måndag 1 augusti 2011

Ett socialt maraton in the Royal Kingdom of Sweden

Hoppsan, tillbaks i USA. Vad hände? Vart tog tiden vägen? Hur fort kan två veckor gå?

Man kan sammafatta våra 13 dagar i Sverige så här: gör om - gör rätt nästa år. Det här var inte snällt varken mot oss eller framför allt mot alla vi mött och umgåtts med. För umgåtts, det har vi. Minutplanering nästintill, flackat som små tomtar runt jul, stressat, packat upp, packat ner, letat efter skor, ätit fantastiska middagar, druckit goda drycker och umgåtts med de finaste bästa människorna som finns på hela jorden. För japp, dessa fina underbara o vackra människorna är våra vänner, lyckliga jag! Smolket i bägaren har varit tid. Tid att umgås länge, tid att reflektera och fundera på vad som sagts och berättats, tid att fundera på vad vi upplevt. Den tiden har inte funnits, inte heller tid att komma över jetlaggen. Har på riktigt inte kunnat somna på kvällarna, huvvet snurrat som i en gammaldags helikopterfylla, en fot i golvet. Borde varit apatrött men har inte kunnat varva ner.

Bye bye Charlotte

Hej Vättern, som jag har saknat dig

Pappas hundar, insåg hur mycket jag saknat dem.
Jag hjärtar Bossman o Elvis

Fina fina Malin, o fina fina Inez. Som jag har längtat!
Inlåst 24 timmar med min finaste älskade vän, Anna. Åh vad skönt
att få vara med dig igen.

Bianca o Maikens Lemonadstånd, undrar vart de fått inspiration från?
Dom hade en kund, endast. Fina Anna...

Underbar magisk kväll hos Rickard o Frida med Jonas på besök.

Malin o Mikaels nya häst, Dutchy. Från Holland.
Ytterligare en magisk kväll.
Malin är bäst på matlagning av alla som finns i hela världen.
Bianca tar hål i öronen, med mej som moraliskt stöd.
Svåger o svärmor Lena, även kallad farmen.
Svärfar Bosse, härlig!
Magisk underbart trevlig kväll hos familjen Donkers. Smörgåstårtan går
till historien. Godast ever!
Basses godispåse....
Min!
Vädret var sisådär emellanåt. Här var vi på väg till Öland
Hur många bultar finns det i Ölandsbron? O hur många gånger har jag
åkt på den? Massvis.
Härliga avslappnade dagar hos Johan o Alexandra o fina lilla
Rebecka. Här känner vi oss så hemma på något sätt. Bokar samma
vecka nästa år, ok? 

Kårehamn fiskekrog, o jag valde Fish and chips, jag som inte
ens gillar friterat. Hjärnsläpp va?
Camping med Linda o Erik, Anna o Robert o alla
barn. Vi sov i förtält, gick så bra så.
Hihi, långbord på campingsplatsen
Bad i hav
Fina Topgun-Lucas
Kvinnan som ger mig mest energi av alla, Brita!

Sliten Basse som inte fått vara ledig mycket alls
under sina två veckors semester. Företag i kris....
Jag beundrar och högaktar dig, min tappre man.
Så där såg det ut, i korta drag. Tror att lite punktformslista kommer väl till pass.

13 dagar i Sverige

Träffat och kramat om 69 personer under dessa dagar.

Våra vänner lagar gooood mat, syns på vågen. + 2 kg.

Mat-trendanalys: kall bearnaise, ytterfilé. Rosé. Goda jordgubbar, smakar som dom ska. Fridas hommus går till historien. Färskpotatis, jammi. Jönköpings bästa latte finns på Shell i Huskvarna. Säkert! Marabou har blivit galna och gjort flera nya chokladkakor, med mangosmak o polka tex, har inte smakat dock. Kexchoklad finns nu även med blåbär eller banansmak. VARFÖR?

Klädtrendanalys, Leggings, till allt o hela tiden. Sockar i remsandaler, praktiska byxor i prasseltyg med fickor på sidan. NYCKELBAND, Mycket platta skor, vita skor, alla har vita skor. Fleece i city. Inte så mycket röda byxor som förra året men andra roliga färger. Illgul, grön, ljusblå. På män! Fint tycker jag. Lindex har slutat med världens bästa hårsnoddar, attans också.

