onsdag 16 februari 2011

Djuraffärsknepet o däckskrik

Efter en nästan plågsam start på veckan har saker o ting sakta men väldigt säkert blivit bättre o bättre på skolfronten. Topp!
Min överenskommelse med Cajsa om att positivt tänkande och lite jädra anamma skulle resultera i ett besök i en djuraffär förverkligades i tisdags. Åh vad jättekul att titta på hundleksaker, ödlor, kattkoppel o hamstar i trekvart. Vad gör det förresten, flickebarnet var glad som en lärka. Pojken fick också sin dos av att titta-i-affärs-lycka (den enda sån lycka som finns för Lucas, absolut den enda) genom att få en lååång stund i en Game-stopaffär, där dom säljer spel till Wii o PS3 o allt vad det är. Vilken lycka att få titta, bara titta, va?
Efter detta titta men inte shoppande, for vi till Wafelhouse. Hade en tanke om att man skulle få typ en 10 cm hög med våfflor och lagom söt lönnsirap o lite så där skönt onyttigt. Oj då, vet inte men tror att besöket på wafelhouse kanske var första o sista gången. Smaken var det inte fel på men främst verkar dom sälja frulle- o lunch (kanske med våffla som tillbehör?) Dom hade två sorters våfflor, en med chokladbitar i o en med pekannötter på. Jag tog en äppeljuice också, o fick en sån där pytteliten festis-likande tetra på 1.25 centiliter. Två klunkar. Gott o snabbdrucket ju. 




Jag har också haft mitt första besök här hemma, blogJenny körde hela vägen från södra sidan stan upp till oss i norr och förärade mej med fikasällskap en förmiddag. Jag får massvis av goda råd och härliga vinklingar på saker o ting. Uppskattar verkligen, och har dessutom attans trevligt. Bara winwin för min del!!

Idag, onsdag, har det varit en typisk avig dag, när saker går fel o känns fel. Byxorna skaver, håret har en bad day, man fumlar o gör allmänt jobbiga fel hela tiden. Humöret har varit bra ändå men lite blöt-filt-känsla har jag haft. Tror att jag längtar hem till mitt vanliga liv där man vågar gå och klippa sej, där man vågar öppna mailboxen utan att vara rädd för att det ligger kluriga engelska mail där från nån skrämmande hem o skolaförening eller ännu värre, en klassförälder. Hjälp, för många svåra ord, som när jag skriver hamnar i fel ordning så det låter som att jag är en dryg, arrogant o arg människa. Värsta ever ju. Bäddningen gick åt skogen, jag skar mej på benet (inte vid bäddningsmomentet dock). Glömt att äta och slarvat bort nåt viktigt. Dessutom - o nu kommer det.... Lyckades tuta med bilen på skolans parkering när ALLA i hela världen står i nån slags kö runt hela parkeringsplatsen för att hämta sina barn. Åh, hej hej, det är bara jag. Blondinen från Sverige, som lika gärna kan vara Switzerland, som har ett barn med täckjacka fast det nästan är 20 grader. Mamman som svarar god dag yxskaft. Tut tut, se på mej, här är jag.... Jaja, skit samma tänkte jag väl, trippelitrapp, in i skolan. Barnen kom, såg glada o helt vanliga ut. Åh, nu åker vi hem o myser, visst. Vad gör mamman med bilen då, jo däckskriker. Med en automatbil, går det ens? Men hur pinsam är inte jag? Inför alla dessa människor ytterligare en gång. Härmed gör jag slut med Ford 500 bilen, det är slut nu, hör du det? Jag är besviken på dej, o dessutom får jag stötar hela tiden av dej. Det är finito, över, SLUT! 

Eftermiddagsmys med svåra matteläxor o ordläxor o sedan utomhusbus för båda barnen, för BÅDA. Cajs var ute med grannflickan Grace. Jippi! Hon kanske har kommit över nån gräns. Det är så roligt för alla amerikanska barn verkar vilja veta vad allt heter på engelska. Lucas har fått lärt en tjej i klassen "jag gillar grönt", o samma tjej bjöd ut lucas på dans-date sen. Han svarade bara att han inte förstod vad hon sa.... Öh?

Jorå, scheich-hästar o andra djur är med...


Basse o jag passade på att montera nya gungstolarna, easy peasy done, fina o väldigt amerikanska för oss. Barnen tittade på en film o åt tomatsoppa som inte var god medans vi läs BASSE fick ett skriande behov av en ny skrivare o skanner. Lustigt att såna behov är så lätta att tillgodose. Bara det har sladd alternativt är putsmedelrelaterat. 

Världstabästa Basse


Imorgon är det en stor dag för the Stroem family, vår containerbåt kommer! Inte till oss men till Charleston. Sedan är det bara lite papper o tull o annan nödvändig logistik o vips är dom hos oss, våra saker o vårt liv känns det som. Ser massvis fram emot!!


Det var alles för nu, men några lärdomar kommer här:

Herregud människa, sluta gör bort dej på skolgården, tänk på barnen åtminstone

Staples har öppet till 22. Om man får akut skrivar/papper/gem eller liknande behov efter 18

Det går åt mycket, massvis, av plastbyttor o påsar till lunchboxarna

Barnen är grymma, helt fantastiska

Personalen på Wafelhouse har svår dialekt

Börjar bli föööör varmt med vinterjacka nu Cajsa

Kvalitet betyder inte samma sak här som hemma. Lite hafsigt är ok här

R-Steve har gått upp i rök

Min älskade syster med familj har bokat biljetter för att hälsa på oss i juni

Min älskade Malin är hög-gravid, på gränsen till övergravid känns det som. Ses snart räkan!

Man kan inte gör slut med en bil, vi är helt strandade utan. Fasen, forrrden, förlåt.

Bananer o blåbär är en oslagbar kombo

Såg blåhåriga tanter på golfbanan här, varför blått? Internationell trend?

Godnatt o sov godast

//Åsa, klumpeduns o osmarto












4 kommentarer:

  1. man har bara en chans att göra ett första intryck och om det är tutande och däckskrik som är ditt signum så kunde det ha varit värre, jag tillstår tom att det är jäkligt coolt att låta så helt ogenerat på skolområdet he he.
    Jag mailar över senaste pic på magen på din mail. Puss lilla våfflan.

    SvaraRadera
  2. Haha som jag skrattade när du skrev om skolincidenten och bilen. Han får allt passa sig lite, den där fååårrrrrden :)

    Men det är lika bra att synas direkt, så grannar och andra har lite att prata om vid middagsbordet. "YOu know that Swedish mom..."

    :)

    Keep it up

    SvaraRadera
  3. Korta brallan redan i februari? Hälsa Claes och gratulera.

    SvaraRadera
  4. Malin, tack för bilderna, du är vackrast i världen!

    Tösabiten, forrrden lever farligt.

    Leffe, skojar du, är nog pga den möjligheten vi är här! Basse hälsar tillbaks med ett nöjt flin.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!