måndag 29 augusti 2011

Ströms testar Universal Studios och min karriär som världsreporter....

En helg går så fort, hänger inte riktigt med i svängarna. Och om möjlig går tiden ännu fortare när man har besök vilket vi fortfarande har. Jonas shoppar på, han njuter av sol och trevligt sällskap... Men det var ju alldeles nyss fredag liksom. Man kan ju också välja att se det som ett tecken på att man har roligt. Eftersom jag allt som oftast är klämkäck och positiv så väljer jag att se det så. Vi har haft en sjujäkla rolig helg med andra ord.

Nu är det en vecka sedan vi kom hem från vår Floridatrip, o jag har ännu inte presenterat testresultatet från vår dag på Universal studios. Fy på mej, det var lite dåligt kan man tycka ju. Men det finns skäl, i allafall ett alibi kan man säga. Irene heter hon/den/det. Jag fick frågan om jag ville bli intervjuad av nyhetesbyrån TT ang Irene och det sa jag snabbt som ögat ja till, såklart. Det finns en liten del av mig som drömmer om att bli korre, o vilken chans jag fick där på en gång. Tänk att få höra via en knastrig lina. Sprak sprak, o nu över till vår utsända värlsreporter Åsa Ström, direkt ifrån Glasgow. 3 2 1, online. Här står jag nu i Glasgow... Ni förstår va? Hur som helst, jag blev uppringd av TT och hade en trevlig pratstund om hur vi, som svenskar boende i USA men utanför katastrofområdet ser på stormen. Easy peasy, ett par fem minuter varade min karriär. Roligt, trots allvaret Irene drar med sig. Så var det med det! Men upprymd var jag av min låtsasutrikeskorrekarriär och levde på det resten av dagen och kunde inte riktigt varva ner för att vara oberonde testsammanfattare. Nu har jag landat o lämnat min korreroll bakom mig så....

Här kommer Ströms testar Universal studios.

Dag 3, lite mindre pigga på morgonen, inte lika entusiastiska men ändå förväntansfulla packade vi återigen in oss i bilen o for mot Orlando. Nöjesparken (Seaworld) dagen innan hade på något sätt tömt ur allt driv och alla förhoppningar ur min lilla kropp. Nu var det "bara" Universal som skulle besökas. Men det var inte så bara det, ärlig talat.

I vanlig ordning hade vi förköpt biljetter, o det var smart, både ur ekonomisk synpunkt och ur kö-synis för det var långa köer i biljettluckorna. Ströms - Universal 1-0


Av någon anledning blev vi helt rådvilla och förvirrade så fort vi fick en karta i handen. Var ska vi börja, vart är norr. Hur gör vi helt enkelt? Vi hade köpt biljetter till Universal Studios och Island of adventures. Två parker i en kan man säga men med två separata biljetter. Vi hade köpt kombo och kunde gå in på båda och det tror jag absolut man ska göra, se dessa båda parker. Den första, US, var inriktad på film o figurer kan man sammanfatta det hela, en stort område med avancerade attraktioner med välkända figurer i centrum. Det var varmt, så in i bängen faktiskt. Konceptet glamoursvettas försvann så fort vi klev ur bilen. Det rann överallt, ÖVERALLT! Efter ett tag vande jag mej vid värmen och fukten kändes det som, tack o lov. Vi mjukstartade vår dag med ET-äventyret. Som ett spöktåg fast med ET-tema. Gulligt o lite fint så där. Därefter köade vi i trekvart för att få åka den nyaste "attraktionen" på US, The Simpsons ride. O det var värt väntan kan jag lova, något av det häftigaste jag upplevt. Jag kan inte riktigt förklara, det var ingen bergodalbana utan man satt i en vagn i ett stängt rum, framför vagnen visades film på stor duk och vagnen rörde sig på alla möjliga sätt. Som 3D film. Svindel och pirr i magen, skratt och krampaktig fasthållning i stången som spänts ner över knäna. Hur kul som helst, för alla i familjen.
The Simpsons får 4 av 5 Strömmings. Väntan var lite lång, i alla fall tills man kom in i byggnaden. Därefter var väntan som en del av showen på något sätt. Underhållning och skratt. Snyggt gjort. Själva åkturen i vagnen med film framför näsan låter sådär kul antar jag med jag lovar, det var aparoligt.





O så där fortsatte det, Men in black, Hajen, middag på Hard rock Cafe och som avslutning Shrek-film i 4D. Lång kö, varmt o klibbigt. Underhållande väntan och för-show innan biofilm. Snyggt gjort, verkligen. Att filmen var i 4D innebär 3D + andra effekter. Stolar som skakar, vatten som sprutas, blåst på benen osv. Väldigt roligt och lite läbbigt på samma gång, absolut en helt ny dimension. Jag gillar!
Shrek i 4D får av mej 5 -. Minus för att en gubbe var så krånglig i kön och för att jag passar så där i illgröna 3D glasögon. 5 för att fimen var rolig, hur kul som helst, o för att effekterna var grymma. Jag hjärtar Shrek!

