fredag 28 oktober 2011

Pojke på äventyr....

Igår direkt efter skolan hängde Lucas med ett gäng pojkar för att titta på en skolfotbollsmatch, den sista för säsongen. Det spelades precis utanför skolan, o de ville gå dit utan föräldrar. Eftersom det är skolan som ordnar så känns det lite tryggt, o det var intyg från föräldrar, stämpel på handen. Klara regler vad som gällde vid upphämtning, fulladdad mobil o pengar till mat i fickan. Men ändå hade jag fjärilar i magen, är inte ok med att lämna honom sådär på offentlig plats längre. Har jag blivit amerikaniserad? Är det omgivningen som skrämt mig? Det ÄR lite mer ruffigt här än vad det var hemma även om saker o ting hände hemma med såklart.
Här är det läskigare, två skolor i vår närhet har haft lockdown denna vecka, där man misstänkt allvarliga hot mot skolan o elevernas säkerhet. Misstänkt vapen på den ena o ett skriftligt hot till den andra. Vid lockdownlarm gömmer sig alla på bestämda platser, bakom hyllor, under bänkar. Lampor släcks, alla är tysta. Dörrar stängs. I Cajsa skola övas lockdown en gång i veckan, i då brukar hon passa på att göra lite på matteläxan där hon sitter under ett skrivbord. Usch, får ont i magen bara av att tänka på lockdown.
Lucas hade det väldans bra i alla fall, han o kompisarna hejade som tokar på Bailey middle school, o skolans lag vann också tillslut. Dom åt baby back ribs o drack läskeblask. Kollade på söta cheerleaders. O en tjej i SJUAN kom fram till Lucas o sa: I love you....
På kvällen var pojken vääääldigt risig i magen kan man säga, men det var värt det tyckte pojken men smeknamnet Sweden, han med vilt hår o glesa tänder. När han kom hem o min oro var borta, då höll jag om pojken länge, kände stor kärlek, ömhet o tårsvid. Min lilla pojke, han som för 8 månader sedan började i ny skola, i nytt land med nytt språk. Pojken som kämpat med skolan, o han som fyra veckor i rad kommit hem med 105% rätt på proven o som går i honorsclass i matte. Han som längtar hem till svenska kompisar o alla andra hemma. Pojken som leker med Lego i smyg, han som är så kär i sin svenska flickvän Sanna som är huvudet längre än honom, o supersnygg. Min lilla pojk som älskar revben och som knäckt alla sociala koder för länge sen. Han är den som blivit mest anpassad här i vårt nya land, den som är mest amerikaniserad. Jag är galet stolt över vad du har åstakommit Lucas, du har överträffat alla mina förhoppningar. Snälla, väx inte ifrån mig bara, var min lilla pojk så länge det går. Jag tänkte mej sisådär 20 år till eller så. Jag kan bo spartanskt, gör inget alls. Under trappan i ditt o Sannas hus.... O jag kliar ditt hår till o med på din lunchrast om du vill. O lagar morsans kebab varje dag. Men städa ditt rum Lucas, det gör jag inte. Det får du eller Sanna göra faktiskt. Ska vi säga så, lilla lurreburr? Det gör vi va?









Hälsningar

En skraj o stolt mamma

6 kommentarer:

  1. Åsa, Åsa, Åsa,

    Vilket fantastiskt inlägg. Först det dramatiska kring lockdown och hemskheter man ser framför sig, söta Cajsa som sitter och gör matteläxan under bordet, utan att riktigt inse vilka hemskheter är de egentligen tränar för.

    Sedan lyckas du snabbt bryta det hemska med att beskriva din Lucas med sådana ord att man riktigt känner det i texten! En sådan kärlek och inlevelse så det berör.

    En blogg precis som alla andra? Nej, så mycket bättre, varmare, öppnare och rakare!

    Love it!

    Tack!

    Fast lova oss alla att du inte blir den där pinsamma mamman/svärmodern som liknar Felix Herngrens mamma i Solsidan. Snälla...

    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Fint Åsa, helt galet att han har anpassat sig så fort och bra. Tror att både Cajsa och Lucas kommer att ha så mkt nytta av denna resan i framtiden, och även du fast du inte kommit på vad du ska göra av det ännu. Författare, mentor, flyttcoach , tv-stjärna, korre - ngt häftigt kommer att hända av det här.
    Du är en fin vän och en hjältinna, bra mamma och snygg även i vardagen.

    SvaraRadera
  3. Det är klart du ska vara stolt över honom. Det är fantastiskt hur anpassningsbara barn är. Jag är övertygad om att de erfarenheter både dem och ni får här i USA kommer något ni alltid kommer att se tillbaka på med glädje. Att bo utomlands så som ni gör ger så otroligt mycket. Det var jättefint skrivet.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Kul att ha hittat hit, tack för att du lämnat kommentar hos mig! Jag blir så himla nyfiken på hur det kom sig att ni hamnade i USA? Hur länge har ni bott där?
    Efter våra år i Nya Zeeland är jag liksom extra intresserad av andra människor som flyttar utomlands, jag tror att man känner någon sorts samhörighet med andra utlandssvenskar oavsett var man bor.
    Hoppas att du har en toppenhelg!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  5. Åsa

    Nu sitter jag här och äter Twizzlers och Milk Duds och gråter


    Sluta aldrig blogga du heller för jag behöver läsa dina texter och tankar


    Kardemumma!

    SvaraRadera
  6. Snälla rara ni, era kommentarer gör mej tårsvidig och på gränsen till fulgråtig. Tack för alla fina ord! Känns så otroligt skönt att få feedback av er! Ni är bäst!

    Kram kram kraaaam

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!