torsdag 14 april 2011

Härlig torsdag o en sexförbrytare på gatan...

Kusin Marcus från Göteborg som varit i South Carolina på jobb besökte mej o barnen idag. Hur underbart skönt var inte det då? Min kusse, min första kärlek (jag var sju...) och en påminnelse om hur skönt det känns att träffa någon när o kär. Någon som känner mej, någon som vet massvis om mej. Jag njöt varje sekund, o barnen med. Spralliga o tramsiga, glada för att någon "såg" dem. Cajsa blev trollbunden av Marcus berättelse om Graceland. Nu är det hennes högsta dröm att få åka dit. Även om besöket var kort så känns det fortfarande gott inom mej. Jag är nog lite hemlängtig trots allt. Det är enkelt på nåt sätt hemma, den sociala biten är enklare iaf, eller tryggare eller vad det beror på. Så var det med det.
Tack för besöket bästa Marcus, hälsa hem och flyg försiktigt!

Har fått ett mail från min vän Yvonne, den danska flickan som bor tvesoaever den fem o tyvede golfehaulet. (min danska tar sej känner jag...) Jag fick en klump i magen. Hur låter det här då? I ett vidarebefordrat mail från Nc Dept of Justice. Namn o bild samt historia på en man som flyttat hit, ett stenkast från mitt hus. Hänvisning till länk, telenr till polisen. 




From: NC Dept of Justice Subscriptions [mailto:NCDOJNotify@ncsbi.gov]
Sent: Thursday, April 14, 2011 8:38 AM
To: Davy, Cheryl
Subject: Your NC Offender Notification



Thank you for using the North Carolina Offender and Public Protection Registry (NC Offender Registry).
An offender has moved into your subscribed alert area.
Please see details below for more information.
Ändrade hans bild lite...
Offender's Full Name : Jag tar bort namnet med, känns inte bra...
New Address : 16101 CRANLEIGH DR 
New City : HUNTERSVILLE
New State : NC
New Zip Code : 28078






You can find out more information by following this link to the NC Offender Registry.



To modify your subscription account please visit the NC Offender Alert Subscription website. (http://signup.ncdoj.gov/).

If you have questions regarding this specific offender please contact the Office of Mecklenburg County Sheriff Daniel E. Bailey, Jr.. Contact information for the Mecklenburg County Sheriff's Office is as follows:
Sheriff: Daniel E. Bailey, Jr.
County: Mecklenburg
Sheriff Phone: 704-336-2543
Sheriff Email: Click Here
Sheriff Website: Click Here









Här kan man alltså få info via mail när det flyttar en brottsling, eller tidigare dömd brottsling till sitt område. Med bild o allt. Vem som helst kan få denna info, nu fick jag den, o jag delger er den. Antar att den skickas ut för att man ska vara observant på sin nya ev straffade granne, o för att veta vad det är för typer här omkring. Klickar man på länken i mailet får man fram vad han är dömd för, mannen ovan är sexförbrytare. Fängelse i 10 år, övervakning i 3 år. Brottet begicks 1996, puh! Han har nog blivit en god människa under tiden va? Man får se vad han väger, hur lång han är, vilka alias han använder, om han är black or white och om han har några speciella kännetecken. Piercing i left ear.
Jag vet inte vad jag känner inför det här, kluven. Bra att infon går ut av vissa skäl, enormt dumt av andra. Jag tycker att han inte får en ärlig chans till ett bra liv om hela grannskapet redan har dömt honom pga sina handlingar. Såklart att jag inte sympatiserar med honom och hans dumhet för 15 år sen. Men ändå. Samtidigt är jag glad, för tänk om... tänk om Cajs träffar honom på gatan och han får ett återfall. Jag samlade ihop min lilla barnaskara, pratade o förklarade. Tog en promenad förbi för att avdramatisera. Dom lovade att aldrig nånsin gå in i det huset. Jag skulle aldrig förlåta varken mej själv eller honom när jag har denna info men inget berättar för barnen. Nu är det gjort. Gick en långis med barnen, pratade om andra lite tuffa saker som vi fått reda på. Pratade om lovet, om mat och hundar. Sällan barnen hänger med ut när jag går, det var sååå mysigt om än lite allvarliga samtal emellanåt. Skönt, varmt och tillsammans.


Bäddtid, måste ladda inför Funwalken imorgon. O Basse kommer hem, springbreak börjar och tusen andra små blandade bra-saker.


Åsa - gör stor skillnad på sak o person!

2 kommentarer:

  1. antagligen tycker vi swedes att det är lite för integritetskränkande med sådana här mail men samtidigt så är ju världen rätt ond och hemsk emellanåt och man vill ju skydda sina kära så mkt det går. Jag tror att det är mer för att ha en chans att skydda sina barn än viljan att jävlas med den dömde som gör att man får reda på vilka som flyttar in i hooden.
    Jag vore nöjd med att de visar tjuvar och dyl i affärernas fönster så de får skämmas lite, sexcriminals vill jag nog inte ens tänka på nu i min babisbubbla.
    Skönt snack med L och C, bra för er. Jag tänker så mkt på det du sa om ev."Kalmar-resa" och hoppas så jag blir blöt i ögonen. Det vore underbart.
    ha en bra helg tillsammans.

    SvaraRadera
  2. Ibland känns USA väldigt annorlunda. Kan du tänka dig att något sånt mail skulle skickas ut i Sverige..

    Jag håller med, man blir kluven, ge killen en chans men samtidigt så vill man ju veta och då dömmer man honom såklart. Den som säger att den inte gör det ljuger tror jag.

    Bra att du snackade med kidsen.

    Ha en skön fredag!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!