Universal Studios får som helhet 4 strömmings av fem möjliga. Snyggt ,rent, gott om vattenhål. Hade förväntat mig ett lite mer skabbigt ställe men överlag var det fräscht och up to date tycker jag. Det fanns också ett par bergodalbanor men dessa testade vi inte. Maten var god på Hard rock Cafe, hade nästan glömt bort hur det var på HRC. Gott faktiskt, helt ok pris och tuffa rocksaker på väggarna. Salladen jag åt var topp notch. Har kopierat och gjort hemma, gott!

Halva dagen hade gått, dags att byta park. Generösa öppettider, kunde roa oss fram till 22 och det gjorde vi, utan problem.

Island of adventure. En park inriktad på lite annat. Ett stort barnområde som heter Seuss landing, med karuseller o mindre läskiga åk, o andra ormåden med läbbiga åkgrejjer, ganska många vattenåk som tex Jurassic park o the Lost continent o sist med inte minst The Wizarding world of Harry Potter. Hela parkens supermagnet. Med all rätt. Att kliva rakt in i Hogsmeade, se o nästan känna kylan från snön på taken. Att vandra förbi Ollivanders trollspösaffär, höra en grodkör och fundera på om jag är sugen på en butterbeer. Bara den upplevelsen var ganska stor. Det tyckte nog alla andra också, för i herr Potters land, där var det knökamycket folk, på gränsen till hysteriskt. Att sedan ta sig in i Hogwarts och köa i en timme för att få åka kvast med Harry, det var stort det med.






Den största attraktionen var Harry Potter and the forbidden journey. En hisnande upplevelse i 4D igen, sittandes i en slags vagn som följde efter en kvastflygande Harry P. I rasande tempo, ner o upp o sväng. Drakar som sprutar fnys, spindlar som skvätter vatten och tvära kast. Galet, helt sjukt galet, hade kramp i tårna efteråt.
Köandet till denna kvast-tripp, det gick igenom slottet i ett sakta mak, men det hände hela tiden något så tiden gick ganska så fort ändå.

Minst roliga delen av köandet

Svårt att fota i mörkt slott, men här är det rörliga tavlor.

Skolsal, med Harry o co som i 3D. O här kom det snö helt plötsligt.

Talande hattar....


Den här lilla Harry-trippen var faktiskt så cool att vi helt resolut valde att ställa oss i den lååånga kön åter en gång och uppleva/känna/se hela spektaklet igen. Bästa ever faktiskt. Kan nästan sträcka mig som att denna attraktion var värd hela inträdespriset. Underbart! 
Harry Potter and the forbidden journey får av oss 5 ++ Strömmings av 5 möjliga. Ord kan inte beskriva, måste upplevas på riktigt. Om jag får möjlighet åker jag ner till Florida och besöker Island of adventure och åker denna attraktion så många gånger jag hinner på en dag! Eller så... Bäst var den iaf, ingenting var dåligt, inte ett smack. 

Här är världens coolaste ride!

Ja, så var det. En bra, ganska ansträngade dag i illvärme, med en ljudnivå som säkert är skadlig enligt socialstyrelsen. Grälla färger som sticker i sol-ljus. Att gå omkring i flipflopp i 11 timmar är inte det bästa heller, det sa min rygg iaf. Universal o Island of A var en härlig upplevelse, men stundom jobbig. Harry Potter var värd allt, där fick vi valuta för vårt knegande, stretande och kämpande i värme, i trängsel. För vår ihärdiga kö-moral, för alla tusen liter cola vi bälgade i oss. För genomsura kläder som dröp av oglamsvett. För trollstavstjat, för kaffelängtan. Harry - allt är förlåtet tack vare dej!

Söndagen ägnade vi åt bad i hav o pool, sol på näsan och laddning inför trip hem på eftermiddagen. Fyra dagar i Florida, på diverse nöjesparker, bra boende. Ett ganska stort hål i plånboken, lite sittskav av allt bilåkande men det bästa av allt. En piggare och lite mer med i matchen-Basse. Välkommen tillbaks älskling, välkommen tillbaks. 

Tripp till Florida med GästJonas och besök på nöjesparker får av mej 4 + i helhetsbetyg. Ett minne för livet, åtminstone vissa saker, nyvunnen imponering för vad amerikanare kan åstakomma i turistväg. Basse back on track. barnen lyckliga och jag, jag har varit i himlen o vänt. Späckhuggarkärlek för livet. Tack, tack. 

Åsa - fru Potter med löfte om att hålla inläggen lite kortare framöver. Förlåt!

PS: jag bjuder på specialtips nu. 
Om man ska uppleva Universals två parker kan man gott o väl unna sig att vara där två dagar. Ska man dessutom uppleva Seaworld och NASA och kanske ännu fler parker, då tycker jag att man ska varva med en dag med sol o bad emellanåt för om man ska få full valuta och hinna smälta alla intryck är det nog bra med en dag off emellan varven.
Bra att ha en STOR börs. 
Dricka tusen liter av vadsomhelst. Vi köpte souvenirmugg på universal som man sedan kan få påfyllt till billig peng. Samma fenomen fanns i alla parkerna vi besökte. Läskeblaskorgie big time. 
Jympadojjor skönast. 
Minmal handväska. 
Tålamod.



