tisdag 25 oktober 2011

Howdy y´all och en ihopfällbar hundkoja

Säga vad man vill men amerikanare tar varje tillfälle de kan för att skoja till vardagen verkar det som eller rättare sagt. Amerikanare älskar teman! Är det Veterans day, då fixar vi en konsert. Är det St patricksday, då klär vi oss grönt. Mardi Gras... Är det superbowl, ja då äter vi mat o umgås med fotbollstema. Inte en enda människa firade kanelbullens dag, det kan jag dock säga. Fel land visst. Överallt skyltas om så snart en högtid, speciell dag eller vad det nu kan vara, passerat o det skyltas om med råge. Ho, undrar vad som händer här när Thanksgiving har passerat och julen närmare sig. Vojne. O jag som inte ens gillar jul.
Nu i dagarna firas förutom Halloween (som firats i en månad känns det som) även Homecoming, vad det är vet jag ej, det har med high school att göra o man kröner en kung o drottning o klär ut sig under en vecka. O dans har det varit med. Jag har hur som helst fullt sjå med att hålla styr på Elementary och middle school så jag har inte riktigt koll.

Cajsas skola har pumpa tema.... O i Lucas skola har de det här:

Men det är väl inga problem att lösa, vi har styr o koll. Igår hade han Sverigetröja och Jönköpings tennisklubbsjacka. Han ville ha J-södras halsduk också med jag klarade inte av alla färgkombinationer. J-södras färg skogsgrön, blev sisådär med Sverigegult om jag ska vara ärlig. Schaasss bort hemska färgkombo. Han var fin, o stolt.
Idag var det cowboy-dag. Hejja vad kul, o det tyckte Lucas med. Raffs raffs, rota i lådor efter tuffa vilda västernattiraljer. Jeans, skjorta, sidenscarf, morsans cowboyhatt, Basses offrade bälte och Cajsas scrapbooking klistermärke. Done!






O här galopperar han bort i skymningen...
Så långt är allt väl o kontrollerat. Ströms har koll, vi är med i matchen. Rosa tröja imon på pojken, pink ribbon day. 
Men, det kommer ju ett stort MEN här förstås. På måndag är det Halloween, då ska de också klä ut sig i skolan, inte till vad som helst utan till ett talesätt. Klur klur. Lucas tänker kul, mamman tänker praktiskt. Pojken valde "in the doghouse" Bra där Lucas bra, men hur? Jag tänkte ta en kartong liksom och klippa till den lite o sen ha det som en badring o huvvet sticker upp. Ja du vet? Nää, Lucas jag vet inte riktigt. Men! Jag tar en kartong i garaget bara. Lucas, handyman har varit o hämtat alla tomkartonger ju. O sen då, hur hade du tänkt att du skulle åka med hundkojjan på dej på bussen? (o jag ser detta framför mej, skolväska, för stora skor, glesa tänder, håret på svaj, kommer gående med en hundkojja över sig o bara huvvet sticker upp o så kommer han inte in i bussen för kojan är för stor. Hmmm. Då säger Lucas "Foldable mamma, den ska vara foldable".... Ahhh. Tänk om jag låtit honom gå på Origami-kursen i skolan. Det hade varit användbart nu.

Ja vi får se, förmodligen är det jag som sitter o flurlar med ett foldable doghouse i helgen, mest troligt faktiskt. Jag tyckte annars att "skelett i garderoben" var en lätt grej att fixa. För barnsligt mamma!! Okejrå.

Om, OM, jag får fixat ett foldable hundhus, då lovar jag att visa det för er!

Åsa- pyssel o papp

PS: Det som gör mej extra fnissig idag på cowboydagen är det det kanske, nästan mest troligt faktiskt, finns en ÄKTA cowboy på Lucas skola. Det finns en cowgirl i Cajsas skola i alla fall, hon har alltid cowboykläder på sej o har massvis med hästar o kor hemma (säger Cajsa...) Helt galet roligt ju, undrar vad "the real thing cowboyen" tänker när han ser Lucas skärp med scrapbooking klistermärken?

9 kommentarer:

  1. Vilken fin cowboy!!! Saknar bara hästarna och korna men annars var det väl strålande. gissar dock att han inte får ta med sig vare sig hästar eller kor till skolan så det var nog bra att ni inte skaffat så stora djur dagen till ära? :-)
    Och nog är amrisar bra på teman. Och att fira! :-)
    kram!!

    SvaraRadera
  2. Hihi, du har verkligen fullt upp med allt fixande! Jag är imponerad :)

    SvaraRadera
  3. Kul med en massa teman, men samtidigt en hel del jobb.
    Jag kan inte vänta på att få se den där hopfällbara hundkojan. DEN kommer att göra succé:)
    Fin som cowboy var han iallafall:)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Pysselpysselpyssel, så härligt, men jobbigt när det ska skapas till ungdomarna som ska vara nöjda med det och kunna använda det bland kidsen i skolan.

    Härligt att han slänger in engelska termer mitt bland svenskan!

    Han var en jättefin cowboy!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Homecoming är en vecka full av jippon på HS, ungefär som Spirit week och så avslutas det med en dag för skolans fotbollslag med fest och match (tror jag...).
    Det är i alla fall så jag uppfattat det de senaste tre åren på den HS min son går på, men det är ju på en internationell skola i Bryssel ;-)

    SvaraRadera
  6. Ströms har koll!!

    När du fixar blir det bra. Och Lucas vet att utmana sin mamma. In the doghouse...hehe. Visa gärna bild!!!

    Kramar!!

    - lotta som längtar hem efter 10 nätter på hotell och som inte vill äta middag på restaurang på ett bra tag. Så det kan bli!

    SvaraRadera
  7. Men, du vet väl vad homecoming är efter att ha läst min blogg... ;-)
    Åsa, jag skrev ju om den hela förra veckan, ju ;-)
    Spirit week liknar homecoming, det är det där att visa skolspirit och vara stolt över sin skola.
    GILLAR det massor!
    Gillar teman också och kan knappt bärga mig tills att julen kommer...
    Finfin cowboy!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Saltis, japp, men en liten ponny med sig till skolan hade nog gjort storsucce. Gillar ditt uttryck "amrisar". Är det ok om jag lånar det nästa gång?

    tina, äsch, så farligt är det inte, jag har det bra. Men fixa allt samtidigt som heltidsjobb hade nog varit lite motigt.

    Camilla, kojjan är under konstruktion i mitt huvve. Återstår att se vad det blir av det, till o med jag tycker att det ska blir lite roligt med pyssel o papp.

    Karin, tack! Pyssel är absolut roligast när det är frivilligt, tycker jag med.

    Brysselkakan (gillar ditt bloggnamn!!) Att det är ett stort jippo hela veckan det förstår jag nu, men varför? Vem är det som kommer hem egentligen?

    Lotta, kom heeeem. Saknar dina fina inlägg på din blogg. Japp, lovar bild på doghouset. Lova att inte skratta bara!

    Annika, men jag förstår inte vad som menas med homecoming.... Känns mer som att det är militärer som kommer hem från krig. Men att de har kul och klär upp/ut sig, o dans o hela baletten men just ordet. Vem kommer hem?

    Kram till er!

    SvaraRadera
  9. Det är för de äldre eleverna som gått ut sin highschool eller college som det kallas homecoming.
    Det är för dem. De kan då komma tillbaka och minnas sin egen HS tid.
    SÄGS DET!!
    I själva verket är det bara en KUL vecka för skolans egna elever. Spirit week grande, if you will.
    Ett namn är det mest, homecoming.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!