måndag 24 oktober 2011

Trailer homes

Cajsas high-heelsridskola ligger på landet, såklart. När vi kör dit passerar vi ett område med trailerhomes. Jag funderar lite på det där. Vad är det för några som bor där, egentligen? Utanför en del av husvagnarna står det fina bilar, eller iafl bilar som ser ganska nya ut. Det är planteringar, fina uteplatser och ordning o reda. En del andra vagnar har värsta brädgården utanför, skräpigt o fult. Ett tredje brann upp häromnatten. En del husvagnar är tillbyggda och som nästan inbyggda i ett annat skal. Verandor, uteplatser och garage. En del har trasiga fönster och persienner som sticker ut genom den trasiga rutan. Här o var sitter ljusslingor från i julas kvar och på ett ställe står en båt. Flertalet är inhägnade med tjocka nät och rejäla grindar. En del helt utan. Skyltar, beware of dogs. Keep out, private property. Hm...

Jag är lite rädd, ärligt talat, när jag kör igenom trailerparken. Lite rädd att någon ska komma med ett vapen och attackera mej. Rädd att jag ska se något som jag inte vill se. Men när Basse var med i lördags, då vågade jag fota lite. Förlåt om bilderna är under allt kritik dåliga fotomässigt, men jag fotade under press, i en utsatt situation kan man säga. Handsvett och flackande blick. Nåt sånt. O de allra ruffigaste vågade jag inte fota, ifall någon skulle se o bli arg.









Denna bilden är nog den bästa....

Hur är det egentligen? Vilka bor här? Hur har de hamnat här? Hur är det att bo i en husvagn?

Jag förstår så mycket som att en del av dessa människor har hamnat här på grund av tråkiga omständigheter. Sjukdom, arbetslöshet, otur. Antar att det är de som har finaste runt sin lilla boning, dom pysslar så gott dom kan. Men hur är det att bo granne med en skummis då? En skummis på riktigt för så mycket kan jag förstå när det gäller det här, alla som bor här har inte helt rent mjöl i påsen. Kalla mej dömande om ni vill. Men man ser det, jag ser det. Hur som helst, jag skulle så gärna vilka veta hur dom har det inuti sina skal av plåt. Är de lessna, mår dom dåligt. Har dom fredagsmys? Är dom rädda? Förstå hur trångt dom måste ha det i sin lilla vagn. Hoppas att dom har det bra. 
När jag ser sådana här ställen, då känner jag mej så rik. Jag har det så bra, ett rejält hus, en glänsande bil, barn som har fina kompisar med sunda värderingar. Vi väljer själva vad vi äter till middag. Jag är lyckligt lottad! 

Åsa - smygande reporter

9 kommentarer:

  1. Gud vad roligt det är att läsa din blogg! Kram

    SvaraRadera
  2. En stilla undran, vad är en high heel-ridskola? Aldrig hört talas om.

    Dessas trailerparks bebos kanske inte bara av folk som är arbetslösa etc utan kanske också av folk som inte har råd att köpa ett vanligt hus. Om man jobbar och har minimilön finns det nog alldeles säkert ingen möjlighet att dra på stora huslån.
    Och alla som bor i stora, fina hus har heller inte alltid rent mjöl i påsen;) Tänker på många av dessa höga chefer på olika bolag som roffar åt sig en hel drös med pengar på ett inte helt lagligt sätt.

    Bra inlägg Åsa. Fortsätt med dina repotage som jag läser med stort nöje:)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det är lustigt, när vi kört södeut till Outer Banks från Connecticut, har vi båda gångerna noterat att det är just betydligt fler trailer homes i södern.

    Tror inte alls att det är så dåligt att bo i en trailer. Numera är de nyare riktigt bra med alla moderniteter, men betydligt billigare än att köpa ett vanligt hus.

    SvaraRadera
  4. Intressant det där, har också förundrat över detsamma. Ett av husvagnarna såg ut att ha källare till och med.

    Det kallas nog för advanced trailoring, eller något.

    Det är nog en god blandning som bor sådär. De är nog inte mer olyckliga eller lyckliga än vi andra, men det är klart, att miljön påverkar, speciellt barn och ungdomar.

    Det är ju inte helt fredligt i alla trailor parks. Det har man ju sett på tv...

