torsdag 24 februari 2011

O detta inlägg tillägnar jag Lucas Punk Appleton Stroem

Kära hjärtanes! Lucas fick betyg idag, redan? Dom har "bara" gått i skolan 10 dagar men det var dags för betyg, verkar som att dom får betyg en gång i kvartalet här. Är nog bra, eller inte. Har ingen aning och ingen åsikt. Jo det har jag ju, det är ju topp med betyg om man är nöjd med resultatet. Gissa vad jag är? Nöjd är förnamnet. 


Jag tar mej friheten att visa betyget, men bara för att jag tycker det är så enastående bra gjort, Lucas är lika stolt som jag. Sen att det inte är helt rättvist efter bara två riktiga prov och att en gång är ingen gång spelar mej och att en del andra ämnen har gått sådär spelar mej ingen roll. Jag ska ju försöka vara lite mer carpe diem och så. Väljer att se saken helt o hållet från den ljusa sidan....


Ni ser poängen va? Han lyckades alltså skrapa ihop 97 poäng = A = excellent på writing. I en ny skola. I ett nytt land. På ett annat språk. Respekt! Han fixade också till 91 poäng på science/health vilket ger B och very good. Tänk att han gjorde det så bra, o på samma villkor som dom amerikanska barnen i klassen. Han är bäst!
Tyvärr kunde inte detta firas utan direkt efter skola o mellis fick vi ta nya tag och sätta oss med matteläxor variant mastodonto. I två o en halv timma satt vi innan vi var tvungna att hämta Basse. Senare på kvällen satt vi 1 o en halv timma till men då somnade Lucas vid bordet. Tuffa läxor faktiskt, 4 timmar vet jag inte om han la ner i veckan hemma i sverige. Knappast. 
Vi hann också med e bokmässan på skolan. Vad ska man säga om den? Fanns mycket roliga böcker, till barn o små barn o vuxna o kokböcker. Vi köpte några, vi har ju en del läsning att göra också varje dag, 30 minuter. O inte en enda engelsk bok, men nu har vi. Cajsamajsa köpte hästbok o hundbok.
Korvmiddagen var.... ingen höjdare? Nä, korven var avskyvärd, den också. Nu äter jag inte en korv till i det här landet. Det finns så mycket annan god mat här som jag tänker äta i stället. Parmesan (väldigt amerikanskt) blåbär, hummer, baluga-kaviar från USA?, o annat. 
Största besvikelsen var utlovad lemonad, hade gått o längtat efter en sån där citronig iskall lemonad men vad fick vi? Vatten, ljummet. Uhum, måste blivit nåt fel här? Eller så är lemonad samma sak som vatten här och så där citrondricka heter nåt annat. Så måste det vara!
Någon, inte jag, tog lite foton. Jättebra kvalite och verkligen fint positionerade. Vilket skärpdjup. Lennart Nilsson, släng dej i väggen om man säger så. Det här är top notch, det är högsta nivå, det är unikt!

Låt oss se....

Det här är skolans maskot. Ska föreställa hund men ser ut som drake

Vilken symmetrisk bild och vilket engagemang

Jag säger bara: 3D är det nya nu.

Heja Cajsa! 


Kolla the korv, eller Lucas som dricker, eller handen som pekar  eller mannen mitt emots ring...

Åsas fotoskola är nu över för den här gången. Jag är ju grym!

Men grejjen är faktiskt lite så här med, jag tycker att det är lite pinsamt att fota omkring. Vet inte men det känns inte riktigt ok för jag vill ju inte vara en töntig mamma som tar kort på våra barn som äter korv. Jag brukar på sant agentmaner fäppla upp mobilen, låssas skicka ett sms utan att visa en min. Ibland säger jag, lite extra högt, dom hälsade. Lite sjåpigt kanske och nångång sitter det där, det optimala fotot skjutet från höften.

Sammanfattningsvis, en väääldans bra dag, placering nån stans på topp 5 åtminstone. Härligt!
I morgon ska jag träffa J i söder, äta en tidig lunch o strosa lite i affärer. Vad roligt!


Lärdomar:

Korv, nej tack

Amerikanare är väldigt välkomnande. När vi kom in i matsalen såg vi nån som vevade. Det var Curt, grannen. Sitt hos oss! Jag tyckte det var trevligt, o gulligt. Jag hade nog gjort precis tvärtom. Fäpplat med mobilen alternativt tagit ett foto, torkat munnen med servett, låssashostat. Här gör dom tvärtom. Jag gillar, iaf ibland.

Det skänks väldigt mycket pengar, varor eller tid här för välgörenhets skull. Just nu samlar vi tandkräm och annat hälsofrämjande. En läkare på skolan ska till Haiiti om ett par veckor o ska hjälpa de sjuka därnere. Förra veckan samlades gamla ytterplagg in. Pengar till skolbiblioteket samlades in idag. Hela tiden något. Känns bra, o jag tänker hela tiden många bäckar små. Om alla är givmilda i ett stort land.... 

Nähäni, ögona går i kors. Måste sova.

Godmorgon på er!

Åsa, född med en Hasselbladare i varje hand. Mattias Klums största konkurrent dessutom



5 kommentarer:

  1. ha ha underbart...då är vi 2, jag tar oxå såna där "i-förbi-farten" kort, låtsas som jag skickar ett sms eller nåt! Å resultatet ja ungefär det samma som dina:-) men de hjälper ju minnet att minnas de där stunderna ändå. När jag en gång inte skämdes för att ta kort (på ett bröllop) så tog jag massor, kollade inte en enda gång hur de blev å vet du....fotat med en konstig inställning hela kvällen alla o allt var suddigt....å eftersom jag fotat så öppet så var det en hel rad som ville ha kort från mig....GÅR INTE de är kass! Så nu fotas det i smyg igen så ingen ber om kopior.

    SvaraRadera
  2. V, vad skönt, jag trodde jag var ensam om uselt fotande. O jag visste väl det, öppet fotande, det leder till problem.... :-)

    Nä, nu ska jag skärpa till mej och fota med kameran, jag har ju en fin. Ska hitta ett fiffigt knep så att jag kan ta med mej den smidigt hela tiden bara. En liten shoppingvagn eller en kärra kanske?

    //Å

    SvaraRadera
  3. Heja Lucas, vilket bra omdömme! Det är så att de får betyg varje kvartal, men däremellan får de också, som det Lucas fick nu, "midquarter reviews", som är för att du som förälder ska se hur landet ligger och kunna ta tag i delar som kanske behöver ta tags i, innan det "riktiga" betyget kommer... Krångligt? Liiiteee :-). Men bra, tycker jag. Nästa betyg, för Q3, är ngn gång i mitten av April tror jag. Kram!!

    SvaraRadera
  4. Å vad det är kul att följa er här! Vilka fina ungar ni har, riktiga sötnosar som brås på mor och far (ser din mamma tydligt i dem också). Hälsa Basse! Stor kram!
    Tina

    SvaraRadera
  5. TIna, nu hänger jag med, Tina men med M i början väl? Vad glad jag blir. O vilka fina hundar du har, supergoa. Mmm, nån sa att Lucas är med lik basse än vad han är själv... Nja, men lika är vi nog allihop litegrann.
    Basse hälsar tillbaks, kramar till dej!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!