tisdag 12 april 2011

D.A.R.E och poliserna

Ny dag, nya tag. Tro inte att ett nedslående besked på nåt sunkigt kontor av en man med tics får mej ur spel på något sätt. Bara tillfällig svacka, på´t igen bara! Tack för gulliga o peppande meddelanden till mej, uppskattar o hjärtar.

Idag var det dags för DARE graduation i skolan för Lucas o hans klassisar. DARE står för Drug Abuse Resistance Education och vars syfte är att barnen ska lära hur man aktar sej för droger och annat dumt. Poliserna har kommit till skolan en gång i veckan och lärt dem massvis. Lucas har tyckt att det varit väldigt intressant och läskigt. Idag var det då dags för avslutning.
Ett diplom hade räckt fint men i sann amerikansk anda var det storslaget och pompöst. Föräldrarna var inbjudna och program tryckta. Alla femteklassare stegade in i lokalen till Polis-aktig musik, alla klädda i likadana tischor med polisemblem på ryggen.



Först fick vi alla svära eden till flaggan, alla höll handen över hjärtat på vänster sida, alla utom Basse för hans sitter tydligen på höger... Fniss. Jag kände mej stolt att stå där, lite gåshud nästan och märkbart rörd av stundens allvar. Ja jo, jag är nog den mest lättrörda personen som finns....
Diverse tal av Officer Bla bla bla (min mormor förresten, hon hade en bästis som kallades Blabla, öh? ) Lite barska ord från rektorn som är en mycket stram kvinna med otrolig pondus. Utmärkelser delades ut i form av medalj, applåder. Massvis med applåder o hela tiden. Sen var det dags för alla att ta emot sitt diplom o sin metallpin. Barn för barn ropades ut, jag kände svidet i ögonen, såg alla söta (men otroligt olika långa) barn gå upp på scenen och ta rekorn, police-officern och två andra helt vanligt poliser i hand. En klapp på ryggen, o tack tack. Diplom o pin o sen med snabba ben ner igen. Oj vad det fotades, också av oss. Darrig var jag, tårögd var jag o såg dåligt för en dam med årets största frisyr satt framför. När vår lilla pojk ropades upp, stannade mitt hjärta, Lookas Stroh-em. Attans också, batteriet tog slut i kameran. Jag dör vad sämpigt. Hann sätta i ett nytt lagom till han fick ta emot diplomet, men skärpa o komponering av fotot, njae. Sådär va? Basse hade grymma problem med sin kamera med, hörde att han satt o åååade och grymtade. 


Här kan man se Lucas.... Bra bild Åsa, verkligen bra

Stolt pojke o stolta föräldrar iallafall. Och ett löfte om att inte testa droger eller köra onykter i bil. Att inte mobbas och inte slåss. Ser du nu Lucas, nu har massvis av människor sett vad du har lovat, håll dej undan från bus! Jag hoppas av hela mitt hjärta att jag kommer lyckas ge vår pojk så mycket stöd o uppbackning att han aldrig nånsin måste måste ta alternativa vägar för att känna lycka (eller varför man nu missbrukar). Jag ska göra vad jag kan! 

Lucas gillar snygga tjejer, inga problem för
honom att fråga om vi fick fota honom tillsammans
med Officer Bla bla.

Efteråt var det fika för barnen, mamman o pappan stod bara o mös när de iakttog lilla pojken med rufsigt hår som hade poliströja och som grejjade omkring med sina kompisar. 

Han fotade sin päron med.


Jag är glad över att vi fick uppleva en graduation, en lightvariant kanske men en viktig sådan, innan det är dags för Lucas att graduata från 5th grade den 10 juni. Då kommer jag få ladda upp med storpack näsdukar, komma osminkad och baskemej, jag ska vara där först o sitta längst fram, med tusen laddade batterier och stabil hand. Linda o Erik o barnen är här då, hoppas att dom kan göra oss sälle!

Åsa - stolt mamma till en som tar avstånd från droger!

PS: när jag tänker efter lite, vilken otroligt stor satsning det är på barnen för att de inte ska hamna i trubbel. DARE är ett nationellt program, mååånga femteklassare blir det. Vilka resurser det krävs, enorma. Jag håller tummar för att alla, precis varenda unge som gått DARE håller sej borta från skräpet nu, jag hoppas o hoppas!










2 kommentarer:

  1. Åh vad fint!! Stolt moster, får kämpa mot gråt.... Saknaden är så stor just nu, men vet att vi ses snart!!! Ser fram emot Graduation den 10 juni!!

    Finaste, saknar ER!!

    SvaraRadera
  2. Vad kul, Åsa!!
    Förstår att det kom ngn vått i ögonvrån :-).
    Börjar han middle school då han går in i sjätte klass. Byte av skola då?
    Kram!!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!