söndag 3 april 2011

Tredagarshelg och ny kamera + den goaste kramen på länge...

Klurig stavning på Grace...


Trots att vi haft en extra ledig dag pga av teacher workday som var i fredags som åtminstone jag o barnen fick njuta av så har helgen svischat förbi. Som vanligt känns det som, men det är ju också ett kvitto på att vi haft det roligt. Väljer att se det så.


Diverse uppdrag har vi utfört, men en del av dem misslyckades också, detta tex: Att få tag i ett filter till kylskåpet. Filtret som egentligen ser ut som en liten gasolflaska ska rena vattnet till isen i dörren. Man kan också få vatten ur kylen, och bara så där fick jag ett infall i att prova hur vattnet smakade. Skulle aldrig ha gjort..... Vattnet var grumligt, fullt av små fjun. Smakade unket. Hoppsidajsi, vi har ju använt is därifrån. Kanske är det därför barnen mår illa ibland? Jag vet inte, men naturligtvis var just det filtret som husägarJeff valt, eller nja. Han har knappast valt kyl efter filtret men hur som helst så finns inte det just ett sånt filtrer att få tag på så där lätt. Dessutom, hävdar Jeff att filtret är bytt i Januari o har en livslängd på 6 månader. Skulle inte tro det va? Bytt till ett gammalt avdankat och begagnat i såna fall. Mej lurar du inte serrö, har du inte lärt dej det?


Övriga uppdrag var lyckade och dessutom fick jag en ny kamera av maken. Så här ligger det till: Basse tycker nog inte att mina mobilkamerabilder inte är så där top notch direkt. Jag har en fin systemkamera, Basses gamla, men den går inte i handväskan vilket innebär att jag sällan eller aldrig tar den med mej, såklart. Jag nämde det lite så där tyst men vädjande att jag önskade mej en mindre men samtidigt stor kamera i födlis som är i slutet på maj. Basse har teknik-radar på samma sätt som jag har handväsk, skor och kräm-radar.  Jag lovar, det tog inte ens 24 timmar innan han hade undersökt allt som går att undersöka om små kompakta systemkameror, o vips så kom han hem med en påse, till mej! Gulle sötaste snällaste Basse. Tack för min nya lilla fina kameralove.


Nu så, men o andra sidan har jag inget att skylla på
längre om utifall att bilderna skulle bli crap...
Cajsa har haft en härlig kompis här på översovning. Alice, som är en svensk, jämnårig och precis lika hästtokig som Cajs. Åh vad underbart att ha barnens kompisar här som sover över, skrotar omkring, äter med oss och skrattar o lever om. Jag har saknat det kände jag. Cajs har njutit varje sekund, minst sagt. O så såg vi dem i skymningen, ridande på var sin käpphäst,  med en dricka o en hög med kakor i en påse, galoppeti galopp, skrattandes och och gnäggandes. Bort till lekparken, o kom tillbaks när ni är hungriga. Var rädd om er. Ja ropar flickorna, den ena käpphästen är vild o stegrar sej. Så ja, luuuuugn säger flickan. Får vi rida bort nu. Ja gör det sötaste tjejer.


Vi hade också två pojkar, fast män, på middag i lördags, kollegor till Basse från hemma. Precis innan vi hämtade pojkarna på hotellet hade en av dem lagt ut på facebook att han skulle på middag hos familjen Ström i Charlotte, o snabbt fått en kommentar på sin sida från härliga Jossan. Tack söta Jos för kramen, blev så överaskad och glad. Kramen var varm o god och det kändes som Jossan-gos. Världen är liten ju, och facebook på gott för det mesta. Dagens inlägg tillägnar jag Josefin, den duktiga och så härliga. 


Svenska skolan idag, barnen gillar. Eftermiddagslek i alla trädgårdar, slutade med bula modell horn på Lucas tinning. En hängmatta brast o själva öglan for på Lucas. Lite omsorg o kramar, och en isklamp på i 20 minuter så hade hornet gått ner. Kommer nog bli blått imon.


OBS! Han har inte luggtofs normalt sett. Ett undantag idag, men ganska söt....



Kolla denna coola som jag tog med min nya kamera i bilen, bara för att jag kunde:

Ja, jag vet inte... Men ändå



Vi (ett flickebarn i familjen) har haft namnfunderingar åt bilarna. Förslag är Vitis o Räser. Njae, känns inte helt lyckat. Ponny o Hingsten, jag vet inte. Tuffis o snuffis, appselut inte. Vi (flickebarnet) får fundera vidare. 

Här kommer bara några faktum:

Jag mår bra i värme, välkommen tillbaks till tant.

Skönare än skönt att vi har två, dessutom fina, bilar.

Jag älskar att ha massvis av barn i huset.

Glad för min nya kamera, tack!

Mat är allt som oftast gott (känner jag hunger månne?)

Unket vatten smakar vedervärligt, på riktigt.

Vi har tusentals pyttemyror i köket, gillas inte av kökspersonalen. Jeff, arrrgghh!

Abercrombie, jag tror att deras parfym som dom sprejar ner hela butiken o alla kläder med, till galenskap minst sagt, men jag tror att det är något med den doften. Kan ligga o sniffa på nya plagg , eller ännubättre, tjyvlåna Basses ganska nya hood som fortfarande har doft kvar. Själv äger jag inget AF plagg, men kanske kommer köpa pga dofthjärntvätt. Jams!

