fredag 8 april 2011

Olika saker som är olika i en landskamp

En härlig varm dag till ända, Basse hemma igen, alla (puhhh) läxor gjorda o alla lappar som ska till skolan ifyllda. Jag har tänkt mycket idag, på alla jag saknar, på alla barn som finns och på vilka saker som är annorlunda här, små detaljer i vardagen som inte längre känns så ovana men ändå annorlunda.

Jag har ju ny kamera, en superfin, med megazoom. Bra när jag ska spana omkring o fota i smyg. Har inte kommit över "jag skäms när jag fotar fasen"

Här kommer lite andra lösningar på saker o ting:

Element i golvet
Bra för att det inte tar plats och för att det är snyggare än vita åbäken på väggen.
Dåligt för att tappade örhängen o gem försvinner ner i avgrunden.

USA - Sverige 1-0



Granne som svalkar sej med garageluft.
(bra bevis på ny agentkamera)
Varma dagar ser man att de små människorna tar fram sina fallbara stolar och öppnar garaget och sätter sig ner, antingen i eller utanför garaget. Sval luft kyler ner.
Bra för att det är ett tecken på tropiskt klimat
Dåligt för att alla har så stökigt i sina garage, vill inte se

USA - Sverige 1-1



Högt till tak + takfläkt

Damm på takfläkt
(superzoom med agentkameran)
Takfläkt i rum med högt till tak
Bra för att det är ett tecken på att det är varmt o skönt och ger en viss känsla av Dallas o Falcon Crest.
Dåligt för att det inte går att damma.

USA - Sverige 2-1



Gas-spis modell NASA
Det är något speciellt med gasspis, jag gillart. Fem lågor är också bra, o allt ger en känsla av camping, fast hemma. Gillar att snabbt kunna dra ner värmen. Som induktions-spis men på riktigt liksom.
Bra för att jag alltid önskat mej en 5 lågors gasspis
Dåligt för att det är klabbigt o söligt under gjutjärnsgallrena, o gallrena är svåra som as att diska.

USA - Sverige 3 -1 (jag har tid att städa)




Kyl med mögel-is och fryslåda

Detta verkar vara en variant av kyl/frys här, en sidebyside men med låda för frys och dubbel kyl ovanför. Någon tidigare boende i vårt hus (guess who?) har gått lös med en scotch brite mitt på dörren = repig.
Bra med fryslåda ifall man vill frysa in en säck med is till ishinken, bara att slänga i.
Dåligt för att det man har underst i lådan ligger alltid underst. Svårt att hitta under en issäck.

USA - Sverige 3-2




Fiffig detalj i ett kök - NOT!
Vi har en liten, eller en 120 cm nedsänkt bänkskiva i köket, med hål i graniten för sladdar och bredbandsuttag på väggen, + kontakt. En work kitchen desk top typ. Tanken var god, men tror i ärlighetens namn inte att någon nånsin har eller att kommer sitta där med sin pc o jobba/göra läxor/skriva brev. Hålrummet under stör mej också. Det var en trend i Sverige på 70-talet. Alla hade hål, tufft.

Bra för att korta barn har nånstans att stå o baka.
Dåligt för allt annat som går att komma på, dessutom rejält fult

USA - Sverige 3-3

Knoppiga handtag
Här verkar det vara vanligt med dörröppnare modell rund.
Bra för att man inte fastnar med handväskan eller annan löst hängande sak i handtaget
Dåligt för att nysmorda händer är lite hala, svårare än svårt att få tag om knoppen då.

USA - Sverige 3-4




Presentkortshyllan på Harris Teeter, 4 x såna väggar.
Om man får ett skriande behov av att köpa ett eller flera presentkort behöver man bara åka till mataffären. Där finns ca 300 presentkort, av kontokortsmodell, från olika butiker, restauranger, events o annat. 
Bra för att man inte behöver fara omkring för att köpa presentkort.
Dåligt för att... för många att välja mellan o att inte Hobby Lobby fanns tyckte Spagettibarnet.

USA - Sverige 4-4



Detalj i Master bathroom (blir fnissig av att säga master)

Guldfärgade vattenkranar i badrummet som dessutom har dubbelhandfat. Egentligen är allt i hela huset guld, gångjärn, handtag, guld guld guld.
Bra för att det ger en härlig men också fadd o torftig känsla av glamour.
Dåligt för att det är fult

USA - Sverige 4-5




Ohh, vad härlig guld-brasa o lite marmor.

Vi har en brasa i vardagsrummet. Den värmer riktigt bra trots att den drivs med gas o tänds med ett knapptryck.
Bra för att det är mysigt, smidigt och varmt.
Dåligt för att det är gyyyld.

USA - Sverige 5-5




Veckans möjlighet till kap.
Sedan vi flyttade hit för strax tio veckor sedan har det varit ett gäng garage-loppisar på vårt område. Vi har inte besökt någon ännu men i helgen har vi möjlighet igen. Jag tänker böcker, jag tänker en rullbar basketkorg o kanske en lampa. Jag visualiserar ett par in princip oanvända Manolos i storlek 38 och en Bottega Veneta väska. Får se vad vi hittar.

Bra för att folk rensar i sina garage, bra att saker får en andra chans och bra för miljön.
Dåligt för att... skyltarna är fula? Nä, inget dåligt

USA -Sverige 6-5

Jaså där ser man, USA vann över landet lagom med 6 - 4. Bra kämpat av er/oss båda. 
Det kan vara så att min smekmåndadsfas ger viss fördel här, o min patriotiska svenska ådra också har påverkat vissa resultat. Jag vet inte.
Så här ser jag på saken i allafall, o om två år kommer jag att titta på denna landskamp och förmodligen tänka; vilken liten värld jag hade då. Det är ok känner jag.

Bäddtid, tiden rusar mot fredagsmys, sista vardagen i veckan. 

Kram till er, tack för en god match.

Åsa - enväldig domare








2 kommentarer:

  1. Daaaarling och ärade sifferjonglerare! jag tror du jonglade bort en 5 på Fädernelandet :-)

    kramar från södern

    SvaraRadera
  2. Hoppsidajsi Eva, det var inget bra, nu har jag ändrat. Blir ju skraj, håller jag på att tappa konceptet helt?
    Kram

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!