måndag 11 april 2011

Frustration o tårar mildras med post

Jag kom iväg tillslut, en halvtimmes skräckfylld färd mot Social security kontoret. Vet inte vad det är med mej, tycker att det är lite läskigt att köra på motorvägen. Tre, fyra, fem i nån gång 6 filer som kör åt samma håll. Bilar överallt, dom kör för fort, dom kör om på insidan, utsidan och far som tättningar mellan alla filer. O där ibland allt detta kör tant Åsa, i sin nya glänsande farkost. Rädd, o har fullt sjå med att hålla styr på GPSrösten o höger o vänster på samma gång. Klurigt.

Kom fram, log mej igenom insläppet. Satte mej i väntrummet bland alla andra människor o väntade, o väntade. Efter 30 min kom rastlösheten som ett brev på posten. Ingen mobil tillåten, ingen mat eller dryck. Duktigsson Ström hade en banan o en flaska vatten i väskan. Hunger kom. Vågade inte äta. Hittade fyra tranbär i botten på väskan. Tuggade varje bär 150 gånger. Mätt o belåten, snart min tur. Mailade i smyg i handväskan. Såg nog inte alls skumt ut. Väntat i 2 tim o fem minuter.
Nuuu, paret före mej i luckan börjar samla ihop sina pinaler. Min tur nuuu, slänger upp handväskan på axeln, rättar till tröjan. Nu borde han ropa upp mitt nr. Men istället, ratsch, bom. Han stänger sin lucka. Lunch eller vad? Försätter mej i trans, eller chock, vägrar ge upp. Hänger kvar som en igel. Efter trettio minuter ratsch igen, jalusidörren öppnas. Mannen vrålar B117. Mitt nr, yes. Skrider fram. Drar min story, mannen köper den, verkar gå vägen. Andas ut. Borde inte ha gjort. Det visar sig att människan som släppte in oss i landet den 29 jan 2011 RÅKADE skriva lite slarvigt, den som läste in mina appgifter RÅKADE läsa fel o skrev in ett felaktigt visum under min person. Konflikt. Nähä, går inte förtsätta idag, måste få rättelse från immigrationavdelningen. Seså, chip chip, jag hör av mej när jag vet mer. Hejdå. Tog min lilla pretto-mapp o gick till bilen. Störtbölandes, så frustrerad, o väldigt less på att allt strular med papper o sånt. Orkar inte mer!  Kunde inte ringa nån hemma för support eftersom inte mobilen funkar att ringa utanför USA samtal. Ingen på Skype. Grät hela vägen hem.

Väl hemma, torkar tårar/mascara. Öppnar brevlådan. Ett brev, ett paket från Cajsas bästis B o hennes härliga mamma. Vilken tajming dom har, vilken rar familj. Tack underbara ni, ni räddade min dag, kram till er



Tillbaks på ruta noll. Jag är less på allt pappersstrul, jag är grinig och frustrerad. Tänkte ta min banan , slänga den i gatan o hoppa på den. Hade kanske hjälpt mej lite.

Nya tag imorgon, det blir en bra o bättre dag!

Åsa - lessen, arg o frustrerad

6 kommentarer:

  1. Oj stackars dig! Samma sak hände mig. Dvs I94-kortet hade fel visumkod trots att visumet i passet var rätt. Jag fick ändå åka till vår internationella flygplats som begick detta fel och ordna det. Inte en ursäkt från deras sida trots att jag gav dem en läxa. Märkte efter ett tag att det är bäst att hålla käften och låta så där kvittrigt överdriven och säga att det är mänskligt att fela!!! Till slut så blev allt rätt...

    Lycka till nu.

    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Usch inte skojsigt med såna dagar. Men det blir bättre, snart har ni era nummer, körkort och alla blanketter är ifyllda.

    Jag hade en liknande upplevelse när jag skulle in i USA igen efter 7 veckor i Sverige, en lapp saknades så han höll på allvar på att inte släppa in mig! Ensam mamma med tre kids med adress och allt (visade körkort och allt)...efter 8 timmars flyg är jag inte helt lätt att ha att göra med så han insåg väl att det vore bäst för honom att göra ett undantag...haha

    Nä, Åsa, åk till Marshalls och kolla skor & väskor..det brukar hjälpa när mna är ledsen i ögat!

    KRAMEN!

    SvaraRadera
  3. du borde ha hoppat på bananen och fått ur dig all ilska och ledsenhet ... vi kan väl försöka med en Skype imorgon eftermiddag kanske? Ska tvätta Inez och sätta på finkläderna så hon kan sitta med och jollra lite ... NOT !!! hon är inne i ett skrikstimm, men vi kan ju försöka ändå. Puss på dig och dina.

    SvaraRadera
  4. Ja, tyvarr kanner vi ocksa igen det hela. Nar vi flyttade hit for drygt 5 ar sedan akte min make till USA ca 1 manad innan vi flyttade endast for att besoka Social Security kontoret for att fa hans ansokan om SS number, for att I sin tur kunna koppla upp el och telefon till guset vi skull bo i nar vi anlande. Efter nagra veckor efter flytt for maken ater till SS kontoret dar det visage sig att de tappat bort hans ansokan... Tillbaka till ruta ett och ett djupt andetag.
    Lycka till, ge inte upp!!
    Kram,
    Charlotte I Kentucky

    SvaraRadera
  5. Tack snälla Taina, Lotta och Charlotte för er uppmuntran. Verkar också som att många, många delar min erfarenhet med strul när det gäller sådana här saker. Vi har nog alla lärt oss massvis också, eller hur?

    Mailna! Ser fram emot Skype imon, hoppas att bäbis Inez får ro snart.

    Kram till er, ni härliga!

    SvaraRadera
  6. De kan vara så tuffa, och inget hjälper för att blidga dem.
    JAG VET!!
    OCh det är döden på Nilen att sitta och vänta på sådana kontor, SS, USCIS, DMV mfl. USCH!!
    Nej, ge inte upp. Nästa ggn har du alla papper med dig, men jag FATTAR att du var helt knäckt...
    PS, efter mååånga år i US får jag fortfarande stora skälvan över att köra på Interstates. YOu are not alone!!
    KRAM!!!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!