fredag 8 april 2011

Djur och Costco

Fredagslugnet ligger över min stuga, Basse är väl hemkommen men på jobb, barnen i skola och badrummet skurat. Har skypat med världens bästa lillasyster. Hon bakade och jag, jag försökte fånga en röd fågel på bild. Linda bakade kardemummamuffins med kanderarde nötter o nån frosting på, såg väääldigt goda ut, jag blev kardemummasugen. Har inte smakat sen vi flyttade hit. Hemma, på min gata i staaan, gjorde jag ofta en eftermiddagsmacchiato, en espresso och fläckar av mjölk, o mald kardemumma. Skulle ge mycket för en sån nu, saknar min kaffemaskin. Vill ni se Lindas muffins kommer dom med all säkerhet att läggas upp här.

Fågeln jag såg var illröd. Fjäderfän och allt som har med såna att göra är inte mina favoriter. Fjädrar, klor och ÄGG. Uschibuschi. Men en fjäder i håret skulle jag gärna sätta i, en indianfjäder, tunn i nån rolig färg. Det är en trend här. Får se. Men fågeln då, eller fåglarna? Dom var precis illröda, på hela kroppen, såg ut som små bloddroppar på något sätt. Riktigt fina.

O japp, min nya kamera klarade av att fånga en röding på bild om än med lite suddigt resultat.

Röd och förmodligen exotisk fågel.
Linda som bakar mest hela tiden vill gärna ha en KitchenAid assistent. Jag kanske också kan känna att jag vill ha en, jo, klart som sjutton att jag vill! Nästa vecka har Costco, stormarknaden där allt är stort, en kupong som ger 50% på just såna. Den stora modellen, så klart, inte Artisan utan proffesional. Den går då lös på hela 150 dollar. Förstår ni vad billigt? Under tusingen för en sak som kostar det femdubbla hemma i Sverige. Jag ska nog köpa mej en, o kanske Linda gör med, om vi kan klura ut hur man kan ställa om strömstyrkan på den för den är ju annorlunda här. Tror att Erik, Lindas man o min svåger kan fixa nåt klurigt sätt. Erik är världens bästa! 

Tror att jag redan idag sätter mej i bilen och kör ner till Costco på spaningsrunda, har ett väsk-uppdrag där med. Jag har tid, jag har bil, och jag har lust. O jag hoppas på att det finns bensin i bilen med.....

En annan sak som slog mej efter landskampen igår är plastpåsar. När man handlar mat får man en prasslig tunn o ganska liten påse till sina varor. Den är bara att slänga när man kommer hem, miljövänligt va? När man handlar, eller rättare sagt dom som handlar kläder får en papperskasse med sej hem. Det är dessa varianter som finns. Prasseltunn eller papper. Hemma i Sverige hade vi alltid massvis med påsar i olika material. Fulkassar från Ica, Storkassar från sportaffären, finkassar från Esprit. Ja ni förstår. Idag slog det mej som sagt att jag saknar alla kassarna o påsarna för i vilken påse skulle jag stoppa skjortorna som Basse skulle ta med till kem? En, vi hade en endaste kasse, en i papper från Abercrombie som en  man i bar överkropp pryder, Basse kände sej inte helt bekväm med den. Fick bli så iaf.

Tjolahopp, jag styr min kosa mot söder

Åsa - fågelskådaren


5 kommentarer:

  1. Lise-Lotte Lindgren8 april 2011 kl. 09:34

    Har en fråga till Fråga Åsa:
    1. Tittar på Oprah just nu. Varför GALLSKRIKER alltid alla fruntimmer i USA så fort nån, typ Oprah eller John Travolta, visar nyllet? Blir så trött.
    2. Varför har så många ammrikannska fruntimmer så gälla röster?
    Sug på de frågorna.

    Sign. En Som Aldrig Vågat Fråga Förr

    SvaraRadera
  2. Det ar en Cardinal du lyckats fa med pa bild!
    Vad duktig du ar.

    Kram,
    Charlotte I Kentucky

    SvaraRadera
  3. Åhh finaste, är så glad för guldstunderna vi får med varann, inte brukar du sitta o titta på mig när jag bakar, inte brukar du vänta en sekund medans jag går på toa o inte brukar jag sitta o vänta på dig medans du springer efter fåglar - men det är ju det som är så häftigt!! Vi gör saker tillsammans men ändå inte!!! Om du visste vad glad jag blir över dessa stunder!!! Älskade bästaste syster!!!!

    Krama Dina!!

    "Ses" i morgon!!

    SvaraRadera
  4. Hej fina du, blir lite nyfiken på din väskspaning ;-) Hittade du något?
    Kramar S.
    P.S. Fint inlägg från din syster <3

    SvaraRadera
  5. Lindgrenskan: Jag lägger i frågelådan, o grunnar lite på den. Eventuellt blir det en förstudie också.

    Sign: gillar att folk tar steget ut i frågelådan!

    Charotte i Kentucky: Tack! Vad rar du är som talar om vad det är för fågel. Gillar den mycket, ser overklig ut!

    Linda: Tack själv för stunderna. Om inte skype fanns hade jag aldrig nånsin stått ut med saknaden efter dej. Nu är det nästan som på riktigt, jag sitter på din köksbänk o ser när du bakar o vi pratar o pratar o du visar o du tittar på det jag visar dej. Tack för internet o tack för att du finns älskade nos.

    Sophia, men nej! Tomt, nada Botkier. Attans. Jag håller koll, snart kanske det dyker upp nåt igen! O visst är hon grym min syrra, världens bästa!

    Kram till er!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!