måndag 17 oktober 2011

Svensk frigjordhet och en bön i bibblan


När jag var o volontärade i biblioteket i fredags blev det lite hejkon bejkon och lite aha-upplevelser, himlans roligt hur som helst.

Jag smygfotad lite, kände mej som en spion och näst intill olaglig med eftersom jag hela tiden verkar balansera på den fina linjen mellan lag o ordning och kriminell (syftar på körkort o såna saker, o lämna barn i bil, signera slippar i Basses namn und so weiter till evighet) så hivade jag resolut upp mobilen och brände av ett par högkvalitativa bilder. Jomantackar ja

Usikt från min bibblandisk

Lite mörk bild kanske men visar
blandade amerikanska skolbarn
Hittade också ett par faktaböcker om Sverige. Kul tänkte jag, o satte mig tillrätta i bibblandisken. Kände mig galet proffsig, en sån där höjdardag när jag redan efter halva tiden hade sorterat in alla tillbakalämnade böcker på rätt hylla, lånat ut, förnyat och kasserat in skulder. Jag hade knut i håret och struken blus (nästan), sminkat mej på riktigt bibloteksenligt sätt eftersom det nu inte längre är tusen grader varmt ute och ögonskuggan sitter kvar på ögonlocket nästan hela dagen. Känt att engelskan satt som en smäck och med barska pekfingrar gått fram till en finnig 7 klassare och schyyychat honom. Vilken höjdare va?

Men vad i hela friden? Vilka vansinnigt dåliga faktaböcker om vårt lilla fina land Sverige. Är det så här vi ska sälja in oss? Jag skämdes faktiskt. Kolla här!

Säljande omslag på alla sätt


Den här var fräsch, anno 2004


Av alla maträtter i Sverige valde de att
framhäva FRUKTSOPPA som enda recept i boken.
The nationalrätt fruktsoppa....
Finn fem fel....

God ost från ost-tanten någon? Hon är jättesöt, men bilden andas
medeltid på något sätt.


O här har de ändrat namn på ett flygbolag.
Transwede hette det!
Men vi spinner lite på den svenska frigjordheten va?
Snälla, jag har aldrig firat midsommar så här, har ni det?
Så där fortsatte det, böckerna med skämselstrut minst sagt. Jag ska klaga, jag ska skriva egen bok om Sverige och jag ska åka runt i världens skolor och låna dessa fruktansvärda böcker med avsikt att aldrig nånsin lämna tillbaks dem. Kosta vad det kosta vill. Så här kan vi inte ha det, pinsamt för mej ju. Tänk om våra grannar har lånat böcker om Sverige för att finna på mer om oss svennar, vad får de för bild då? Usch. Känns inget vidare faktiskt.

Dagens ännumer pinsamma:
En svart amazon kom fram till mig i disken, med sånt där härligt snyggt goshigt hår och sa:

Keeen wii preee? 
(tänk tänk, har chefsbiblioteksdamen sagt något om det? Får man be här inne?)
Yes, I guess you can.

Go ahead flickebarnet, sätt er o be. Fint tyckte jag och kände att flickorna verkligen var artiga som frågade.

Rassel rassel o massutskrift i skrivaren. O ett illtjut från bibblandamen, Mrs Skipper. I vilt sken mot min disk med håret fladdrande, avbruten i en lektion hon höll o med barsk blick:
VEM HAR PRINTAT? VEM? 

Oh noooo, oh ehhh I thought they said pray. Not print.  

Måste dom prata med så klurig dialekt här? Pinsamt för mej iaf. Men mrs Skipper klappade mej på armen o sa dear, you are doing a great job. Visst! 

Dagens lärdom, Pray means print. And dom ber inte i bibblan.

Övrig helg innebar i korthet:
Cajsa på sleep over

Mys med Lucas o Basse

Utflykt till en dogpark där man kan släppa vilddjuren fria. Vegas, den ibland så dominanta, hon satt mest uppe på en bänk o skakade. Livrädd för de stora hundarna.

Häng i solstol, Basse snarkade illhögt

Bjudna på ankmiddag, gott

Trädgårdsfix o sol. 26 grader, shorts på, kratta kratta och frisera buskar. Jag har blivit grym på det.

Besök av handyman som bjuder oss på sjöutflykt. Tackobocko!

Torktumlaren lagad

Plugga till prov

Svenska Hollywood fruar på 3play. Otäckt, på gränsen till vansinne. Sjuk människa. Usch!

