fredag 4 februari 2011

The eagle has landed, eller Ströms cirkus är på plats

Efter sju resor och några bedrövelser har vi tillslut landat och installerat oss i vårt nya hem i Huntersville, och dessutom fått internet installerat. Livet att lättare med uppkoppling, helt klart!

Här kommer en sammanfattning av de senaste veckornas eskapader....


En extremt välfylld container med alla våra saker. Just nu guppar den på havet.
Far försiktigt o var inte rädd, ses snart.


Flyttbestyren gick som planerat, och söndagen den 23 jan flyttade vi ut från vårt hus o in på hotell. Det gick fint, tusen (8) resväskor och tusen (6) handbagage. Bara att bita ihop.
Flyttkillarna var fantastiska, snabba, varsamma och väldigt ödmjuka. Containern blev full minst sagt, men allt kom med.

Några nätter på Victoria home hotell, härligt att bo mitt i stan. Fina vänner som åt lunch med oss, Malin kom på  frukost, och nära till farmor o farfar. Efter tre nätter bar det av till stadshotellet i Huskvarna. Vilken dröm. Ett boutique-hotell med supertrevlig personal och skön stämning. O vilka rum!!!








Mer härliga luncher och trevliga middagar som avslutades med en afterwork på hotellet dit många nära o kära kom. En minnesvärd kväll, väldigt trevligt, varmt, roligt, mysigt o grymt känslosam så klart. Jag är så glad o tacksam över att så många kom till hotellet den kvällen och ville ta ett glas med oss. Det var tufft för både barnen och mej att säga hejdå, (eller vi ses som Maria säger), o jobbigast så klart att säga farväl till min älskade lillasyster och hennes fina barn. Gråter till o med nu när jag skriver. Hjärtslitande att se kusinerna klamra sig fast vid varann o hulka "jag vill inte, jag vill inte flytta" Då gör det ont.



Bianca o Maiken! Moster älskar er förbi månen, till stjärnstopp o tillbaka, glöm aldrig det.

Natten efter AW var orolig av tusen skäl, men ett par timmars sömn fick vi, sen kom taxin och hämtade oss. Hihi, vi hade provåkt med taxin från huset till hotellet för att se att alla väskor fick plats....



Alla 3 flighterna gick bra, allt bagage kom med o vi slapp betala övervikt....  Vi var lite trötta efter festligheterna så vi kunde sova gott på flighten över atlanten, skönt. Passkontrollen i Chicago där visum-köret återigen skulle dras, det gick som en dans det med!! Nu har vi alla möjliga stämplar o papper i passet så nu är vi safe. Väl i Charlotte fick vi ytterligare en natt på hotell, vi somnade ovaggade.

Söndag, stora flytta-in-dagen! Alla väskor lastades på vår TRUCK, solen sken och vi var galet förväntansfulla. Vi skulle äntligen få se vårt hus som vi bara sett bilder på tidigare.




Väl i huset fick vi tyvärr en äckelchock, så smutsigt o skräpigt. Massvis av saker kvar i skåp o lådor, till o med ett par bruna spetstrosor i torktumlaren. Matrester i kylen o urspillda kryddor blandat med diverse klabb i köksskåpen, det var faktiskt så äckligt att jag klöktes ett par gånger. Mäklarmannen (retarded Steve...) som var med i huset sa en städfirma varit dit o städat.... Basse blev ilsk och lik en superman. Han fick en myndig ton, och talade vänligt men bestämt om att här flyttar jag inte in med min familj förrens det är städat. Vi tar in på hotell och kostnaden får någon annan ta. OK? Det var bara för familjen Ström att återigen checka in på hotell och låta en städfirma gå igenom huset, två nätter blev det sedan ansåg vi att huset var någorlunda fräscht. Det enda positiva var att söndagen bjöd på 20 grader o soooool. Dagarna på hotell gick bra, vi fixade o trixade, o var omkring på lite shoppingcenter, mest jag o Cajs kanske...
Vi köpte på oss städgrejjer för 200 dollar o flyttade in i huset i tisdags, o sen gick vi igång med projekt storstädning. Nu känns det ganska ok, fortfarande är vi inte klara men vi tar lite skurning varje dag.