    Med glimten i ögat.

    Sista bilden borde du nästan skicka in till någon sån där "jag-fotar-så-grymt-tävling"

    Hihi!

    KRam

    SvaraRadera
  5. Jag känner en del som bodde i trailer precis efter att de hade gift sig för att spara pengar. Jag känner en DRÖS me dfolk som bodde i trailer under studietiden på universitetet (min make inkluderat) eftersom det var billigast. Sedan har vi parker med folk som min svärmor, som LEVER för RV-livet. Hon reser nästan hela året runt i USA och älskar det! Hon har medlemskap som gör att hon kan bo på vissa ställen gratis och där har hon vänner som hon träffar varje år. Själv kräks jag i munnen lite bara på tanken på att bo så här förutom en kort semester...

    Och sedan finns det parker som inte bara SER läskiga ut utan ÄR det med folk man INTE vill stöta på under en mörk kväll. Så det finns alla sorter for sure! :-)

    SvaraRadera
  6. Trailer parks är lite fascinerande, och visst kan man undra vilka som bor där?
    Tror nog att de kan vara säkra om de ligger i "rätt" område sas.
    Ja, förmodligen bor där folk som inte har råd att köpa vare sig hus, radhus eller lgh.
    Men visst går tankarna...
    ATT de gör, man kan inte låta bli att undra.
    Tror att många trailers är rikitigt fina inuti.
    KRAM!!

    SvaraRadera
  7. Tina, vad glad jag blir för att du tycker så, tack!

    Camilla, high-heelsridskola är ett typiskt Åsa uttryck. Jag tyckte inte Cajsas ridskola var tillräckligt hästig från början, alldeles för tillrättalagd. Har skrivit om det här:
    http://stromsloppa.blogspot.com/2011/03/en-kall-dag-ett-besok-pa-ridskolan-och.html

    Att det finns skummisar i "vanliga" områden är ju klart, absolut. O riktigt fula fiskar med för den delen. Jag är lite rädd när jag åker där, eftersom det verkar vara så mycket stök o eld o rufsigt och tycker så synd om de andra som bor där av mer tvingade anledningar. Hoppas att dom har det bra!

    Eastcoast, mm, jag tror att South Carolina som vi bor på gränsen till, är en av de fattigaste delstaterna. O jag är också helt säker på att många trailrar är superfina inuti, som vilket fräscht hem som helst. Just i denna trailerparken är det dock inte så väldans fräscht överallt.

    Sweflo, det är jag helt säker på med, att det finns trailerparks o trailerparks. Denna jag passerar är nog inte den typen man bor i så gärna om man säger så. Ruffigt värre och jag skulle INTE våga gå där ensam en kväll. Gillar jättemycket att männsikor som din svärmor (och min pappa) lever för att resa omkring och upptäcka. O om man sparar pengar, eller studerar, toppers. Men som sagt, man ska nog välja område med omsorg.

    Karin, hihi, advanced trailoring! Jag tänker nog mer så här: att om man av olika anledningar bor i en husvagn, då hoppas jag att man hamnar på ett ställe där man känner sig trygg och tillfreds. På det området jag passerar skulle man inte känna sig så. Jag vill att alla ska vara glada och ha det bra. Jag har inget emot husvagnar, inte alls. VI hade tom en i Sverige för ett par år sedan. Skitkul faktiskt. Hoppas att det gick bra för dig idag!!

    Kram till er!

    SvaraRadera
  8. Annika, queen of halloween... Mmm, jag tänker mest på hur det skulle vara för mig att bo i ett trailerområde med en del ruffiga o busiga personer omkring mig. Skulle nog vara rädd. Men om jag hade en husvagn som stod i en ordentlig park med ordningsamma grannar och inga nattliga bränder eller annat otäckt hade jag inte haft några som helst problem med det. O jag är säker på att det finns apa-fina husvagnar. Fräscha och rymliga. Jag hoppas att alla har det så bra dom kan oavsätt vart man bor o så. Ja, du förstår mej!

    Kram till dej!

    SvaraRadera
  9. Jag måste säga att jag tycker husen på dina bilder såg riktigt fina ut. Välskötta tror inte alls att det måste vara skummisar som bor så. På vissa ställen säkert, men absolut inte överallt.
    Kram!!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!