Idag är det springtävling, spännande.

Åsa - tillbaks på jorden




8 kommentarer:

  1. Hahahaaaaa herreguuuuud! Jag skrattar åt bövkerna om Sverige! Well tuuur det finns internet, för jag gissar att de flesta som ska resa nuförtiden ändå kollar det mesta online?!? Haha vadå firar du inte midsommar i Baddräkt eller bikini runt midsommarstången?!? ;-)
    Och Transwede flög jag mycket med ett tag när jag pluggade i Umeå för de var billigare än SAS på den tiden. Iallafall för studenter. Men kanske var det därför de gick i konken?
    Kramikram!

    SvaraRadera
  2. Men vilket förlag har gett ut den korkade boken? Du får be dem i biblioteket slänga den, så kan ni ju inte ha det! Saftsoppa... ja, jösses!

    SvaraRadera
  3. Du märker till nästa midsommar om grannarna har läst böckerna, för då blir ni väl inbjudna i baddräkt på lite dans kring stången ;-) Åh sablar vad jag längtar!!!!!

    Lilla Maiken gråter o saknar Er!!

    Puss fina lilla du!!

    SvaraRadera
  4. HAHA, gode tid vilka böcker du fick tag på!!
    Lovely!!
    JAJAMÄÄÄN, vem har inte firar midsommar i baddräkt då man dansat runt stången...eller för all del NÄCK ;-)!!!
    Those free Swedes...
    Vilka komiska böcker. Smuggla ut dem ur bibblan när ingen ser så att ingen ska kunna läsa dem.
    Tror som Saltis att de som reser till sverige rekar över nätet...
    Kram på dig bästaste Åsa!!

    SvaraRadera
  5. Du är ju verkligen för härlig!! Som sagt ovan, smuggla ut böckerna om Sverige o bränn dem på bål!!

    Kram från PA!

    SvaraRadera
  6. Hahaha, jag skrattade när jag såg bilden från midsommar, en pojke som springer runt naken, de andra mer eller mindre halvnakna, jo då, det är inte konstigt att halva jordklotet ser oss som frigjorda och att vi ofta går utan kläder.

    Den där ostdamen ser väl inte vidare svensk ut, vad har vi för speciella ostar här; herrgårdsost och hushållsost från Arla. De har förväxlat oss med Switzerland. Igen.

    Fruktsoppan var också en smärre chock, hand upp alla som någonsin gjort en sådan. Ok, trodde väl inte det skulle vara någon...

    Nä, Åsa, du får ta och skriva lite nytt, hör av dig om du behöver assistans. Du har ju varit borta nästan ett år nu, så du har väl inte koll på det senaste här heller ;)

    Kram på dig

    SvaraRadera
  7. Saltis, visst är böckerna underbara! Jag tackar för internet och gömde undan svenneböckerna bakom en rad med flaschiga böcker om franska.
    Jag jobbade på Transwede i tidernas begynnelse, en galet härlig tid. Dom blev uppköpta sen, o sen igen o det hela slutade med att SAS var min arbetsgivare. Men Transwede var något speciellt.

    Brysselkakan, jag gömde undan böckerna lite brutalt bakom andra finare böcker. O saftsoppa? Vad ska man säga om det? Urk!

    Linda! mmm, ni stannar över midsis nästa gång va? Maiken, mitt hjärta värker när jag hör, gumman! Usch, skajp senare idag va?

    Annika, ve vilka böcker. Nu är dom gömda. Tackar för internet och funderar på att skriva en egen Sverigebok. Får se, tills dess utmämner jag dig och finfotande flickor som sverigeambassadörer. Ahh, du kan fota till min bok, o Lotta laddar sin mobil och kör sitt race. Deal?

    Christina, funderade på bokbål men vågade inte ifall jag skulle tolkas som....jag vet inte vad. Men tanken fanns helt klart. Busigt värre!

    Karin! Vi har Grevé ost, o det saknar jag som en bäng. Bästa som finns. O jaa, jag tror att jag har tappat lite av det som är up to date i Sverige, iaf när det gäller kläder o vad som skrivs. Är glad att jag har dig som min svenska motsvarighet!

    Kram till er!

    SvaraRadera
  8. I just laughed so hard when I read your post! Och vilka böcker om Sverige!!! Inte konstigt alls att resten av världen tror att svenskar springer omkring halvnakna (pa sommaren da ;-)) ätandes fruktsoppa (what's that???).
    Kram pa dig!
    Lisa

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!