte gå ut.

Åsa - den ormrädda. Den fångade fången. Jag, en djurvän?  Skulle inte tro det, inte längre verkar det som tydligen.
PS: om ni vill veta mer om odjuret, kika här



5 kommentarer:

  1. Å fy vad läskigt! Och framför allt att ni inte vet var den är. Och bara namnet: Black rat snake. En svart orm som äter råttor. Det enda positiva är väl att ni inte lär ha några råttor kring huset. För det är minsann ännu värre än en orm.

    Förra sommaren hade vi några rävar som bodde i ett gryt bakom vår tomt. De gled runt i vår trädgård som om de ägde hela gräsmattan.

    Jag tillkallade viltvårdare. Vill inte veta så mycket mer.

    I lördags, när vi som bäst satt och kollade på Eric Saade, klättrade en grävling ner för berget och igenom vår tomt!

    Herregud, vi bor i ett tätbebyggt område, men råkar ha en tomt mot ett berg och en allmänning.

    Rådjur, rävar och grävlingar - lämna oss ifred. Och äckliga råttorm, glid hem till någon annans hus än trakassera svenskar!

    :)

    Ha en skön måndag!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Läskigt läskigt och nu är ni ormjägare också - fantastiskt vad ni får vara med om. Roligt att följa ert liv i Charlotte via bloggen - du ger mig många goa skratt. Kram kram - Kicki

    SvaraRadera
  3. va fanculo, krev så skojsigt och bra men det försvann i (som lucas skriver) fuxxxng blogger-land.
    Ormen måste dö eller flytta till peddo-Arne längre ner på gatan, Claban är snygg som snakecatcher och vore jag du skulle jag dricka mer vin. Puss

    SvaraRadera
  4. Håller med, drick mer vin! Det brukar lösa det mesta!! ;DD

    SvaraRadera
  5. Karin! Jag veet, superläskigt namn men snäll orm. O du verkar bo i ett zoo ju... Hoppas att ni slipper grävling för dom är lite ilskna av sej väl?
    Ha en skön tisdag!

    Kicki! Vad glad jag blir att du läser om oss här o ännubättre om du får skratta lite. Hoppas att allt är bra, tänker på dej/er alla så mycket, krama om Brita lite extra från mej. Stoor kram till dej, härliga K!

    Malin: fniss du är för härlig! Japp, ormen är bussad på skurken längre ner på gatan. Där kan den stanna. O japp, vin får det bli!

    Christina, vin är bra för blodet med väl? Har du vägarna förbi bjuder jag på ett glas, eller två.

    Kram till er!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!