Vi har ansökt om social security card, men retarded Steve, som är vår agent här, hade fel igen! Vi måste ha varit i US i 10 dagar innan det går att ansöka, bara att göra om o göra rätt. Han är för härlig den mannen, NOT!

Jag har lyckats lura ut hur tvättmaskinen funkar, men det tog en stund. Maskinerna ser mer ut som rymdfarkoster och jag hittade inte något tvättmedelsfack.... Det gick bra tillslut, efter ett samtal till Basses chef....




Vi har också pyntat över alla fläckar o allt skav i huset med ganska många TASSLAR. Barnen tycker det är galet kul med tasslarna, och jag med :-) Vi lever i en dröm och i en myt.



Gatan vi bor på kryllar av barn i alla åldrar, Lucas har från dag 1, i söndags, kastat sej ut o varit med alla killarna, så roligt att se. Dom leker krig, dunken, spelar amerikansk fotboll och annat. Han pratar och babblar med killarna, så roligt att se! Cajsa däremot, är lite mer försiktig, på gränsen till klängig. En flicka, Grace, var hit o ringde på dörren. Cajsa följde med ut, men kom in ganska fort igen. Ytterligare en tjej hade kommit ut och då hade de amerikanska tjejerna börjat skratta åt Cajsa när hon försökte prata. Aj, inte lätt det där! Ni som känner spagettibenet vet ju att hon en vacker dag helt plötsligt bestämmer sej för att prata, men tills dess får vi vara lite varsamma om henne.
Vi har fått banankakor av grannar, o välkommen till gatan kort, grannarna verkar vara väldigt gulliga o rara. Tyvärr blev kakorna ägg-skals-osäkra-ratade av mej, men Cajsa tyckte om!

Vi har också haft en dinosaurie i tvättstugan. Nånting krafsade, o sprattlade och vrööölade (pep). Hjälp, jag blev apa-rädd, o Basse med tror jag. Han sprang in till grannen och sa att vi hade inkräktare i huset. Kunde ju varit en skallerorm, eller en gecko-ödla eller vad som helst livsfarligt. Granne Curt kom in o det var en pyttepyttefågel, som förvirrat sej in i torktumlarröret. Ojsan.
Vädret denna veckan har varit blandat, en sommardag, en kall dag, en regnig dag (idag)

En röd paprika kostar 3 dollar.

Man får påfyllning hela tiden i sitt Cola-glas på restaurang.

Skulle inte klara mej utan GPS

Vi har gas-spis

High-end betyder flärd

Outlet-malls är roligt

Allt smakar sött.

Längtar efter min syster som opererat ögat, o till vackra Anna som fått nytt jobb.

Handbromsen i bilen är en pedal på golvet

Jag har fått massvis av komplimanger av främmande människor

Kaffet är sådär

Jag lever i en dröm



.
Såå, detta var ett sammandrag av vår första vecka här i det stora landet.

Kram till er alla, jag saknar o längtar men jag har än så länge flaggan i topp!

Många superkramar

//Å

Här kommer några bilder till pappa:


Supertrucken

Basses jobb





3 kommentarer:

  1. Hilarious när Claes springer in till Curt och vrålar : - Introuders in da house !!!

    SvaraRadera
  2. Men jösses vad underbart, dock inte så bra för mitt öga att gråta ;-) Vill skrika ut till hela världen att läsa o följa Er!! Känns fortfarande overkligt o förtränger det mesta... men vi har redan en stor peng i sparkassan (kaffeburken)!!

    Puss Till Er Älsklingar!!!!!! Hoppsan jag äter godis ur den snea skålen, fattar inte alls hur den hamnade hemma hos mig....

    SvaraRadera
  3. haha! :-D "Retarded Steve"

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!