onsdag 3 augusti 2011

Ett fint museum med Topgun-inslag

Tack raringar för söta ord om bloggens nystart efter bloggsemme. Blir så glad o stolt, o taggad att blogga mer, fortare och bättre. Era ord här o på fejjan o på mail betyder sååå mycket, ovärderliga. Tackobocko!

På vår väg till Sverige hade vi ett stopp, ofrivilligt, på 6 timmar i Washington. Kändes lite väl mastigt att fördriva dessa sex instängda på en flygplats så vi tog oss ut. Bra val! Fick av en vänlig dam i informationen reda på att det fanns ett flyg o rymdmuseum ganska nära flygplatsen, väl värt ett besök. Bussen dit går från zon 2E om en kvart, den kostar 50 cent per person. Hoppla, så påpassligt! O priset på bussen var så gulligt, 50 cent. Vi hade åkt om den så kostade 5 dollar...

Tjusigt ställe, rent o snyggt och ordning o reda.
Inträdet var dessutom gratis, fråga mej inte hur det är möjligt men så var det. O alla, precis varendaste en som jobbade där var väldans trevliga o positiva. Tror att alla var där på frivillig basis, alla hade ett förflutet inom flyget och alla, varendaste en som hade en syssla på museumet älskade sitt jobb. Det är ju det jag säger, att flyg är något speciellt, jag blir också glad av flygande farkoster. Vissa mer än andra kanske.



Men åhhh, vilken fin!

Eller denna? Visste ni att Pan Am inte hade målade flygplan utan så
där råa bara för att spara bränsle. Färgen på planen väger en del.
Snyggt tycker jag!

En concååård. Lite knäsvag av bara uppenbarelsen.
Stor, mäktig, smal och noslös.... Ett stycke historia.

Sötaste farkosten ever. Sån skulle jag mer än gärna glida till
affären i. Skulle vara så coolt o annorlunda.

Tadaaa, en äkta rymdfarkost. Enterprise heter fartyget.
Med kakelplattor på nosen. Fin.

Blandade rymdprylar som varit på månen

Den coolaste av alla, ett krigsflyg. Med ilsk hajmun.
Helt underbar.




Det var också en boksignering. Dave "Bio" Baranek som var en av flyginstruktörerna i filmen TopGun. Han var verklig, ingen skådis alltså. Lucas nästan svimmade av imponering, o vi fick se bilder på "Bio", hans fru o Tom Cruise. Vågade inte säga att jag sett TopGun sisådär en 15 -20 gånger och att jag i princip kan alla  repliker fortfarande.
-Maverick, you can be my wingman anytime. 
-Bullshit, you can be mine.




Åh det är sååå tröttsamt att resa omkring i världen.

Men glad på nåt sätt.

Museumet, som heter Steven F Udvar-Hazy Center, får av oss fem Strömmings av fem möjliga för sin uppenbarelse. För sitt namn får det en (1)  Strömming, en Surströmming. Kommer aldrig att komma ihåg namnet utan för mig från o med nu kallas det Flygmuseumet i Washington. Väl värt ett besök, o det vete katten om jag inte kan tänka mej att spendera flera håltimmar där. Härligt, glammig, snyggt och imponerande. (kanske också för att boksignerarmannen som varit med i min tonårsfavvofilm förhoppningsvis sitter kvar där för alltid o signerar böcker, vars intäkter oavkortat till museumet)

Over and out

Åsa - aka Charlie i följande ordväxling:

-Hello, Pete Mitchell. I heard the best of the best were going to be back here, so oh... 
-This could be complicated. You know on the first one I crashed and burned. 
-And the second? 
-I don't know, but oh, it's looking good so far. 





3 kommentarer:

  1. Jag tycker du är en raring - "mera, fortare och bättre" - det måste vara en av den bättre formulerade bloggstrategin ever. Den får fem av fem möjliga strömmingar av mig (tycker jag kan få dela ut firrar jag också ;)

    Men vilken bra grej att utnyttja transfertiden med ett museum. Prisa alla duktiga volontärer och Washingtons museum (som jag tror) för det mesta inte tar betalt för inträde.

    Och TopGun - don't get me started. Vem har inte sett den 15-20 ggr ;) det var då jag upptäckte Meg Ryan också

    Kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Lotta, sötis. Klart du ska dela ut strömmings, det är ju mer eller mindre vedertaget som betygsmått.
    Det är du o jag, top gun o lite strömming helt enkelt.
    Ha en skön kväll o hoppas ni har lite svalka. Här är hotter than hXX och inser att nope, kvällspwn får nog ställas in.
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  3. Men Åsa då, nog har väl Kånnkårrden en nos? Den har ganska mycket nos faktiskt. Som man kan böja på. Hajmunnen är en Curtiss P40 och det där museet ska jag def gå på om/när vi kommer över! :-)

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!