torsdag 25 augusti 2011

Ströms testar Seaworld och en skolstart som tar kraft....

Seaworld... Ett för mej magiskt men ouppnåligt ställe att besöka när jag var 11. En osäker tanig blek tjej med glugg o lugg och illfula glasögon. En djurvän som gick direkt från stallet till skolans minidisco utan att få dansa (lustigt ju...) o som drömde om att få se en späckhuggare, klappa en delfin eller bara få åka långt bort till det exotiska landet Amerika. Seaworld skulle kunna infria alla dessa önskningar på en o samma gång. Att jag sen hade som topp-två dröm att ha en egen minigiraff i koppel att gå runt med på stan säger kanske en del.

Nu har jag varit där! Drömmen har levt med mig i massvis med år, saker har förändrats under tiden, glasögonen bytts ut, jag har fått fräknar, lagt ridstövlarna på hyllan och valt andra resmål som kanske varit lite mer coola för en vuxen Åsa. Men nu dök möjligheten upp, o jag var inte sen att hoppa på. 

Bilturen från Daytona tog lite mer än en timme, jag var i min egen värld, pirrig och förväntansfull som ett barn o för mig varade trippen en evighet. Ville fram. Och fram kom vi! 

Biljetterna hade vi så påpassligt, vuxet och pretto men också fiffigt nog betalat och skrivit ut i förväg. På det viset sparade vi en slant, närmare 8 dollar per person. Priset för Seaworld endast var 72 dollar per huvud + tax o andra avgifter på nätet. 



Inne på parken, när jag torkat glädjetårar bara av att passera GÅ så grabbade vi en karta för att få en överblick över området. Ganska stort ställe, men inte övermäktigt. Kartan var svår att tyda dock. Vi satsade på att titta på showerna som går på fem olika ställen i parken, var o en med olika inriktning och olika djur som huvudrollsinnehavare. Showerna ingår i bijettpriset och arenorna rymmer massvis med människor. Först ut var såklart späckhuggarshowen One ocean. Jag var helt stissig och nervig, o kattsingen, i så god tid har jag aldrig nånsin varit till något. Ooops.

De första 15 raderna ligger i soakzone, gissa varför?
Där satt inte vi....
Stora tvskärmar var en del av showen som inleddes med en tänkvärd och fin liten film. Späckhuggartränarna pratade lite, o som dom pratar! Ingen som stakar sig eller sjabblar bort sig här inte. Proffsigt och värdigt. O sen kom dom då, mina drömmars djur. Späckhuggare på led, i luften o under vattenytan, överallt såg jag svartvita skönheter. Och som jag grät, av ren o skär lycka, totalt tupp-skinnig, rys genom hela kroppen o nyp i armen för att säkerställa att jag inte drömde. Så himlans häftigt och stort. Vilken show, vilka djur och jäklar vad svårt att få de små rackarna på bild.


Ord överflödiga ju
Showen höll på i ca 30 minuter, de som satt i soakzone blev ordenligt blöta. Späckisarna gjorde diverse tricks o roligheter. Jag var mållös, o alldeles tom efteråt. Bästa jag har sett, såklart, o en nyförälskelse. Jag är kär! 

Jag ger One ocean 5 dubbelplus strömmings av 5 möjliga. Inget var dåligt, absolut inget. Har bara ett tips när det gäller den här uppvisningen. Se till att någon annan fotar och se till att njuta.

Som en våt trasa, som en blöt fläck och som en tokkär tonåring gick vi vidare till show 2. Sjölejonen. Ingeting borde kunna mäta sig med späckisarna men se där har vi fel. Showen med dessa supertuffa djur var humoristisk utan att vara för mycket, duktiga tränare och en galet positiv stämning. Härligt och befriande, enkelt och sjukt roligt. 

Ja men visst så är det ju lite...

Ja, ser kanske inte mycket ut för världen, men bara så bäst!
Av mig får Sjölejonshow 5 strömmings av fem, lite oväntat, väldigt snygg timing i showen och imponerande skådespeleri. Många härliga skratt, o fniss. Absolut ett måste!

Vi var också på Delfinshow. Den var såklart något alldeles extra den med, med rovfåglar, papegojjor o cirkusmänniskor på rep o gungor. Vid det här laget var jag lite bortskämd med fina shower o fina djur så jag var lite blasé. Dumt, klart att delfinerna ska få högt betyg, såklart.

Delfin får (gissa....) 5 strömmings. Avancerad show med coola djur. Jag gillar!

Vi såg också en otrolig show med hundar o katter, så rolig, så duktiga. Kul o många skratt men mest frågor i mitt huvve, hur har dom lyckats dressera? Sevärd absolut.

