måndag 24 oktober 2011

Mastodontmaskinen gör mamman lycklig...

Vilken bäst helg! O att den blev så bra beror nog på att vår fd vita hatkärleksheltäckningsmatta blev vit igen. Tänk vad en sådan sak kan göra underverk, öh?
Den har sett lite solkig ut, mattan, det har den allt. Basse säger att det hände när flyttfirman var här med våra möbler för sisådär 7 månader sen. Hur har jag stått ut så länge? Fattar inget i så fall. Den var inte fläckig utan grådassig liksom men efter att hundarna har dykt upp i våra liv så var mattan inte bara solkig om man säger så.... O då har jag skurat fläckar till galenskap. Köpt tonvis med rengöringsmedel. Skumtvätt, pulver, spray och allt som finns i hela världen. Fläckar (guuula) är svåra att få bort på vit matta. Så är det!

Vi hyrde en mastondont vattendammsugare, poff poff, Basse körde omkring. Bytte vatten ett par gånger, tvärbrunt. Äckligt. Ofräscht. Resultat? Mattan över alla under fräsch igen. Doftar ny, ser nästan bara ut som att den har 10 år på nacken nu. Vilken den har. Men fläckfri, ganska vit. Världens bästa uppfinning med sladd. Finns att hyra på olika ställen för en liten summa. Jag är så glaaaad!

Men ni ser, jag tror jag kräks vad äckligt

Can you feeeeeel the difference?
Men nu är den ju så fin o goshig mattan. Vill nästan bara sitta i lotusställning mitt på golvet o njuta. Ska köpa små blåa plastpåsetofflor o ha i en korg innanför dörren som besökare han låna. Köpa små gummistövlar till hundarna. Lägga plastfolie över hela mattan och kanske främst köpa blöjjor i doggysize. Tack o lov har de börjat bli ganska, GANSKA, rumsrena nu. En bit kvar tills vi kan slappna av när det gäller det dock. Alternativt är att jag planerar in den matstodontmaskinstvätt varannan vecka, får se!

Världens bästa maskin o världens bästa Basse

Jag funderar också lite på det där med heltäckningsmatta.... Varför? Vi la in en sådan i vårt Dallas-hus hemma i Sverige. I det svenska master bedroomet (förlåt). En vit, långhårig sak. Underbart fräsch o fin. O i ett sovrum funkar det ju lite bättre, ett tag. Men det gäller att dammsuga om man säger så. Jag gillade den tvärmycket ändå. Passade stilen i huset och var skönt under fötterna på vintern. Men här, i ett land där folk o fä går in med skor mest hela tiden, är det så smart att lägga in en vit matta då? I alla rum? O har inte sådana mattor någon slags bäst före datum? Tio år är lång tid. Vad ligger i mattan, 10 års samlande.... Allergier, damm? O hur miljövänligt är det med alla medel man måste underhålla mattan med? Vår mastodontmaskin hade milljövänligt rengöringsmedel men vad säger det egentligen? Tror knappast moder jord tjuter av lycka. 
Jajaja, mattan fräsch, mamman glad, allt gott

Åsa - carpetcleanerwife

5 kommentarer:

  1. Härligt med en ren vit heltäckningsmatta. Vi har en vit soffa som vi får tvätta 1 gång i veckan då vi har 4 djur.
    Heltäckningsmattan va jag bara tvungen att slänga ut innan vi flyttade in. Men jag ska säga att det va matta till och med i badrummet som fick åka ut bums. Ja dom borde ju ha ett bäst före datum alltså.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Julia, lyckliga du som fick rivit ur er matta. Önskar jag kunde med, men vi hyr huset och jag tror inte husägarjeff skulle bli så glad. O Lucas o Cajsa har matta i sitt badrum. Lite sunkig, bubblig och allmänt superläbbig. Inne i duschen/toan är det dock plastmatta tack o lov. Japp, borde vara lag på utbyte vartannat år va?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hm jag har lite svårt fär just heltäckningsmattor. tcyker det kliar på mig när jag sitter på sådana hahaha! Tänker på alla kvalster och annat smått o gott som bor där... Sorry! Men detta är bara min paranoida hjärna vill jag säga!!! ;-)
    Jag var så himla glad när vi flyttade hit och insåg att vi skulle få parkettgolv! Me like! Sedan tycker jag ju rent allmänt att det är lite konstigt att amerikaner går inomhus med skorna. Särskilt när man bor som vi i en storstad. Vem vill traska runt med samma sulor inne i sitt hem som man klampat runt på betongtrottoarerna här där hundar kissar stup i ett eller där folk kastar diverse grejer eller där det står sopor rätt ofta...? Tycker som sagt det är skumt. Särskilt när man har barn som faktiskt LEKER på golvet! Vem vill att sitt barn ska sitta, krypa, eller leka på ett golv där man går runt md utomhusdojjor på sig? Inte JAG i varje fall!
    HÄRLIGT att ni fick er matta ren ändå!!!
    Vi har ju en matta som är rätt äcklig också. Men den är ingen heltäcknings utan bara framför soffan. Försöker tvätta den själv lite då och då men den kommer deifintivt kastas den dag vi flyttar. :-)
    KRAAAM!

    SvaraRadera
  4. Vilken skillnad, jag borde hyra en sån där mastodontmaskin och man som kan fixa våra mattor, för det borde väl funka även på "vanliga" mattor?

    Kanske till och med att det skulle funka med min man, kanske inte behöver dra hem någon från hyrstället för detta?

    Hursomhelst så blev det jättefräscht, men jag ställer mig frågan; varför går alltid amerikaner in med skorna på? De är ju helt galna när det gäller hygien för övrigt, de var väl först med handsprit och så. Bara tanken på spottloskor, gamla spyor och annat ofräscht som man drar med sig in.

    Men då hade ju inte de där tvättmakapärerna för heltäckningsmattor funnits att hyra. De skapar ju arbetstillfällen i landet där alla kan lyckas. Så jag kom fram till det själv, det handlar om nationell ekonomi...

    ;)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Saltis, uäck, jag får också lite tuppjuck när jag tänker på vad som är i mattan, o vart de fötterna som gått på min matta också har gått tidigare. Hur äckligt får det vara? O småbarn som kryper omkring på en sådan? Det får mig att vilja kräkas nästan. Just nu lever jag i förnekelse, har inget val, låtsas som att mattan är heavenly. Lalalalalaaaa :-)

    Karin, du är så klok. Klart att det beror på samhällsekonomi, solklart!
    Det rimmar så dåligt, jag förstår inte alls faktiskt. Kan det bero på att förr i tiden hade man skorna på för att kunna fly ut ur huset om det brann? Eller att det kanske fanns ormar i husen? Eller! Att heltäckningsmattorna är så smutsiga att man inte ens vill sätta sina strumpor på den... Hm!

    Kram

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!