tisdag 23 augusti 2011

Dagens naturkraft o Ströms testar turistliv i Florida

En stulen jämförelse, o då förstår jag hur stor JB det var i Japan...


Idag har det varit en jordbävning på östra sidan av USA, med epicentrum i delstaten Virginia ungefär 50 mil bort och vi kände av den här i Huntersville med. Jag o Jonas låg vid poolen och helt utan förvarning började solstolen skaka o rycka som om den fått eget liv. Lustigt och overkligt o jag förstod inte då vad som hände utan blev varse när vi kom hem o läste på Facebook. Jag trodde mer att min kropp hade spelat mej ett spratt på något sätt. Huset hade skakat sa Lucas som var hemma med några kompisar och dörrarna hade skallrat Men blev du inte rädd då frågade jag? Näää, jag förstod ju att det var nån jordbävning eller nåt. Och? Ibland så undrar jag lite hur man tänker när man är 11, kommer inte riktigt ihåg hurdan jag var själv. Förmodligen som Lurreburr, lite så där nonchalant och disträ. Glad är jag för att ingen verkar ha skadats i jordbävningen, sänder extra tankar till mina bloggvänner som  bor närmre stormens öga och som fick rejäla skak i sina hus.

Nu rustar vi för Irene, nästa naturkraft som kommer till helgen, en hurrikan (heter det så på svenska?) Det verkar tackolov inte som att den drar härförbi utan håller sig utmed kusten, men det är kanske illa nog eftersom den i värsta falla kan skada och förstöra så mycket för de som bor där. Oh yes, det är mycket o stort väder här i mitt nya hemland, vilka erfarenheter vi får. Alldeles gratis!

Florida då? Hur var det? Jomenserrö, det var alla tiders. Har just laddat ner över 800 bilder till datorn som bekräftar vilken otroligt lyckad resa vi gjorde O ja, jag gjorde lite annat än fotade när vi var där, det gjorde jag... Vi var ju tre som fotade med varsin kamera. Många bilder att välja emellan då. Tänkte mej så här faktiskt: Jag betar av en turistgrej i ett inlägg per dag i  ett par dagar frammåt, så att det blir lite ordning o reda på torpet. Annars hade det förmodligen blivit århundradets längsta inlägg o näpp, det blir mer som en lång novell, apajobbigt att läsa förmodligen, o svårt att skriva med. Okej, funkar med er?

Veckan i övrigt har bestått i diverse skolpyssel, möten, poolhäng och shopping med gästJonas. På torsdag sätter allvaret igång igen, o vi är rustade till tänderna med nyvässade pennor och nya Bellschedules som är samma sak som skoltid. Jag har skrivit upp mej, i ett svagt ögonblick såklart, som volontär i Lucas skolas bibbla (lite dröm för mig att jobba på ett bibliotek) o i Cajsas skola ska jag packa Thursday folders. Mappar med info som barnen får hem varje, just det, torsdag. Kul va? Jag har också ett annat kul uppdrag på G men återkommer om det när detaljerna är satta.

Jag återkommer med andra ord, men bjuder er på några fina Floridabilder så länge. Kul för er!







Ett smakprov så att säga, håll till godo. I morgon blir det NASA-test, längtar redan.

Åsa - världsreporter

8 kommentarer:

  1. Hej Åsa!
    Första gången jag lämnar en kommentar hos dig, hittade hit via en annan USA-bloggare och har läst, och fascinerats över att ni genomför er dröm om att leva i USA! Härligt! Ser fram emot att läsa fler av dina inlägg då du skriver bra.

    Hälsningar
    Nettan

    SvaraRadera
  2. bra att ni mår bra allihopa, hurricane borde väl vara en orkan kan jag tycka, låter lite lika. Inez var på bvc idag och blev rädd/ledsen för doktorn, en äldre gubbe som pratade med mörk röst, tårarna sprutade. hon följer kurvan perfekt (fast det är kurvan ovanför medelkurvan) och väger nu 8,6 kg och är 70 lång, duktig flicka.
    Kan du höra med Jonas om han kan köpa med sig ett par riktigt mörkblå converse till mig? eur 39, us woman 8 mens 6, men har han packat ihop väskan redan så gör det absolut ingenting. Puss å kram

    SvaraRadera
  3. Nettan: välkommen hit säger jag då o tack för kommentar o fina ord! Mm, jag lever i en dröm, ibland måste jag nypa mig i armen för att förstå.

    Malin: o nej, lilla inez! Tur att man inte går till barnläkaren så ofta.... Vi har träffat på ett gäng olika, med olika kvalitéer så att säga. Bra att stumpan följer kurvor o att allt annat var bra. Kollar med Jonte, kan bli tufft med plats dock. Kan skicka hem med Basse som åker till Sverige på måndag.

    Kram till er!

    SvaraRadera
  4. Ja, Åsa, det var otäckt det där. Riktigt vidrigt!
    SOm det skakade, känds nästan som ngn stod och skakade huset och marken här i norra VA. USCH och fy så obehagligt.
    OCH nu har vi Irene att tampas med...
    Den ena kraften byter av den andra.
    Och ja, hurricane blir orkan på svenska.
    Kramar!!

    SvaraRadera
  5. Annika, vi är ganska värnlösa när vädret o jorden sätter den sidan till. Hoppas att du kommit över den värsta chocken nu och att Irene drar till havs.
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  6. Såklart det går alldeles utmärkt att visa bilder och berätta om er resa hur mycket som helst! En turistgrej åt gången, yes! Ser fram emot det Åsa. Skönt att ni hunnit tillbaka förresten innan Irene dundrar in.

    Åsa, jag blev så himlans glad för din goa kommentar. Du är lovely. Om jag inte har sagt det förut. Jättelovely.

    Kramar och hoppas vädret håller sig lugnt hos er!

    SvaraRadera
  7. Lotta, tack själv, blir så glad. Härligt med lovebombning ju.
    Hoppas att Irene håller sig ur vägen och att vi får en lugn o behaglig helg. Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  8. Skönt att ha er tillbaka på Charlottansk jord igen, men nu var det så galet länge sen vi sågs att jag börjar få abstinens :-)!! Längtar! Kram!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!