lördag 13 augusti 2011

We are sinking, ett träd o en sköldis på sleep Trädstam Förödover



Jag tycker den här är minst lika kul som supplies. Tur att det inte bara är jag...

Vi hade en lustig, väldigt lokal, storm häromdagen, kom från ingen stans verkligen o drabbade som det verkar bara vårt område. Jag var ensam hemma, o blev ganska rädd. Det blixtrade kraftigt och blåste som tjyven o vips så var strömmen borta. Då började tusen saker att pipa i huset. Eftersom detta var vårt första strömavbrott blev jag lite stressad kan man säga. Tryck o fippel och reset tills jag fick tyst på eländet.

Efteråt när stormen och åskovädret bedarrat o  när jag vågat mej ur garderoben, smög jag fram till fönstret och tittade ut på förödelsen ute i trädgården. Ojsan. Pinnar o grenar o träd låg huller om buller. Ett träd hade blåst ner, halva stammen stod kvar dock. Gatan var översvämmad av vatten och hela vårt porch var vattenfylld.

Puh, ingen större fara denna gången men ohhh noo, helgen är räddad. Ett par dagsverken för att städa upp och kratta pinnar. Basses blick började fladdra, näsborrarna vidgades och hela hans väsen skrek JAAAAAA. Med övertygande stämma talade han om faran med att låta den halva stammen stå kvar. Lycklig för att han fick se sig själv gå lös med motorsåg som han lätt o ledigt skulle kunna låna på sitt jobb. Motorsåg och allsköns utrustning. Äntligen tror jag att han tänkte. Lite skogshuggarjobb, kul o stimulerande. O med motor.

Jag o barnen krattade o bar pinnar, Basse var i sin egen lilla trädfällarvärld.

Förödelsen
Farligt nära liemannen som husägarJeff ställt i skogen

Bye bye stammen, kommer sakna dej

Hmm, någon trädsabbare hade fäst en kedja för länge sen
på trädet. Nån som ville trädet illa uppenbarligen.

Av säkerhetsskäl spände Basse också upp ett garn av silke som skulle dra resten av trädet i rätt riktning när motorsågsmassakern var i full gång, eller var det spindeltråd kanske...

Tanken är så god, tråden lite klen kan jag känna...

Min manliga man, motorsågslovern, med
resten av trädet

Allt gick väl, resten av trädet föll. Till stor del tack vare den lilla pyttefnuttiga tråden vi spänt upp som draghjälp förmodligen. Hej o hå....

Helt plötsligt kom Basse gående med en sköldpappa han hittat i trädgården. Jaha? Eh... Vad gör man då? Är den vild, eller är det nåns husdjur? Hmmm. Vi gjorde det enda rätta, la den i en spann med vatten, gav den lite gurka och satte oss o funderade. Den enda som vi kunde tänka oss sakna en sköldis var inte hemma.
Barnen är överförtjusta, vi har ett husdjur till låns. Basse gullade med den och döpte den snabbt till Ursut. Barnen gjorde namnskyltar och googlade efter sköldisinfo. Man kan köpa sköldpaddepellets på Petco om ni undrar.

Ursut, ganska stor och ganska pigg i steget.

Ursuts härbärge för natten, hackad gurka och några
tegelstenar.

Barnen älskar sköldis med gillar inte att vi gav honom namnet Ursut.
Dom har pysslat namnskylt med den engelska formen av Skalman...
Tidsfråga innan dom vill gosa med den i soffan. Blir inget med det serrö!
Så nu har vi en sköldpadda i en spann, o ingen som helst aning om vad vi ska ta oss till med den. Vi kan väl behålla den, snääääälllaaa? Nä, om vi inte hittar ägaren så släpper vi ut den i ån tycker jag, det tycker inte barnen. Jag tycker Ursut är lite läskig på nåt sätt. 

En helt vanlig lördag hos familjen Ström. Trädfällning, trädgårdsjobb, inställd basebollmatch på grund av regn (ohhh så tråkigt, nämligen inte), ett träd mindre, långt besök på djuraffären för att titta på hundkoppel (Cajsas "lön" för allt hjälp i trädgården) och middag på restaurang. Sämre kan man ha det, iaf vi människor. Tycker lite synd om sköldpaddan. Undrar var den tänker. Vad fasen hände, varför är jag i en stor grå spann med hackad gurka? O två tegelstenar.... Hmm

Åsa - djurens bästa vän.



4 kommentarer:

  1. åh jag älskar Claban i orangea kläder, han ser fri och lycklig ut - no more officejobb.
    Vilket drama och äventyr på gatan, tur att ni inte blåste bort.
    Puss å ha så kul nu i veckan med Jooonas.

    SvaraRadera
  2. Hallon!! Men nää, vill han inte ha alternativ till vatten - han kanske kvävs om han inte kan klättra upp nån stans :-)

    Annars kan du ju kolla med Pan han vet!!

    SvaraRadera
  3. Vi har också haft ett antal sköldisar i vår trädgård. Grannarna säger att det är sk "boxturtles", vanliga som husdjur och tröttnar man på dem så släpper folk ut dem i naturen..... Lite som sommarkattfenomenet.... hemskt kan jag nog tycka..... Lycka till med lille Ursut, han är nog förvånad över att ha hamnat i en grå hink men ändå i goda händer!!
    Kram på´re!

    SvaraRadera
  4. Haha...Basse fick hålla i motorsågen och fixa lite...teamwork iallafall. Dessa väder här in the USA alltså! Inte van ännu

    Usrut också. Mitt i allting. Gurka och vattenbad låter verkligen inte som det sämsta och att hamna hos familjen Ström.

    KRam!!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!