I mellan shower, när vi inte gått vilse, tittade vi på andra djur, sköldpaddor, isbjörnar, hajar o jag vet inte allt. Fint, rent, intressant och imponerande. Två stora bergodalbanor, besöktes inte av Ström dock.

Vilken dag, ni kan inte ana hur glad o tacksam jag är över att ha fått uppleva Sw. Coolt ställe på alla vis. Ordning o reda, hyfsat mat, helt ok inträde, sol o familj samlad. Dagen får alltså 5 strömmings av 5 möjliga. Åk dit om ni har tid o möjlighet, ni kommer inte ångra er. Jag hoppas att jag nångång i framtiden kommer att besöka Seaworld ytterligare en, två eller kanske tre gånger. Bästa ever. O kanske, förhoppningsvis, o kanske möjligt, då har jag fribiljetter för det är en tjej i vår familj som har bestämt sig. Det är delfintränare hon ska bli. Hm.


Åsa - taming the wild

Ahh, just det, skolstart idag. Pirrigt, mamman grät när de små förväntansfulla blonda barnen for iväg i soluppgången i sina gula bussar. Tankar på dem hela dagen. O hem kom dom, glada och fulla med energi inför resten av läsåret. Mamman fick tusen o åter tusen papper att fylla i, registrera, läsa på och lära in. Skolbussar som var försenade till galenskap, yoghurtklabbiga lunchboxar och 40 frågor. Läxor, pengar som ska samlas in. Lärares namn som ska nötas in för jag lovar, Cajsas fröken heter inte Hufflepoff men nära, o Lucas heter inte Velcioped, men något liknande. Tänk om jag säger fel.... Vardagen är här och jag säger bara: välkommen vardag, välkommen. O jag önskar mej kontroll, smart papperssystem, välvässade pennor och lyckliga barn, tack!


9 kommentarer:

  1. vilken upplevelse ni haft, hur många strömmingar som helst ju - värt varenda fiskfjäll i betyg förstår jag.
    Tyckte C,L,C,J att det var lika stort som du?
    Jag har sett sälshowen i Borås djurpark, inte lika mäktig men lite goda skratt bjöd den på. Gillar oxå blöta djur.
    När börjar du din volontärkarriär då? Pirrigt? Det kommer att gå bra, du blir det exotiska och skojiga inslaget i bibblan - poppis helt enkelt. Puss min vän, Malin

    SvaraRadera
  2. Som alltid; härlig läsning!

    Skönt att barnen var nöjda med skolstarten, tänk vad jobbigt, spec Cajsa hade det i våras.

    Barn är fantastiska, som övervinner svårigheter så snabbt.

    Träna på uttalen nu, för man vill ju inte skämma ut sina barn inför alla de andra ;)

    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Åh jag ryser över hela kroppen o får tårar i ögonen! Vilken upplevelse på Seaworld!!

    SvaraRadera
  4. Härligt med skolstart och dom ser ju väldigt lyckliga ut. Hoppas att det håller i sig hela året.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilka fina skolbarn! Och nu tänker jag på sången igen.

    "Schoosl bag in hand, they leave home in the early morning. Waving goodbye with an absent-minded smile ..."

    Kram och trevlig helg från en snyftig mamma till en annan.

    SvaraRadera
  6. Ströms testar...blir glad bara jag läser dem orden Åsa! Ströms finurligheter, värme och tycka om som du förmedlar gör livet till en happier place. Härligt att läsa om Seaworld. Du berättar så bra och bilderna på C o L är genomgoa. På väg till skolan,första dagen...vet känslan!

    Kardemummakramar!!

    SvaraRadera
  7. Malina; japp, jag tror att alla vi var mäkta imponerande av SW. Nope, inte nervös för bibblan, kanske o förmodligen kommer jag att bli.

    Karin, tack! Blev glad av att se dig. Här övas på svåra namn vill jag lova. Barn är bäst!

    Christina, åh, är du också en sådandär tårsvidstjej som jag. Jag får också tårar bara jag tänker på min upplevelse där.

    Fröken fräken, ja, skönt med vardag på något sätt. Ordning på torpet, det gillar jag!

    SvaraRadera
  8. Anna, uh, mm. Det blir inte lättare med åren heller märker jag.

    Lotta, du är så generös med fina ord, tack till tusen. Blir nästan lite generad av ditt fina beröm. Kardemumma är grejjen, en hemvispad latte med kardemumma är det bästa. Kom hit så bjuder jag på en kopp!

    Kram till er alla, och TACK!

    SvaraRadera
  9. Fortsätt med era/dina tester! Jag gillar dem skarpt.
    Sea World står också på min lista över attraktioner som jag vill besöka. Och jag ska inte parkera mig i soakzone heller:)

    Kram

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!