11 kommentarer:

  1. Kanonbra tips där Åsa!
    Amerikanerna är ju världsmästare på detta med nöjesparker och köerna som bildas.

    Nu vet jag ju vad jag vill besöka vid nästa tripp till Florida:)

    Bra att man kan köpa en mugg och sen få billigare påfyllning. Sånt gillar jag:)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh så synd att jag missade din topp i karriären på radion! Det vore något! Förstår att du var speedad på det resten av dagen, jag gick runt med ett fånigt leende på läpparna en dag i våras när jag blev uppringd av Skånemästaren (frågesport på Radio Malmöhus) och fick svara FEL på en fråga. När jag sedan argumenterade med programledaren att svaret hon hade inte stämde, ja, då gjorde jag nog mitt sista inslag i svensk radio.

    Dags att söka sig utomlands med andra ord...

    Amerikanarna är fantastiska på att skapa theme parks, men köerna har de inte lyckats bemästra, det är helt otroligt. På Disneyland i Cali kunde man ibland få vänta 2 timmar för en ride. Not ok.

    Högklackat göra sig absolut inget besvär, det är verkligen gympaskor som gäller. Helst ingen handväska alls skulle jag säga. Stoppa pengarna i shortsfickorna istället. It's all you need ;)

    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. gör inte inläggen kortare bara oftare mohahaha, underbar läsning om H.P & gänget, när vi kommer så ska du, jag och Inez åka kvast big time.

    SvaraRadera
  4. Camiila, japp. Världsmästare är ordet absolut. Billig påfyllning är också skönt för smålänningar!

    Karin, jag dör vad rolig du är som argumenterar om svaret i radion. Underbart ju! Hoppas du får ny chans till mediakarriär, ditt företag bör uppmärksammas tycker jag!

    SvaraRadera
  5. Malina! Converse är i hamn och nerpackat i resväskan. Du o jag ska kvasta som galningar, längtar redan. Inez får vara på marken för annars kanske hon trillar ur eller får trauma resten av livet pga draken o spindlarna. Ska jag fixa en nanny? När kommer ni? Puss

    SvaraRadera
  6. Ja, visst är amrisarna så otroligt duktiga med sina nöjesparker, kösystem, attraktioner, design etc.
    Beundran för det!
    VILL till Universal! har bara varit på Disney World i FLA ett otal ggr, men inte på de andra parkerna!!
    KUL med ditt korreuppdrag!!
    Heja dig!!
    HUR mkt märkte ni av Irre??? Inte så mkt va?
    KRAMAR!!!!

    SvaraRadera
  7. Annika, hoppas att du hamnar på Universal inom sinom tid. Lova att du inte missar Harry då!
    Vi märkte inte av Irene så mycket, hade vi inte vetat så hade vi nog bara tyckt att det var en helt vanlig lite blåsig dag. Tyckte också att det var ett lustigt lugn i vädret innan men det kan vara inbillning också.

    SvaraRadera
  8. Hej,
    Vi ska till Florida över jul och nyår så ni är välkomna att bo hos oss om längtan till Harry blir för stor :)
    KRAM Angelina

    SvaraRadera
  9. Ströms testar - jag dubblar och ger dig 10 strömmings!
    Känns nästan som vi varit med på resan. Jag har iallafall levt mig in i allt. Från värmen till kartläsning. "Vart är norr" - eller hur? Så skönt att vi inte är ensamma om detta.

    Vidare bor det nog en lite korre-wannabe här i CT också, undertecknad. Såklart det tar tid att varva ner efter att TT ringt. Herregud. Jag skulle behöva en whiskey.

    Nu vill jag också till Orlando och göra hela grejen. Åka Harry Potter med mina sötnosar

    Skönt att Basse är back on track. Håll i den känslan hälsar jag! Jag är hyfsat nervarvad men något uppskruvad efter Irre.

    Kramar och tack för ypperlig rapportering NC's superkorre Åsa!

    SvaraRadera
  10. Angelina, gullig du är. Vad härligt för er att ha en skön resa framför er att se fram emot. Kanske tar jag dig på orden och kommer ner o tomtar för er o kör en heldag med Harry.... Lådan med HobbyLobby på väg till Jönköping, landar på Andreevägen tisdag kväll. Har du lindas nummer?

    Lotta, katten, vi kan korra ihop ju. Jag drack ett glas vin och gick i koma av ren högvarvsutmattning. Jobbigt att arbeta på barrikarderna ju.
    Ta med mej dina söta och gör en Harry-trip, det är ni så värda! Bra att du är lite mindre stressad nu, o jag hoppas att orkanstressen lägger sig snarast och omeddelbums.

    Kram till er

    SvaraRadera
  11. Kom du och tomta för oss :D Vi har köpt hus i Orlando och det ska bli så skönt att vara ledig och "bara" kunna släppa barnen i poolen. Har bilderna på huset på min fb sida. Nej jag har inte Lindas nummer men jag kan skriva till henne på fb. Tusen tack igen!
    Kram på er

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!