onsdag 23 februari 2011

Hemlängtan och rastlöshet

Onsdagen var ingen roligt dag. Tycker det är seeegt att vara hemma när barnen är i skolan. Kan inte ta mej för någonting, finns inte mycket att göra heller. Längtar efter vår container, snälla kom! Längtar efter Bianca o Maiken, systers fina små fast ganska stora tjejer. Längtar efter syster, o Anna o pappa o vårt hus och vårt vanliga liv. Jag förstår ju att vi är i en omställningsfas, allt är lite rörigt och svårt och upp o ner. Kanske måste jag lära mej låta vissa dagar vara lite sämre och inte ha dåligt samvete för att jag känner så här. Det här är ju vad vi vill. Ångrade vårt flyttbeslut igår... Basse ska vara borta nästa vecka, på sin födlis. Två nätter i Orangeburg som ligger i South Carolina. Veckan därpå ska han till Polen och Stockholm. Nja, jag vet inte. Det ingår ju i konceptet, att Basse reser, har ju alltid varit så men just nu vore det lite skönt att ha hela familjen samlad, är inte riktigt trygg o tillräckligt kaxig för att bli ensam här ännu. Jaja, det är som det är, det kommer gå bra. Har ju inget val....


Solen sken o det var varmt igår, tog mej samman och satte mej ute i solen och ringde livräddarJenny. En långt och härligt samtal om ytliga o vanliga saker, om hårklippning och korv... Så skönt. Fick världens energi, och bestämde mej för att låta resten av dagen skulle vara glad o positiv. När jag hämtade barnen på skolan kom Mrs Queen fram och sa att Lucas varit jättebra i skolan. Han hade fått läsa ur en bok inför hela klassen och sen fått svara på läsförståelsefrågor. Han hade fått allt rätt, eller 100 som dom säger här. Syftar på procent tror jag. Rörd och stolt som en tupp, han är helt grym vår lille pojk. Cajsa hade stukat tummen, eller fått den ur led på nåt sätt när hon och Ixcel hade åkt rutschekanan. Ett besök hos skolsyster hade det blivit som fryst ner tummen och dragit den tillrätta på nåt sätt. Kanske inte så allvarligt men lite synd om flickebarnet var det allt. 
En bra skoldag ska firas med glass, vi åt på ett ställe där man tar sin yogurtglass själv i kranar, flera olika smaker o sen häller man på vad man vill. Massvis med strössel, nötter, godis, frukt, sås, grädde och kakdeg! Man betalar i vikt när man är klar. En rolig o god upplevelse helt klart.



Behöver jag tillägga att dom är bautastora?



Barnen köpte varsitt par flipflops och Cajsa fick ett par skor. Nu kan jag bocka av en punkt på listan i allafall.

Blev visst ett inköp till, men bara i rent exprimentiellt syfte så klart, enbart därför...


Två väskor blev det visst, dom där från Costco. Men neeeej, shopping botar inte. Man kan inte shoppa sej lycklig. Jag brukar ju mer eller mindre sova med nya fina saker i sängen, iaf när det gäller skor och väskor. När jag har blivit riktigt glad för något och vill vända o vrida o titta o klämma så där, då blir de mina sängkompisar för en natt eller så. I natt stod väskorna fortfarande kvar i hallen, oupp-packade. Idag känns det bättre. Väskorna är apa-fina. Skinndoft och mjuka som små bäbisrumpor. Härligt! Snart ska jag gosa lite med dom. Men lyckligare, nä. (det har jag ju vetat hela mitt liv iofs, men försöka duger)

Mer då? Cajs fick ett brev av sin nya fröken. Det verkar som att man byter klass o så rätt som det är här, vet inte varför. Brevet var väldigt gulligt, blev rörd - igen...






Men hur gullig är inte fröken då?


Ikväll får vi besök. Tre svenska Husqvarna-killar-män-gubbar. OCH TVÅ TYSKAR. Fasen med. Jag hade sett fram emot att få sitta o prata lätt o avslappnat på svenska men nu blir det uppstyltat och så officiellt när lederhosen kommer. Gillar inte! Blir inget avancerad mat i vilket fall, har inte så mycket köksprylar att jag fixar en sån middag riktigt så jag kör precis tvärtom. Det blir homedeliverypizza från vår hovleverantör Papa John, öl i flaska och i bästa fall servetter. Har inte ens tallrikar till alla. O inga kaffekoppar. O ingen lust.  

