måndag 26 mars 2012

Veckan i klumpform o en lärdom

Sesådärja, familjen samlad igen, skönt. Det tar oss ett par dagar att hitta tillbaka till våra platser i familjelivet, svårt för mej att släppa kontroll, svårt för Basse att hitta in i vardag, o kanske svårast för barnen att veta vems regler som gäller. Tycker vi borde kunna göra det enkelt o bestämma att mammans regler alltid gäller :-) Skönt är det hur som helst, vi är så bra på det här, vi har tusenårig rutin liksom. Basse har rest sen vi var 18. Många resor blir det...

Veckan som är:

Tidningsinlämning, kul som in i bängen, mindre lattjo att när jag fnurlat klart idag o skickat för korrekturläsning få två artiklar som mååååste in. Deadline var den 21 mars, förra veckan. Gör om o gör rätt, kanske mer som gör om o få plats för min del.

Basse o väder? Han han mest oturen som en man kan få när det gäller helgväder. Vi har så länge han varit borta haft galnoväder, uppåt 30 grader. Underbara kvällar. Vad händer så fort han sätter sina skor på amerikansk mark? Väderomslag, 15 grader kallare, moln. Skulle vilja att han fick njuta en ledig dag i solsken o med ljummen kvällspromme tillsammans med sin härliga fru.


12 åringen sturskar till sig, håhåjaja. Än så länge hanterbara problem, inte mindre tråkiga men ändå. O då har jag inte sett någonting ännu gissar jag, på väg mot tonår. Små barn små bekymmer är förmodligen den största sanningen nånsin. Varför sa ingen det här till mej INNAN vi fick barn?

TVn vi har med superkristallextradelux upplösning håller på att kajka sönder. 4 år gammal, topofthetop, blaha. Men då lyser Basses ögon som en lintotts på julafton. Jag ser tråkig utgift, han ser teknikinvestering. Så länge saker går på el o har sladd, då finns inga investeringshinder, han går igång på alla cylindrar. Hjälp!

Cajsa är som vanligt, hon har börjat uppträda som operasångerskor, plural, på kvällarna. Vi får rösta. Oftast är det karaktären Cajsa som får flest poäng. Grejjen är den, hon har rätt skön o ren ton i rösten. Inte krossa glas illa på något sätt.

När Basse köper skinka o pastrami över disk, då tar han i. Lucas har det som pålägg på sina wraps han har i lunchboxen. Basse slår till på pastrami för 150 kr o skinka för 100. Japp, som ska räcka i 4 skoldagar. Ohoo, här ska ätas pastrami så det löddrar i örona, på vissa av oss alltså.

Torktumlaren paj, typiskt. Här i vårt hus och i många andra amerikanska hus finns ingen tvättstuga där man kan hänga tvätt, bara en liten vrå där tvätt o tork står. Jur. Smidigt är det att hänga femtusen strumpor o 17 ombyten träningsläger + mina kläder som av nån anledning aldrig torktumlas, supersmidigt ju. Hängs på ett räcke som är 3 meter. O över stolsryggar, över skåpsluckor, dörrhandtag. Blöta på galge i garderob. Testar igen för att se om torkis lagat sej själv. Inte. Räcket igen. Den sortens investering är han inte lika het på mr Basse....

Har inte fått tag på hundhotell till Vegas o Stella ännu, måste nog ta ett krafttag i morgon.

Saknar doften av svenskt nyklippt gräs.

Filip o Fredriks podcastar börjar bli lite enformiga.

Antal nagellacksbloggar jag följer = 12 stycken. Får aldrig nog, älskar nagellack. O handväskor o skor och kläder och mattidningar. Antal maträtter som tillagats från köpt tidning = 2. av flera hundratals möjliga. Antal frågetecken när det gäller gröna naglisar = många. Jag trivs inte i det.

Favoritfärg ljusgrön lime o ljus olivgrön. På allt! Förutom naglar...