Jag tycker faktiskt inte att svenskar klär sig så mycket bättre än amerikaner, som jag trodde innan. Svenskar är usla på att klä sig piffig, inte alla så klart med många, många. Praktiskt framför allt annat. Smaklöst om ni frågar mig. Iakttagelse och studie gjord på banken en torsdag i juli. 

Barnfetma, så många barn jag såg som hade mage o stor kropp. Uppseendeväckande många. Ingen jag känner dock, men på campingsplatsen tex. Eller i city. Inte amerikaner alltså, utan svenska barn. Måste blivit en boom just nu, eller har jag inget sett tidigare.

Tid, svenskar stressar mer, överallt. Hela tiden, o jag dras med i detta snabbt som ögat. Hetsiga i trafiken.

Veckans snackis blev inte otippat korkot som sköt i Norge. Finner inga ord, tror inte att jag riktigt kunnat ta till mig all info.

Lägsta temp under vår vecka, 12 grader, högsta 24. Helt ok egentligen, saknade bara ljumna härliga kvällar. 

Tror att jag var galet sliten när vi kom hem till USA, sov verkligen 16 timmar på ett bräde. Helt sanslöst. Men skönt.

Så där ja, då var veckorna i moderlandet avklarade. Nu sadlar vi om, några få veckor kvar av sommarlov. Här ska njutas!

Yours Truly

Åsa - home is where your heart is.

PS: Stort tack till alla ni som ville träffa oss under vårt återtåg på hemmaplan. Tack för alla goda middagar, allt gott vi druckit, alla fina samtal och för att vi får vara era vänner!  Jag hjärtar er så mycket.













7 kommentarer:

  1. Utomlandslivet är komplicerat! Vem hade trott att man skulle turista runt i sitt hemland liksom och dessutom STRESSA?! Två veckor går i ett nafs. Jag är avis på dem som kan stanna i flera veckor och komma in ett lugnt flow där man tillslut undrar vad man ska hitta på typ.
    Jag vill ha allt på en gång; USA, Sverige, familj, vänner. Vissa dagar är det helt galet att ha Atlanten emellan.

    Men vilken fin familj ni har och helt underbara vänner!!

    Summakardemumma verkar ni ha haft en underbar resa. Mycket av allt, mycket sommarsverige, mycket kärlek.

    Kramar Åsa! (och snart känns jetlagen och "jeglag of the heart" bättre)

    SvaraRadera
  2. Välkommen tillbaka! Jag har saknat dina tokroliga och tänkvärda inlägg.

    Jag har ju hela 7 veckor i Sve, därför blir det inte lika stressigt som för dig, förstår att du sov som en gris när du kom tillbaka till US.

    Njut av värmen och din egen kudde!

    Kramen

    SvaraRadera
  3. å vad roligt att du är tebaks. har saknat dina roliga inlägg!
    men vad skådade mitt öga om inte "schnuzrar"! jag har oxå schnuzrar. Vilket tempo ni höll i sverige då...måste vara rena semestern å komma hem:-)
    //V

    SvaraRadera
  4. fint du har skrivit, Inez hälsar till tant och undrar om alla kräx har gått att tvätta bort?

    SvaraRadera
  5. Välkommen tillbaka! Har saknat dig här!!! Men jag vet precis hur du känner dig nu... Det är så underbart att komma hem och träffa alla man saknar så. Äta svensk mat o godis, ingen som frågar "where´s that cute accent from???" Men det är ett högt tempo, inte alls "semester" som man kan tro. Och alltid någon o något man inte hinner med. Hoppas nu du landar mjukt under veckan. Inta ryggläge och njut av fler lediga dagar. Men glöm inte bloggen! ;))
    Många kramar

    SvaraRadera
  6. Vad härligt att du är på plats där du ska vara för att vi andra ska få vår underbara dos av dina analyser och funderingar!

    Underbart!

    Låter som ni har haft en härlig vistelse, trots stress, den norska tragedin och tjocka barn.

    /karin

    SvaraRadera
  7. Snälla söta ni, vad gulliga ni är! Blir så glad o superpepp också för den delen. Här ska bloggas!
    Kram till er!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!