måndag 31 oktober 2011

En hundkoja i papp, från ax till limpa

Nåja, helgen till ända o lite mer än att bygga ett hundhus i papp det har jag gjort tack o lov, men skriver kanske om det andra i ett annat inlägg snart.
Lucas har alltså valt att gestalta ordspråket/talesättet "in the doghouse" på skolans halloweenkalas. Uttrycket kan nog översättas till svenska som att få gå till snickerboa eller sitta på skämselpallen. Man har gjort något dumt alltså.
I lördags hade jag samlat nog med energi, tålamod, kreativt sinne och några stora pappersark variant tjockare, en rulle tejp o det var dags att gå lös. Åh så roligt och hm vad tejp det gick åt. Ett par timmar senare var hundkojan klar! Varsågoda, jag ger er hundkojan - från ax till limpa (Hej jonas!)













Lucas huvve kommer sticka upp i hålet o armarna
kommer sticka ut genom fönsterna. OBS! Kojan har
fönsterluckor....

Sådärja, kojan färdig. Ett par tusen meter tejp, både fin konstnärsfärg o o fulfärg, bruna färgskvättningar i köket o diverse förstärkningar på kojan för den vissnade visst lite när vi målade på den. Men nu är den klar, återstår bara att se hur pojken kommer att hantera skapelsen imon. Jag kommer att köra honom till skolan, o försöka hjälpa honom att baxa in skolväskan i byggnaden. Under lektionerna får han helt enkelt komma ur kojan och sköta sina uppgifter. Vet bara inte vart han ska förvara lilla huset för in i skolskåpet kommer den inte att gå in i. Jaja, han verkar fast beslutad att även om han så är den enda som är utklädd till ett ordspråk så ska han ha kojan på sig. Jag tycker han är modig!

Dags att sova, imon är det halloween, vilket klimax det kommer bli nu efter två månaders förberedelser. O mitt i festandet på gatan imonkväll kommer världens bästa lillasyster hit, insladdande i en taxi, mörbultad efter en hellmutts resrutt medan jag bjuder grannar o annat fä på swedish meatballs och bälgar vin i pappmugg.  Längtan efter lillasyster gör mej galen o för varje minut närmre hennes ankomst, desto ondare gör det i hjärtat. Undrar varför? Skulle inte stå ut med att hon kom en dag senare känns det som. 

Ha en fin start på veckan och behöver ni nån gång låna tejp så får ni fråga nån annan liksom

Kram 

Åsa - pyssel o papp

12 kommentarer:

  1. Wow, vilket jobb du lagt ner på hundkojan men den blev otroligt fin Åsa. Vad kul att din syster kommer. Ni får njuta av varandra och av självaste Halloween.

    SvaraRadera
  2. gillar d.i.y - reportage, och finfin assistans av småjyckarna, skulle gärna se en bild på Lucas iklädd skapelsen oxå.
    Ni kommer att ha det så lyxmysigt du och Linda, shoppa, äta, baka, kolla på alla roliga halloweendräkter och ni kanske ska trick or treata lite själva i grannskapet?! vore ju skitkul.
    Krama och pussa varandra från mig, Malin

    SvaraRadera
  3. Nämen titta vad FINT det blev!!!
    VAD duktig du ÄR!!
    MEN vad KUL med sverigebesök i Halloweenrtider....KUL!!!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Haha, jag som just skulle fråga om du kunde skicka lite tejp ;)

    Imponerande, vilken grej!

    Roligt att de riktiga voffsingarna också ville vara med och skapa!

    Ha det så mysigt med din syster, så värdefullt!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Oh vad fin!! Duktiga du!! Och så underbart att din syster kommer, jag vet precis hur du känner det! Har min "bäbis" (22 år...) här just nu och det är alldeles alldeles underbart!!!!
    Njut!!!!!!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Åsa som är så fiffig, gullig, påhittig, klurig!

    Å vad du kan och vad fint det blev!!!

    Bästa halloween i Charlotte och i Amerikat


    Kramar och njut maximum nu när du får så härligt besök!

    SvaraRadera
  7. Wow! Jag är djupt imponerad!! Vad duktig du är!!!!! Superrolig idé också!!
    Hoppas i haft/har en underbar Halloween!!!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
  8. Vilket projekt den där hundkojan! Såg att du hade två assistenter också:) De undarde nog om det var till dem.
    Så himla fin var den Åsa! Nu väntar jag bara på att se hur den såg ut på.
    Ha det mysigt med syrran på besök.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej! Jag hittade hit for nagon vecka sedan sa tyckte att det var dags att lamna en kommentar nu. Vilken harlig blogg du har!!! Och vilken fin hundkoja sen... jag ar ruggigt imponerad! Hoppas att ni fick en rolig Halloween :-). Millan

    SvaraRadera
  10. Kiwielin, tack!

    Desiree, tack, o det var roligt att pyssla omkring lite. O här ska njutas vill jag lova!

    Malina. vem vet, kanske kommer det mer DYI snart igen nu när jag fått upp ångan. Jag lovar att vi ska lyxmysa. Saknar dig!

    Annika, tack. Hoppas att du hade en underbar Hallo. Jag var helt tagen av spektaklet :-)

    Karin, tack. Hundarna åt visst en del tejp med... :-)
    O värdefullt är precis rätt ord, ska njuta maximus!

    SvaraRadera
  11. Christina: tack! Åh, har du din lilla fast stora fortfarande hos dig? Underbart. Vi får njuta massvis då du o jag!

    Lotta, tack! Ibland far pysselfasen i mej o då skapas det vilt! Vilken upplevelse halloween var. Jag är helt tagen! Post på väg till dej nu. Hihi!

    Saltis, tack. Mmm, huset gjorde storsucce i skolan. Han var så nöjd pojken så. Hoppas att skruttan njöt i sin dino, det var rolig.

    Camilla, tack. Japp, snart kommer en bild med pojk in the doghouse. Hundarna vill vara med mest överallt känns det som...

    Millan, välkommen till mig o vad kul att du ger dej till känna. Sådant gillar jag. Tack för snälla ord om kojan, det var ett roligt projekt!

    Kramar till er!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!