tisdag 1 november 2011

Halloweenchock, only in America?

Nog för att jag hört av andra och förstått men Halloween var såååå mycket större och galnare än jag nånsin kunde ana. Helt vilt, på gränsen till overkligt, men bara positivt och ett i sanning härligt minne.

När skolan slutat för dagen och barnen började droppa i sina hus på gatan då kände man förväntningarna dallra i de amerikanska små hemmen. Ska jag vara häxa eller spöke. Kan jag vara en spökhäxa. Eller ska jag...? Inte nog med att vi hade tusen köttbullar att steka (som jag absolut inte hunnit innan eftersom jag hade ett gästrum att ställa iordning....) utan Cajsabarnet kommer hem med 4 läxor dagen till ära. Min enda fråga är: Kunde dom inte fått vara lite läxfria på denna festliga dag? Vad spelar det för roll? Jaja. Bara för Cajs att sätta sig tillrätta och skriva så att pennan glöder medan köttbullar fräser o gottar sig i stekpannan. Godishinken framställd i hallen, vinet på köksbänken. Otålig väntan på vad som komma skall + mosters till lika min syster ankomst. Vilken pirrig eftermiddag!

O sen, som på en given signal. Pling ploooong. Första ringningen på dörren, o sen gick det i hundra åttio vill jag lova. Ett lämmeltåg värre än jag vet inte vad. Barn, vuxna, hundar, pratsugna grannar. Bäbisar, söta barn, lite buttra ungar fast kanske blyga säger vi, härliga fina kiddos och en del annat löst folk. Galet var det!

Hann med nöd o näppe ut till min postition på gatan, bredvid granne N som paxat en stol och satt sig tillrätta med vin i ena handen och timern på matlagningen i andra. O där satt vi, o delade ut snaskesnusk till hur många barn som helst. Jag hade över 200 påsar med postionsförpackat godis, gav en till varje barn o japp, alla gick åt.

Grannen har dukat upp godisbord. Dallret av
 förväntan ligger över hela gatan, snart snart. 
Mitt flickebarn....

Grannes hus, med massvis av belysning. Fint!

En av dessa är Lucas. Jag gillar inte bilden, o avskyr vapen
över allt annat. Kräks!

Men ni ser våra grytdjur va? Jag var helt enkelt tvungen...

Dagens sötaste! Fred o en liten skraj Bambam som ville
klappa hundar fast vågade inte riktigt.
Några andra barn, lite sötare o mindre läbbiga. 
Stilg vuxen o söta barn

Älskar hennes hundben i håret
 O när saker o ting började köra ihop, sig strax efter att mörkret lagt sig och hela galaxen var på just vår gata då åkte kameran in i huset och det krävdes nästan två vuxna för att hantera alla snasksugna härliga o ohärliga ungar. Därför finns det inga mer foton. När saker o ting börjat lugna ner sig lite senare samlades vi på en garageinfart och åt en sån där härlig blandning av knytkalasmat igen. Gott som katten, önskar att jag kunde fulätit o vräkt i mej för jag var utsvulten. Nu kunde jag inte riktig med det, utan slängde långa blickar efter de som vågade vräka i sig. Mestadels män. O köttbullar gjorde storsucce´. Barnen lekte tjolahopp, vinet flödade och samtalen växlade. Helt plötsligt kom taxin jag väntat på i evigheter. Som ett spjut lämnade gjorde jag sorti i hundraåttio knop o lämnade festligheterna utan att varken tacka för mat eller sällskap, men jag vet att jag är förlåten. Linda kom fram tillslut, mörbultad men stolt över sin första ensamma transatlantiska flygning som passagerare. (hon som är gammal flygvärdinna!?) Bra gjort av dej Lilla. Mina tårar sprutade på både mej o barnen. Jag stängde dörren innefrån. Lämnade festligheterna och ägnade mej åt det bästa jag vet. Vara med min syster. Sann o helig lycka!

Så dröjer det mellan inlägg ni o dryg en vecka framöver så vet ni vad jag gör va? Umgås med världens finaste lillasyrra.

Åsa - snask ÄR snusk

PS: en bonusbild:


8 kommentarer:

  1. Only in America och så lite köttbullar på det. They are lucky to have you!!

    Vad hände med in the doghouse undrar Lotta



    Ha det så härligt nu i veckan. Vill också ha en syster!

    Kardemummakramar från Lotta - också fd flygvärdinna

    SvaraRadera
  2. Visst är det otroligt stort med Halloween här!! Jag har börjat att tycka otroligt mycket om just Halloween sedan vi flyttat hit. Och ännu mer sedan vi fick barn. Så skoj! Alla blir liksom små och lekfulla på nytt! :-)
    Jag undrar också vad som hände med den fina hundkojan??
    KRAM!!

    SvaraRadera
  3. Vad kul att få se dina bilder. Ditt område påminner så mycket om det området vi bodde i i Alabama. Jag är glad att du fick uppleva en riktig Halloween med den rätta stämningen och mycket godis och barn. Alla områden är ju inte sådana men vi hade också lyckan att bo i ett toppen område då det kom till Halloween och mycket annat för den delen också.
    Underbart att din syster kom fram ordentligt och nu får ni njuta av varandra och ha några riktigt sköna och trevliga dagar ihop.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vi vill se Doghouse-Lucas!

    Underbara bilder, gillar framförallt vapenvägraren bland alla krigarna på bilden du inte gillade!

    Sötaste vovvarna, du har blivit amerikaniserad nu - klär man sina hundar i halloweenkostymer, sitter vid brevlådan och dricker vin, ja då har man blended well...

    Den nästa sista bilden, men en vuxen och två barn har ett otroligt vackert hus i bakgrunden, min favorit med brunt eller rött tegel och vita fönsterkarma, åh så snyggt! Och här sitter man i en nybyggeskåk från 2005 i funkisstil...helt fel ju.

    Njut nu av din flygvärdinnesyrra och ha så skoj!

    Jag finns kvar om du så väntar två veckor med ett inlägg. Men sen blir det nog abstinens ;)

    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Hallowen ÄGER i USA!! Det är en av de bästa dagarna på hela året.
    Jag älskar den då den firas rätt, som här i landet!!
    VAD BARN NI FICK!!
    Både FÖRE och efter mörkrets inbrott!!
    VAD ROLIGT att det firas så stort på ER gata!
    Fantastiskt!!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Puh, tur att lilla Linda kom fram till slut! Passa nu på att njuta tillsammans! Kram till er båda!
    /Marina

    SvaraRadera
  7. Jaha... som vanligt när jag läser dina inlägg så bli det en tår eller två. Ibland för att allt är lite besvärligt men mest för att du skriver så underbart härligt och roligt!! Älskar att du har din syster hos dig nu!! Och tusen hål i tuben är ju himla praktiskt.... :D Så ja i dag var det glädjetårar!!!
    Många kramar till er alla!!!!

    SvaraRadera
  8. Tjihoo va skojsigt med syrran på besök.

    Tjihoo är det även med Halloween.

    Mindre tjihooigt med läxor för Cajsa..skum fröken...

    Fråga, varför åt du inte om du var utsvulten?? Fattar inte jag...

    KRAM och njut njut njut av syrran!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!