(på nåt sätt gillar jag att negga idag, förlåt mej)

Dags för listan och reflektioner:

Barnen har jympa, och dom svettas på jympalektionen MEN dom byter inte om. Tänk att spela fotboll i en timma, o sen sätta sej o göra kluriga bråktal direkt efteråt. Fräscht?

Solen tar mycket här. En timme i solen = tomat. Solkräm måste införskaffas.

Skype, jag tackar allra ödmjukast för Skype. Igår åkte syster med oss på motorvägen och såg alla skyltar och sånt. Jag har alltså Skype på mobilen.... Urtufft och smart.

Men ahhh, i mitt chockartade tillstånd hade jag visst köpt två flaskor balsam när jag var på apoteket. Löddrar dåligt om man säger. Dumt!

 Jag längtar efter nyheter, o då såna som man kan relatera till. Om jag sätter på tvn så förstår jag ändå inte riktigt. Var ligger orten, vad är normalt, vad pratar dom om? Claes Elfsberg, kom till tant!

Dagens snackis på radion igår var iallafall att Justin Bieber har klippt sej, för välgörenhets skull. Och att Rihanna har en relation med en kvinna. Jaha?

Om radion. Första dagarna tyckte jag att dom spelade dålig, lustig och okänd musik på radion. Nu helt plötsligt känner man igen alla sånger/melodier/visor/ som spelas och barnen skriker från baksätet, höj mamma, hööööj. Apabra. Cajs undrade om dom som bor här känner till Martin Stenmark... Nää, tror inte det, o inte Amy Diamond heller. 

Vad ska vi göra på påsklovet? 


Ha en härlig kväll hemma i trygga sköna lugna Sverige. O Finaste Jos, detta inlägg är tillägnat dej! 

// Åsa i behov av socialt liv, obs! Joddlare från Bayern undanber jag mej vänligt men bestämt










12 kommentarer:

  1. Önskar Amy Diamond födelsedagen! Göra Amy Diamonds födelsedag speciell! Amy fyller 19 år i april! Besök denna sida:

    http://www.emailmeform.com/builder/form/94gGbMzSw06O0Ph34CaZlX50o

    SvaraRadera
  2. Jooo, jag är oxå less. Har varit o köpt ett par jeans som är för stora ;-( köpt ramar som var för stora o har en alldeles för stor finne under näsan (Maiken trodde det var snor - usch förlåt...) Solen skiner men det är superkallt. Snart kommer Erik hem o då skall han måla, så jag sitter väl kvar här på golvet med mina stora ramar! Men du, snart ses vi juuu!! Väskorna är underbara, det går inte shoppa sig lycklig men joo, det känns faktiskt bättre för en stund! Pussar o Kramar. Jag har börjat spara till en annan grejj åt dig.......

    Älskar dig bästa o finaste Sis!!

    SvaraRadera
  3. Hahaha, till och med när du är less och neggo skriver du underhållande för oss stelfrusna i Sviden!

    Det är nog en naturlig process i omställningen, you'll get over it. Eller så får man iaf lära sig att leva med ett litet sting av hemlängtan jämt.

    Lite som att man alltid saknar sina barn när de inte är med en. Iaf gör jag det.

    Imorgon är säkert en bättre dag, oavsett, skriv så man kan få sig ett litet skratt!

    SvaraRadera
  4. Nej men inte ska hon väl byta klass mitt i terminen, väl!?? Nu får vi nog ta och diskutera detta på fredag, ha ha. Låter skumt! Snygga väskor, får väl ta mig en tur till Costco också... På påsklovet kan vi åka till havet och bada, JA!? /Kram kram!!

