onsdag 24 augusti 2011

Kennedy space center, eller NASA som jag säger...

Att köra härifrån Huntersville till Daytona beach i Florida tog ungefär 8 timmar inkl fyra stopp för diverse nödigheter. Helt ok tripp, barnen har inget emot att sitta still i tusen timmar, sova lite emellanåt och vara med o lyssna på mammans nya påfund Spotify-quiz. Hur kul som helst (tyckte iaf jag) Vi lyssnade på ett par podcastar med Filip o Fredrik också, o skrattade högt. Roliga pojkar det där, o galet allmänbildade.

Betyg på bilfärd: 3 strömmings av 5. Vägarna dåliga i South Carolina, trångt i baksätet och vägmaten sisådär. Det drar ner betyget.

Framme på Daytona beach vid midnatt, havet brusar o värmen är fortfarande maxad. Bodde på Daytona beach resort, i en lägenhet vi hyrt via en förmedling. Hotellet ligger på stranden, Pool ute o inne, gym, ball-rooms och en snygg o prydlig lägenhet med gott om plats och skööööna sängar. Vi betalade ca 110 dollar per natt, inkl alla skatter o tillägg o städning. För fem personer! Ett kap på alla sätt.

Betyg på boendet 5 strömmings av 5 möjliga. Kan inte bli bättre för familjen Taikon med gäst. Det finns dock en annan sida av mig som gärna bor på koncepthotell, eller på vräkiga glamhotell med överdådig frulle o där jag har klackskor och struken chic blus också men den Åsan var inte med på denna trip.

Nåväl, har hållt er på halster länge nog nu, här kommer äntligen Ströms testar NASA.

Hjärtligt välkommen till NASA...

Kennedy space center är ett enormt stort område som ligger på Meritt Island i Florida. Inträdet var förhållandevis billigt, 43 dollar för vuxen, 33 för barn upp till 11 år + tax. Förköp behövs ej, o det blir inte billigare att köpa på nätet innan. Inga köer för att komma in, o man fick en karta...
Lite svårt att till en början greppa vad det var man skulle titta på när vi kommit in på området så vi gjorde det enda rätta, åt lunch. Helt ok mat, för att vara turisthak. Inga överpriser heller. Sedan hoppade vi på en av alla bussar som kör turister runt hela området, de går med 15 minuters mellanrum, har en TV som visar film om NASA och guider som berättar om vad vi såg. Det är två stopp på rundturen, o hela turen tar ca 2 timmar. 
Första stoppet var vid en utsiktsplats, LC 39 Observation Gantry.Hur roligt lät det då? Kanske inte så värst, men vi fick en väldigt bra titt på utskjutningsplatserna för raketerna iaf. Fototillfälle big time.


Smatter smatter i kameror, sen hopp på nästa buss.

Världens största enplanshus. Flaggan mäter 33 x 63 meter och
varje stjärna är 1.83 meter bred. Stor flagga på stort hus
Nästa stopp var på Apollo / V center som är en hyllning till Apollo-astronauterna och ett minnesmärke för månlandningen. Vi blev slussade genom rum, det visades film på ett sätt som gjorde att vi var helt med på att vi just i detta nu skulle få vara med om Apollo 11s uppskjutning. Helt otroligt häftigt, rummet vi satt vi skakade o vibrerade, lampor o gamla datorskärmar. Nedräkning och tjoff. Sen iväg till nästa rum. Ut i en stor sal där en raket hängde i taket, man fick känna på en sten från månen. Köpa souvenirer kunde man såklart, o prata med en livs levande fd NASA-gubbe.



Intressant o storslaget, imponeras av amerikanares sätt att bemöta turister. Grymt!
Bussfärd tillbaks till huvudcentret. På vägen såg vi ett av USAs 21 stycken Bold Eagle fågelbo. Ok... O två krokodiler, livs levande i ett träsk. Vi pratade också med en NASAbusschaufför som kände Fuglesang och som tyckte att Cajsa skulle bli moviestar. Härligt.

Vid entreområdet testade vi en cool grej, o det var den enda gången vi behövde stå i kö. En rymduppskjutningssimulator (världens lustigaste ord, ett Åsaord förmodligen)


Riktigt häftigt, lite läskigt och förmodligen enormt verklighetstroget. Köandet har dom löst på ett fiffigt sätt, små tv-skärmar överallt med intressanta inslag. Väntrum med otroliga för-shower med teknik som är av NASA-klass. Tv-skärmar som rör sig, ljud som dånar och golv som vibrerar. Bara väntan är en attraktion i sig. Uppskjutningen tog kanske 4 minuter, men det var häftigt och lärorikt. Nu vet jag lite mer om hur det är att fara rymdfarkost, o jag är övertygad om att det iaf inte är astronaut jag ska bli när jag blir stor. NASA får tjata bäst dom vill, jag kommer tacka nej.

Dagen var till ända, trötta, svettiga och lyckliga packade Taikons in sig i bilen o for tillbaks till Daytona Beach. Vi spenderade 5 timmar på NASA, o det var 5 mycket intressanta och imponerande timmar. Om jag vill åka dit igen? Näää, nu har jag varit där, o det gav mej mer än jag kunde tänka mej men en retur är icke nödvändigt.

NASA får av Ströms 3+ Strömmings av 5. Bra för att det var intressant uppbyggt, smidigt, och påkostat. NASA-fräscha toaletter och bra o informativ karta över området. Guiderna var lysande, o vi fick roliga fakta. Varför inte 4 då kan man undra, jo men jag är ju inte så intresserad av rymd o spaceshuttles. Därför! Men jag rekommenderar ett besök om man har vägarna förbi o har en halvdag till övers.

Så var det med det, frågor? Go ahead, shoot.

I morgon bjuder jag er på Seaworld, höga betyg är att vänta :-)

Åsa - i symbios med kosmos på något sätt


4 kommentarer:

  1. Oj oj oj! Vilken raketstart ;)

    Nämen verkligen. Häftigt att ni kan köra på 8 timmar till Daytona Beach. Och $110/natt inkl skatter är ju rena fyndet, det får man knappt ett airporthotell för längre.

    NASA! Kul att ha varit med om det! Gulligt med retired NASA-engineer. Amrisar kan det där med museum och att engagera veteraner och pensionärer. Mycket bra.

    Du får 5 strömmings av fem möjliga av mig för trevligt och informativt inlägg om Ströms början på semestern

    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Älskar ditt betygsystem!! Får fem Strömmingar av fem möjliga av mig!!

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt inlägg!
    Jag vill ju gärna åka till Daytona efter att ha hört så mycket om det av Tom. Det finns på vår To See-list.
    Och då vill jag ju passa på att åka till Kennedy Space Center bl a, så din info var verkligen bra. Kan inte vänta på Sea World, ett annat måste:)

    Var inne och kollade på hotellet ni bodde på och det duger för mig, även om jag är som du och gillar riktigt bra hotell. Är nog yrkesskadad tror jag:)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Va´bra ni har det!
    Hälsa Lucas och Cajsa att vi tänker på dem lite extra nu inför skolstarten.
    Kram
    Farmor och Farfar

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!