onsdag 26 oktober 2011

Grönsaker o frukt som jäklas med mej

Idag är jag lite ilsk, lessen, sur o tvär. Lilla Maiken, världens finaste lilltjej, fyller 6 idag o jag är inte hemma. Det gör så ont, så fruktansvärt ont. Hon hade fått sina första klackskor....

Finaste Maiken o finaste Bianca, mosters älsklingar! 
O när det är sådanahäringa dagar när allt känns lite mindre roligt att vara i Amerika, då ska naturligvis allt annat jäklas med, eller hur?
Hemmalängtan = pyttipannasugen. Fråga mej inte varför. Gjorde det enda rätta, planerade just pyttipanna till middag. Kokade potatis. Men vad i hellmutt? Att det ska vara så svårt att köpa potatis i ett annat land, va? Har testat flera sorter, utbudet varierar. Bakpotatis i folie, bakpotatis utan folie, sötpotatis, runda mandelpotatis. Röda o blåa potatisar. Bruna med jord, avsaknad av färskpotatis. Nåväl, har fått tag i min favvosort här nånstans, men den finns inte överallt. Nu köpte jag en säck annan potatis, får väl gå då. Men se det gick inte, var sån där mjölig luddig sort. Sån som farmor o mormor serverar till stek. Jag gillar sån potatis när det är hederlig onyttig gräddsås eller så. Men inte till pyttipanna, inte heller till att rosta. 

Går fetbort!

Fick göra potatismos istället, det funkar det med. MEN INTE TILL PYTT I PANNA!!!

Tänkte ta mej en clementin till tröst. Som en sann svensk köpte jag tonvis av klemisar vid den här tiden på året. Behovet sitter i generna, köpte en säck guloranga godingar igår, på impuls. Det var inga klementiner kan jag lova, mandariner möjligen. Sura, med kärnor och skal så tunt som papper. Ett heltidsjobb att skala. Inte bra, inte gott. Fy!



Bananerna här däremot är goda, godare än hemma. Är färdiga att ätas redan i affären. Inte ljusgröna hårda. Att det sen inte är GI-toppers struntar jag i. 
Äpplena är INTE svenska. Saknar svenska bonnaäpplen. 

Så var det idag ja. Man kan aldrig veta riktigt hur saker o ting står till i det Strömska hemmet. Snart kommer Spagettibarnet hem, tonvis med läxor. Jipppiiii, not!. Men solen skiner, himlen är blå o tempen nånstans så där 23 + eller så. Borde inte klaga. Verkligen inte. 

På´t igen bara!

Åsa - obstinat en gång i veckan......

10 kommentarer:

  1. Prova Idaho Potatis. De är fasta o bra.
    Gillar absolut inte bananerna i USA. Jag vill ha de gröna för jag vill äta dem gula, utan påse runt när jag köper dem. För då mognar de supersnabbt eller har redan bruna prickar. A big no no när det kommer till mig.
    De riktigt söta mandarinerna kommer inte än, varken där eller här. Tyvärr.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Va typiskt när allt är fel på en och samma dag. Jag hade en surkäring dag igår känner mig lite bättre idag.
    Min yngsta brors son fyller 3 i morgon så jag vet vad du går igenom idag. ibland känns det skit att va så långt borta.

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Ni bor för långt söderut för bra äpplen, tror jag. Hela höstarna kunde man köpa jättegoda äpplen i Connecticut, en favorit är Macintosh. Men det finns massor av olika bra äpplen.

    Bananer är ett kapitel för sig. De enda jag gillar är de små vi köpte i Brasilien, banana Prata (har faktiskt hittat dem här i Madrid!!!). De vanliga som säljs i Sverige och USA heter Nanica, sen finns det ett gäng andra...

    SvaraRadera
  4. Skickar en kram! Eller kanske två eller fem. Vet hur det kan kännas sådana dagar.

    SvaraRadera
  5. Tänk om jag kunde skicka en hel fruktkorg till dig nu! Kanske en burk fruktcocktail från Del monte?

    Nä, det släcker nog inte hemlängtan...

    Väldigt fint fruktfat, 5 våningar var inte illa! Äpplena ser svenska ut, men det är kanske som blåbären och jordgubbarna, stora, fina och blanka, men smakar noll!

    Har ni inget Ikea i närheten? Där finns ju massor med svenska varor att ta till när det är extra kämpigt?

