onsdag 31 augusti 2011

Jag är knäpp

Jaha, helt plötsligt var den här. Dagen D, dagen då jag ofrånkomligt och lite motigt fick gå till skols och öva på min nya tjänst som bibliotekarie. På en bautastor skola fylld med truliga tonnisar och en Lucas som skäms ihjäl. I en skolmiljö där jag inte kan rutiner och i ett land där jag inte kan språket. Jo, en latte kan jag beställa, chitchatta med grannar klarar jag men hänvisa en finnig stressad långskånk från åttonde klass till hyllan med uppslagverk där han bör finna information och atomklyvning, det vet i katten om jag är lika säker på. O vart kan dom signa upp sig för böckerna om The hunger games? När fru bibliotek berättade om the hunger games tolkade jag det som ett dataspel man kunde signa upp sig för och spela på biblioteket, men se där hade jag fel. Det är illpoppis böcker tydligen, som man har ett kösystem för att få låna. Och hu, jag ska dessutom kräva in böter från eftersläntrare också, vara med och ledsaga skolbarn om utifall att: 1. Lock down larm går. Det är om en inkräktare med vapen kommer in på skolan eller om en bomb hittas. 2. Vid tornadolarm eller övning 3. Brandlarm eller övning. Huj! Oroa er inte barn små, tant Åsa ska rädda er ur diverse katastrofer. Jag har koll, ni kan lita på mej. Seså, don't cry.
Vi var sådär en 15 kvinnor/tjejer/damer som var på träning i bibblan idag. Någon, absolut inte jag, tyckte att vi skulle presentera oss inför varann. Vi gjorde det mest logiska. Ställde oss i en bibblanring. (om jag blundar o känner efter lite tror jag att vi höll varandras händer också medan lägerelden sakta falnade i den ljumma augustinatten, månen blänkte, stjärnor gnistra o glimma. Alla sova i enslig gård gott in till midnattstimma... Eller så)
Det var Pam, Debbie, Sharon, ms Kipper o sen jag. I sista sekund innan jag öppnade munnen for ett avgrundsvrålaktig nääääää, varrrförrrr? genom min kropp. Följande presentation/dialog utspelade sig:
Hej, maj nejm is Asa and aj häv a boy...
Excuse, what was your name again? Orsha?
Hej, no Asa.
Are you saying Aurssa?
No, his nejm is Lucas, in 6th grejjjd.
Is your name Lucas?
Yes, vi movd here fråm Sweden
Ohhhh, are you from Sweden? I love Sweden! Next to France, right?
Yes, he is in mrs Huffelpoffs class.
Nice to meet you Rosahnna, welcome.
Tack så mycket.

Ungefär sådär, sen fortsatte Laura, Penny och Evolynn o dom andra flickorna sina megaproffsiga presentationer på sitt amerikanska övertygande sätt.

Jag tror att bibblantjänsten kommer göra mej gott. Jag ska i flygande fläng checka in o ut böcker, artighetsprata och lära mej massvis. Kommer bli så bra så bra. Nästa fredag kör jag igång. Ger mig inte förrens jag är den bästa o snabbaste o mest uppskattade bibblantanten i världshistorien. Sån är jag, o glad ska jag vara o ha håret i knut och platta skor.

Känn på det ni!

Åsa - fan of Rydberg och en äkta bokmal


6 kommentarer:

  1. Lycka till Åsa! Du blir säkert världens bästa biblotikarie.
    /Svärmor

    SvaraRadera
  2. Hahahahaha! Så vad heter du nu då??? Spännande uppdrag i alla fall. Du kommer att bli värsta Einstein tror jag! Heja Åsa. Eller Lukas. Eller var det Aurssa?

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha!!! Det kommer att gå toppen Roshanna!!! Du kommer bli den mest älskade bibliotikaren. Hon med "the qute accent"! Men skippa de platta skorna!!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Då blir det Rosalynnnn! passar Dig alldeles utmärkt ;-)

    SvaraRadera
  5. hahaha ja det där med namn uttal är knivigt dom hör aldrig vad jag säger så alla tror att jag heter Julie och jag har gett upp och nickar alltid instämmande. Men jag är säker på att du kommer att göra ett alldeles strålande jobb. En söt, smart svenska med charmig accent och snygga naglar vad mer behövs liksom.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Åsa, du är så cool! Du är med på det mest och klarar allt!

    Det blir kul det här! Som Christina skriver, de kommer älska dig! Tänk på hur bra det gick när du gjorde din Sverigepresentation ;)

    Kram!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!