    SvaraRadera
  5. Det var en miljonär på tv häromdan som sa ngt i stil med att det är lättare att ha tråkigt om man hade mkt prylar. Så väskorna underlättar nog din neggodag , tänk om du inte haft dem då hade det nog känts värre! Så tur för dig att du tog båda två! Stor styrkekram å låt inte tyskarna köra med dig!
    //Veronica

    SvaraRadera
  6. Inget kul alls att känna som du gör nu och inte tror jag att det hjälper att jag säger att jag också kände lite så när vi flyttade! Men jag säger det ändå, dessutom var det ganska snabbt övergående, hoppas det blir så för dig också! Jag minns paniken när min man reste utomlands och lämnade mig själv i läskiga Amerika ;) men det gick bra och nu när han reser känns det ungefär som när han reste från Sverige!
    Kram och hoppas morgondagen känns bättre!!

    SvaraRadera
  7. Linda! Tack för fina ord. Värmer gott i hjärtat. Ser mej dej sittandes på golvet med jätteramarna, gulligt. Och! Att byxorna är för stora beror på att det inte finns mindre va? Du måste vara rädd om dej o äta bra för du är ovärdelig i mitt liv. Ser fram emot Skype imon, längtar! Älskar dej med mitt hjärta!

    Tösabiten, tack för gullig kommentar. Blir så glad av att du tycker det jag skriver är kul!

    Jenny, jag fattar inget av skolan. Kanske hade dom grupparbete. Ser fram emot fredag o lördag kväll (!) och påsklov vid havet, värdigt oss minst sagt.

    Veronica, tack för styrka. Tyskarna var väldigt behagliga o trevliga tack o lov. O inatt får väskorna sova med mej....

    Malin, ska försöka tänka på dina ord när/om jag hamnar i svacka igen. Det bästa med att ha män som reser är att man bliv väldigt självständig och klurar ut saker själv. Byta torkarblad o sånt.... Vi är bra!

    Kram till er!

    SvaraRadera
  8. Rolig läsning (förlåt - inte kul att du känner dig deppig förstås!) med hög igenkänningsfaktor.

    Hoppas att morgondagen blir fin och att du passar på att mysa lite med väskorna. :)

    Kram och lycka till!

    SvaraRadera
  9. Haha...tror att Anna of Swe håller med mig om att shopping iallafall botar tristess för stunden!

    Tycker också att det låter konstigt att byta klass mitt i terminen..hm, kolla upp det.

    Tycker att du ska försöka hitta på något att göra, typ spela tennis (blev min räddning) eller så, då träffar du massor av folk och det är skojsig träning.

    Påsk i NYC kanske! Där finns sååå mycket att göra och kidsen kommer att älska det...lite shopping till mamma också kanske!

    Hoppas att torsdagen blir en bra dag! Tänk inte bara på Sverige, sätt dig i bilen och dra ut på uppegupptäcksfärd i dina hoods!

    Ladda ner Spanarna i P1 i telefonen (SR podradio)så får du ett härligt sällskap.

    SvaraRadera
  10. Anna of swe o Kalas lotta! Tack för tips o pepp. Idag känns det tusen gånger bättre än i tisdags. Containern har dessutom fått "full release from customs" Det tolkar jag som ytterligare ett gott tecken :-)
    Ha en toppendag ni med!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Hej Åsivåsi, läste ditt senaste inlägg, skönt att du mår bättre idag!!! Det är nog så för alla att det går upp o ner (iaf för mig...) och kan tänka mig att det kanske blir mer så när allt fortfarande är nytt.
    Måste bara kommentera väskorna, så kul att läsa att du oxå är lite av en väskfanatiker ;-) Håkan kan go nuts på mig o mina väskor, för bara en vecka sedan köpte jag en bottega veneta campana bag (fr outlet i USA så ej betalat typ 20 tkr som de kostar i vanliga fall) dock mer än vad Håkan tycker är ok :-) Jag berättar inget för honom heller förräns jag har fått hem väskan... Finns den vita du köpte i mörkbrunt? Kanske kan få lägga en beställning i sådana fall ;-) Jag har en vit Tod´s, annars var den vita oxå väldans fin.
    Ha en bra dag fina Åsa, som är så bra på att underhålla oss!!! Kramar Sophia

    SvaraRadera
  12. Sophia! Vad rolig du är! Alldeles underbar.

    Väskor, skor o papper är roligt. Och dyrt i bland. Kör mycket med det är en investering....

    Kan du inte maila mej? Har lite väskfrågor... :-)

    Kram

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!