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Ah, Åsa...inte den bästa dagen i ditt liv.
    HAV tröst, snart kommer de riktiga clementinerna och de kan du inte missta dig på. De säljs i lådor och de är jättegoda. Det är för tidigt på säsongen än.
    Åpplen finns supergoda här okså, prova Macintosh, eller GALA eller Jonagold.
    Kanske har vi lite mer att välja på lite längre norrut, men nu borde ju också ha dem.
    Potis brukar köpa Yokun Gold, tycker de funkar perfekt till det mesta.
    Bananer i påse har jag aldrig köpt. Här säljs alla bananer i lösvikt sas...
    Kramar med hopp om en bättre dag!!!

    SvaraRadera
  7. Hoppsan hejsan vilken dag! Tur att den är över nu...

    Tips till dig ang potatis. Yokun Gold eller Trader Joe´s minipotatisar i nätpåse är goda men om du vill få till lite godare smak på en fast potatis i detta land så är mitt heta cateringråtta tips:

    TILLSÄTT SOCKER I VATTNET NÄR DU KOKAR POTATIS (OCH ANDRA ROTFRUKTER/GRÖNSAKER)

    Jag är ingen fan av socker annars men när det drar fram smaker tillber jag det.


    Äpplen, har du ingen farmers market nära? Honey Crisp och Pink Lady är mina söta favoriter. Men försök att hitta riktiga äpplen odlade nära...de är mindre och godare och smakar mer "pallade äpplen" om du förstår.

    Nu ska jag snart ge mig på vår WF match...du är lite för långt före mig Mrs FADED 109p...haha

    Kramen

    SvaraRadera
  8. Camilla, tack för tips, kommer testa nästa gång det är dags för potatisinköp. Visst är det lustigt det där med bananer, en del vill ha mogna, en del gröna o en del inte alls. Bananer i påse, här har jag inte sett det men hemma i Sverige köpte vi bara ekologiska o de var packade i plast. (rimmar dåligt egentligen, borde iaf varit papperspåse)

    Fröken fräken Julia, tack för omtanke, jag tänker på dig idag när du saknar 3 åringen. Men det är bättre att allt jäklas på en dag, så har man det gjort liksom.

    Eastcoast, tack för tips. Ska leta macintosh nästa gång. Bananer.... Du menar såna där minisar som man brukar ha i fruktkorgar? Goda! Fanns i Sverige ibland, har inte hittat här. Vad bra du är på banansorter btw!

    Saltis, tack! Bra att ha ushliga dagar emellanåt för då uppskattar jag mina vanliga bra mer (o ibland är jag fööör klämmig, vet!)

    SvaraRadera
  9. Karin, haha, en sån där 70 tals burk med coctailbär! Underbart!
    Jag satte ihop det lilla o stora koziolfatet, fick dock en del över som ligger o skräpar nånstans...
    Ikea ja, jag har inte varit dit men tydligen har de slutat med alla utomstående varumärken o ersatt med sina egna. Ikeas kaviar lockar inte så värst. Dumt va?

    Annika, tack för omtanke! Mycket bättre idag, puh! Ser fram emot riktiga clemisarnas intåg på harris. O tack för tips, ska leta macintosh o testa tips på potatis. Nä,banan i påse har jag inte heller sett, inte ens de ekologiska är packade här. Det var de hemma i sve. Bäst torsdag till dig, o tack för info om math. Anledningen till att jag frågar är att Lucas också har honorclass, vilket iofs är bra. Duktiga kids vi har!

    Lotta, tack för husmorsknep o bra grönistips. Ja, en nypa socker i saker o ting, även om det känns lite omodernt, sätter sprutt på det mesta. Gillart! Har inte testat med potatis dock, kommer att görat!
    Äppeljakt fortsätter, o WF match likaså, bring it on bara!

    Kramar till er rara människor!

    SvaraRadera
  10. Säger som Lotta och Annika, köp Yukon Gold, det närmsta fast Bintje man kan komma! God! Och Honey Crisp äpplen, de finns bara på hösten med är SÅÅ goda och "äppliga"! Jazz-äpplen är goda också. Och appropå Honey Crispen så hittade jag dem faktiskt i påse på Trader Joes och de var små, dvs normalstora, inte så där jättelika som de brukar vara. perfekta för matlådorna till skolan med andra ord! Kram kram!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!