söndag 24 april 2011

Påsklärdomar o annat

Det har gått bra idag, 10 årsdagen. Tack för all omtanke, värmer hela mej. Alla människor har något mindre roligt med sig i sin ryggsäck, detta var min story. Att delge den med en cybervärld o massvis med främmande människor var läskigt och svårt men också självklart. Om jag inte kan vara mej själv i bloggen borde jag nog skriva dagbok på min kammare. Så tänker jag. Iallafall har jag fått ta del av andras historier idag både på mail o i meddelanden. Fina hjärtkramande historier. Sorgliga men fina. Tack för att ni delgett mej. Jag känner mej inte ensam, vi är många som upplevt samma tråkigheter. Det kommer något gott ur allt ont. Så är det bara.

Tjolahopp (krystat glädjefnatt), påsk! Hur firas det här kan man undra, o japp. Här blev kulturkrock.

Lärdomar om påsk:

Påsk är en familjehögtid, här har vi varit familj men bara vi fyra. Skönt, mysigt och ensamt.

Påskelden finnes icke här, (men det trodde jag inte heller, va?)

Raketer skjuts på påskdagen, söndagen. På dagstid.

Påskris finns inte att få tag på o gå ut i skogen o skala en björk var liksom inget alternativ.

Sopgubben o brevis jobbar på långfredag

Långfredag heter Good friday här.

Helgens stora kyrkodag är idag, påskdagen, o mässan börjar tidigt, vid 08.30

Påskäggen är små, pyttesmå, i plast. Innehållandes en godisbit. Här går man mer efter kvantitet. Alla springer omkring med små korgar o jagar pytteägg som påskharen lämnat. På påskdagen!

Ströms barn hade också besök av haren, men på FEL dag. Han var visst här på påskafton. Grannarna måste undrat. Vi gjorde så gott vi kunde, barnen gillade inte godiset heller, o japp, jag har halva grälla plastägg drällandes i hela huset. Bra där Ström, bra!

O inte fick Strömmingarna finaste korgarna heller, utan
fick nöja sej med Cajsas pysselkorgar. Dom såg glada ut ändå.


Joråsåatt


Annandag påsk är vanlig dag, vardag. Imorgon börjar skolan, End of Grade tester börjar inom kort, skräckblandad förtjusning.

Man har inte fjädrar i träden som vi har hemma. Bara lite pyssel som en hare eller några ägg utomhus, o naturligtvis en liten gräll flagga som sitter på en pinne. Det har man jämt, med olika budskap på. Snart byts påskflagga mot mors dagflaggan med, sen är det... Vet inte. Återkommer.

Strömskt påskpyssel, ganska nöjd faktiskt :-)


Inga påskkärringar, inget blåkulla. Hedniskt så det förslår, känner mej som en urviking.

Påskmiddagen i familjen Ström bestod av ett hak-besök men vi slog till på dessert. Skönt att slippa skala ägg men jo, jag saknar svärmors påskmiddag, det gör jag verkligen.

Slafsislafs, liten förrätt med den godaste guacamolen jag ätit

Lustiga o lite smågoda salta räkbullar, som en förförrätt eller nåt


Ser ganska gott ut va? Smakade inte lika gott, tusen kg socker blandat med syntet.
Glömde visst ta foto på huvudrätten, jag åt en hummer o räkor (obs! ej friterat) Basse åt räkpasta. Barnen... Mac and cheese.

Påskdagen har vi firat på en filt i en park med glam-picknick. Underbart skönt, mysigt och hysteriskt varmt. Tankar på mamma, en amerikansk flagga i vinden. Såg en ödla och en pappa som drillade sin 5 åring i baseboll. Ibland gör livet ont-skönt. Idag är en sådan dag.

Nu drar det ihop sig till vardag o Basse har klivit ombord på planet som tar honom hem eller bort. Han ska till hemstaden, räta ut några frågetecken eller gå på möte eller vad det var. Det återstår att se, åker han HEM, eller bort, han får berätta på fredag. Jag kände först lite som att Nääää, jag vill också hem, för mej är det fortfarande hem. Hemma där mina hjärtan bor. Bianca o Maiken. Kan dock inte lägga energi på att vara avis, inte min grej. Har bestämt att jag är glad för att han åker till Jönköping, glad för hans skull. Unnar honom en kram från när o kär. Glad om han får träffa finaste barnen i världen, glad om han får en kram av sin mor. Han har en väska full med presenter som jag hoppas att han ska få tid till att dela ut. Jag hoppas också att han förutom kardemumma o torrjäst också får tag i Wettexdukar. Finns inte att hitta här verkar det som. 

Som vanligt när jag skriver blir det mastodonlångt, förlåt om det är jobbigt att läsa.

Kramar från 

Åsa - områdets viking som är glad över att den tjugofjärde i fjärde är över

6 kommentarer:

  1. Jag läste ditt förra inlägg och fällde många tårar. Ord känns bara tomma, men så fint du skrev.... Jag har inte förlorat någon förälder men andra nära och mycket kära, när man tror att det inte kan fungera verkar det finnas en extra växel att lägga i. Man kan ju liksom inte bara vägra, man måste ju fungera, i ditt fall för dina fina barn. Tack för att du delade med dig av dina känslor, ibland är det en sådan ventil man kan behöva för att gå vidare! Be Basse hälsa Jönnet, var ju själv just där och saknar det redan! Tips med stort T... Rusta på Solåsen säljer Wettex i storpack!!! Köper jag alltid med när jag är hemma!!!!! Många kramar från PA

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa nu är Claes här och vi testar att skicka kommentar för jag lyckas ju aldrig,kram svärmor

    SvaraRadera
  3. Aldrig jobbigt att läsa dina inlägg Åsa, du är fantastisk!!! Hoppas tiden går fort tills Claes är hemma (hemma är där närmsta familjen är, känner mig inte hel utan mina barn och min man, så känner iaf jag) igen och att han får med sig någon mer överraskning och inte bara Wettexdukar ;-)
    Massor av styrkekramar till dig <3 <3 <3

    SvaraRadera
  4. Christina, tack för fina ord! Det är inte lätta saker det där, att förlora någon kär. Så onödigt på nåt sätt, fattigt o trist. Ofattbart. Människan verkar ha oanade krafter när det väl gäller. Ganska skönt att veta faktiskt, o man får inte mer än man klarar av att hantera tror jag. Tack för tips, grymmebra! Storpack kan inte vara fel, en rikedom att ha i kökslådan inser jag nu.

    Svärmor Lena, japp, du ser, det funkar!

    Sophia, kloka fina S. Tack, du är så snäll o rar. Jag känner nog detsamma, att hemma är där familjen är, o det verkar som att basse känner det samma nu när han är i Jönköping. Hemma är i USA. Jag vet att jag får med mej goda kramar via Basse från nära o kära, det finns inget som går upp emot det, inte ens tusen wettex o en påse djungelvrål.

    Kramar till er!

    SvaraRadera
  5. Wettex.......lugn o fin!!

    Anna K på dagis satt o läste tidning på dagis o plätsligt dök ni upp. Tyckte hon var häftigt, eftersom det är "Hennes" barn...

    Puss

    SvaraRadera
  6. aldrig jobbigt att läsa!! underbara inlägg du gör, en fröjd att läsa, kram på dig! // Mia A

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!