fredag 12 augusti 2011

Svårt med språk?

Fredag, härlig dag med kompismys o skön mamma på besök. Lite poolhäng o tacos. Lagom varmt i luften o faktiskt svalkande i vattnet. Härligt poolen, godd djaaab.

Vissa dagar tycker jag det är lättare med engelska än andra, o får att få nån knorr på detta inlägg får jag fokusera lite på det dåliga dårå. Häromdagen var en sämre dag. En söt pojke o gullig flicka ringde på dörren o ville leka med våra barn. Ingen av dem var hemma så sötpojken o flickan fick knata hem till sitt igen. Den taskiga tanten, jag alltså, säger det oförlåtligt felaktiga men klämmiga "bye girrrrls" när de molokna o vissna gick med sina smala, solbrända o blåmärkta ben ut till gatan. Så kan man ju inte göra, kalla fina pojken för flicka. Jag skäms fortfarande.

I såna lägen, o det händer ju ganska ofta verkar det som, är det fiffigt att tänka på denna roliga historia. Jag är en helt fruktansvärt dålig historiaberättare så jag fick planka den från Google, men i mitt huvvud kan jag den hur bra som helst. Kommer inte ur min mun riktigt lika bra bara. Ohhhh vilken cliffhanger jag har skapat nu. Jobbig!

Okej, här kommer världens bästa språk-pepp-historia:


Ett flygplan hade störtat på en öde ö.
Med på flygplanet var ett antal tyskar, några amerikaner och en japan. Tyskarna visade sin vanliga effektivitet och började genast att organisera arbetet på ön, en av tyskarna sa:
- I can be the minister of Defense! Varefter han började organisera ett bygga av ett försvar.
En annan sade:
- I can be the minister of communication. Och så började han bygga signaleldar.

Efter en tid hade alla fått en ministerpost, utom Japanen som verkade lite ledsen över detta. En amerikan tyckte synd om honom och föreslog att han kunde få bli Minister of Supplies. Japanen blev jätteglad och rusade raka vägen ut i skogen, och försvann. Efter ett par dagar blev de övriga oroliga och gav sig ut för att leta efter honom. När dem går och letar som bäst så hoppar plöstligt japanen fram bakom en buske och skriker:
- Supplies!


Hur apakul som helst, lika kul som den där "we are sinking we are sinking" Ni vet den va? German coastguard. Hoppas, annars kan jag googla fram den åt er nån gång.

Nåväl, dagens roliga historia, klassens roliga timme, skratta med Allers, eller dagens garv. Jag lovar er, roliga historier kommer inte att bli ett stående inlägg på min blogg, det lovar jag verkligen!

Åsa - Herman Lindkvists efterträdare




4 kommentarer:

  1. Åsa! Googla we are sinking också någon gång. Garv säger jag!

    Businessengelska är ett annat kapitel...jag pratar jargonger, förkortningar, ingen tid att tänka när man gör presentationer inför xx personer och orden bara måste vara där, skriva mail som håller måttet inför ledningsgruppen...nu sitter det där och jag hänger med i snacket och skriveriet riktigt bra. Ger mig själv lite strömmings för det

    Kram och god natt!

    SvaraRadera
  2. supplies-historien är söt och jag skrattar varje gång.
    Så länge du inte behöver vara proffesionell så tycker jag att du ska behålla din Åsa-vokabulär, säg fel - skratta åt det - och vips har du skapat ngt nytt. Åsa vs. Språkpoliserna 1-0

    SvaraRadera
  3. Hahahaha sååå gulligt! SUPPLIES!

    Det här med språket är verkligen ett mysterium. Ibland känner jag mig supersäker men ibland bara fastnar orden i halsen. Vet inte varför, men det bara blir så ibland. Känner mig mer säker i arbetet än fritiden.

    Mer historier tack! Jag älskar historier. Roliga sådana.

    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Ha ha ha!!! Återigen asgarv till frukosten, tack Åsa!!!
    Jag tycker också att vissa dagar går så mycket bättre än andra med språket, ibland flyter det på helt utan problem och nästa dag känns det helt omöjligt! Faktiskt tycker jag också att det går mycket bättre i arbetet än på fritidien. Märkligt va! Är det för att man släpper koncentrationen och blir ite lat tro.... Men vad sjutton, vi svenskar är jätteduktiga på engelska ändå!! Så det så!
    Kram!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!