I morgon bär det iväg till high-heels-ridskolan, men ändå trevligt. Jag ska inte heller gnälla på det, för jag, Åsa Maria Ström, kom trea i Glamour Stiletto-run-finalen i min hemstad. Eh? Ja men jo, så var det. Preskriberat nu va? 

En annan inte lika lyckat faktum. Jag har på något märkligt sätt lyckats sabba Basses hemdator. Fattar inte hur, jag skulle bara.... hämta en bild och maila iväg. Jag är rent princpiellt emot att låna andras datorer, bilar o husnycklar. Jag gillar inte. O när det var krisläge, lånas Basses skötebarn, så lyckas jag sabba. Men snälla, ska man inte ens kunna använda lite vanligt utan att den kraschar eller får nåt skräp i sej. Det var visst nån uppdatering som jag verkar ha avbrytit. Fy på mej, det var dumt gjort. Jag är så lessen, o Basse vääääldigt frustrerad. Inte på mej naturligvis men innerst inne.... Verkar också som att Basse mer o mer fluktar efter min dator, av ett märke som inte kan få virus. Återstår att se vad som händer men jag gissar, ny inom kort. Allt med sladd o krånglig brux har kort beslutsväg.

9 1/2 vecka kvar tills mina älsknosar Bianca o Maiken o världens bästa sis kommer. Jag räknar ner, går sakta. 

Jag har blivit inbjuden till en bloggträff i NYC den 21 maj. Hur roligt är inte det då? Eestcoast bloggers. Svenska tjejer som bor här o som bloggar helt enkelt Jag vill gå! Jag är dessutom redan på plats då eftersom jag ska möta upp lite andra flickor där just den helgen. Det händer så härliga saker i mitt liv, o oväntade och spännande. O lite läskiga. 

Ibland önskar jag att jag gillade öl, ser kallt o gott ut...

Men nåt så där va? Känns som en lagom resume av helgen.

Nu bäddar jag mej och hälsar en ny vecka välkommen. Kan också räkna med att drömma om hästar, eftersom Cajs önskade mej just det, en dröm med hästar för det är verkligen det bästa man kan drömma om. (känns som att Cajsa borde få en egen ponny eller nåt, det håller på att gå över styr)

Superkram

Åsa - från o med nu utan alibi för sämpiga bilder som kommer fotas











5 kommentarer:

  1. A&F parfymen är underbart god! Man vill aldrig tvätta kläderna. Min käre make köpte en parfym sist vi var på A&F och den luktar såååååååååååååå gott!

    Nästan så att jag kanske ska gå och spruta lite parfym i vår klädkammare...

    :)

    Trevlig måndag! Hos oss är det sjukdomsdag; vattkoppor round 2 och förkylning round 1. Så två småttingar hemma, mysigt!

    /karin

    SvaraRadera
  2. Haha Abercrombie doften är lovely. Framförallt när man är i ett nytt mall och inte vet var butiken ligger...då kan man dofta sig till den. Smart.

    Klart du ska komma på bloggträffen, vi hade jättetrevligt sist! Kul att träffa folk IRL.

    Ha en skön vecka.

    SvaraRadera
  3. Myrorna i köket ska ni se till att Jeff pröjsar borttagning av !! De försvinner inte, de förökar sig, och har man otur är det fire ants :-(. Myror har inget i kök att göra, så det så! AF lukten har jag nog aldrig känt, hm, jag äger alldeles för tydligt inte nog med kläder, det hör jag det... Shopping snart kanske :-)? I NY?Kram!

    SvaraRadera
  4. Hittade din blogg genom någon av de andra svensk-amerikanska bloggarna. Tillbringade två år i Texas men har nu flyttat hem till Sverige igen. Läste om ditt problem med vattenfilter, jag beställde på nätet både till kyl och en till det renade vatten vi hade i en speciell kökskran. Beställde här; http://www.waterfiltersfast.com/
    och det kom snabbt och smidigt hem. (Precis som det mesta gör i USA som man beställer på nätet. Något man kan sakna, alla leveranser direkt till dörren.;) ) Tycker din blogg är jättekul att läsa!

    SvaraRadera
  5. Karin: o nej, stackars. Koppor blir bättre med potatismjöl o Aloeveragel och Eight Hour. Mina husmorstips. Krya på er!

    Kalas lotta: Jag tror att det är instoppat några endorfiner i den där parfymen, påverkar mej galet mycket. Men tänk att jobba där... O nope, funkar nog inte i Svedala heller, häslovårdsmyndigheten går bananas förmodligen. Spännande med träff, ser fram emot!

    Jenny: tror att jag snart, inom kort och förmodligen nu på direkten ska ta Jeff in tha ear, o jag kanske kan få hälsa från dej.... Shopping blir det, om inte i NY så Northlake mall inom kort. Tack för idag.

    Annica R: välkommen hit, vad roligt. Tusen tack för tipset, ska kolla upp direkt. Visst är det grymme med allt man kan få till dörren, förstår att du saknar det.

    Kram till er

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!