Bästa eyelinerpennan just nu är Laura Mercier i färgen Stormy grey.

Drömmar om framtiden har jag, det är bra för så länge jag drömmer strävar jag och så länge jag strävar lever jag. Easy peasy. Fast det vetekatten, segla Volvo Ocean Race innan jag blir vuxen... Får nog lägga ner den drömmen nu, det är ok. (men innerst inne, arrrgghhh)

På lördag firar Basse o jag 22 år. Han åkte moped, jag drömde om PTA-blusar, sydde massvis med kläder, köpte dyra, svindyra Ross skor och var konstant bakis på fredagar eftersom torsdagar var stora gymnasie-discodagen. Det var tider det...

Styrelsemöte i skolan, skolledig fredag, svensk tjejmiddag, lunchdate. Skoljobb, träningar och tidning. Ingen vilovecka alltså. Men nästa, springbreak, påsklov. O jag får äta ost, krama Maiken o Bianca fast säg för hundans inget till dem. Har världens överraskning på gång :-) Sverige, here we come!

Jorå, fullbokad vecka, ganska härligt ändå. Motsatsen hade inte passat mej något vidare. Förlåt om blogginläggen blir fjösiga.

Lev väl, njut av sol o vår. Jag gjört!

Åsa




5 kommentarer:

  1. Du är ju för roligt! Här blev det en härlig kompott i klump! nagellack, paj torktumlare och jo, det ÄR sant! Små barn små problem, stora barn stora problem! Fast barn är härliga... varje tid har sin charm! Hoppas din dag blir fin... ännu har inget gräs klippts här hemma! fast jag har köpt två nya nagellack 20% på Kicks! Det blev ett turkost och ett lila! Coolt! KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Där fick du till rubbet :-)
    Alltid bra att skriva i "punkt" sas!
    Nagellacksbloggar, finns det såna alltså? Renodlade! WOW!
    men why not?
    IGÅR klippte de gräset här, och då var det högt!
    Kramar och ÄT nu skinka och pastrami!!

    SvaraRadera
  3. Mmm låter som en full vecka! Med lite gott o blandat. Så som det ska vara såhär o våren. :-)
    Härligt med Sverigeresa. Jag är avis!
    KRAM!

    SvaraRadera
  4. :-) later minst sagt som om du har mycket omkring dig. Men jag haller med. Det ar ju skoj nar det hander lite (eller mycket)! Sa ni aker ocksa till sverige i pask. Jag och barnen aker pa lordag och den stora nedrakningen har borjat (borjade ungefar veckan efter jul). Ska bli sa gott att fa komma hem!

    Appropa Vattern sa hade jag inte koll pa hur vacker den verkligen ar forran for nagot ar sedan da vi akte och halsade pa min faster som bor pa Vista Kulle med en magisk utsikt over just Vattern. Underbart vacker ju! Jag som bott i Karlskrona och Goteborg under min uppvaxt har alltid tankt att havet is the thing, men Vattern ser ju liksom ut som ett hav lite.

    Hoppas att veckans alla projekt gar jattebra! Tyckte att veckan med teacher appreciation lat som en rolig ide. Det har jag aldrig hort talas om har i england.

    Och oj ja jag fasar lite infor tonarstiden .. Nils ar 6.5 just nu och inne i en riktigt 'liten-tonarings-trots-tid'. Jag blir helt svettig av alla diskussioner hemma om precis allting. Inget kan bara accepteras utan precis ALLT diskuteras. Men du menar att det blir tuffare i tonaren alltsa.. Hjalp!

    Kram

    SvaraRadera
  5. It's going to be finish of mine day, except before end I am reading this wonderful paragraph to improve my knowledge.http://bethel.patch.com/events/the-clone-wars-season-5-episode-9-a-necessary-bond-watch-it-for-free-online-stream
    Check out my web site ... Watch The Clone Wars Season 5 Episode 9

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!