torsdag 15 mars 2012

Muta en domare och face my fears

När katten är borta, ja då händer det allt möjligt, har alltid varit så. I söndags åkte Basse till Sverige för en två veckors vistelse, o yepp. Diskmaskinen gick sönder, jaha, det är väl inte hela världen direkt men lustigt på något sätt.





O sen är det ju det här med ormarna. Vete katten vad der är som har hänt men jag får nog bara ta och erkänna att japp, jag är skiträdd för ormar helt plötsligt och av någon anledning så dras såna till mej bara för det.
I måndags när jag hade varit iväg och svassade in mot ytterdörren, då hörde jag ett ormljud. Inget väsande utan ett ormprassel. Hellmutt så jag hoppade till och skavade mina fina skor på stentrappan. Attans! Idag kom handyman och fixade med några ogräsgrejjer. Följande samtal ägde rum.

Hej
Wazzup?
Can you pliis help me to take the IVYthing (murgröna) away. I think a snejk lives in it.
Yeah right.
But noo, I mean it, and the IVY needs to be taken away because it is ruin the brickwall. (som om jag brydde mej) I heard a snake there, in the IVY. And there is a kind of iron-thingy behind it, like a decoration thing, and I can't move it, it't so heavy. Are you strong?
Well, yea. Ok, I'll take it away.
Just be careful, there is a sneeejjjjk.


Järngrunka, murgröna och nånstans där,
en anakonda boa skallerorm. Eller
nåt sånt.

O han satte igång o rycka o veva i murgrönan. O böjde o fixade på järnmojängen. O jag påminde om att han skulle vara försiktig. Do you see the snejk sa jag på kaxigt avstånd.
Yea, viskade han på sin coolaste fast lite rädda röst. Actually, I am looking at it right now.

Ouussaaaaaaa, jag började skaka o gråta och flög, på riktigt, in i huset och smällde igen ytterdörren. Vi har två dörrar, en i glas o sen den riktiga dörren. Han ber mej stanna där jag är medans han ska hämta sina verktyg. Vad? Eh? Jag har en spade sa jag genom gluggen i dörren. Nää, I'll be back in a bit. Han drog som en avlöning, lämnade mej med ormen, inte första gången han gör det heller för den delen. Jag ringde grannen, hon kom med sin hackare och mosade sönder ormboet och alla ormar som förmodligen bodde där. Modig tjej det där. Jag grät o svettades och skakade. Det här måste få ett slut, jag måste ta tag i min rädsla. Har läst tusen artiklar i kväll.

Overcoming your fear of snakes:
 Bla bla bla, You weren't born fearing snakes, it takes years to build up a fear and it will take time to get rid of it as well. Nä, ni skojjar, sällan någon nyfödd dillar om mjiuu, mjiuu ojmen komej ojmen komej. Dummaste påståendet i världen.

Bla bla bla If you truly want to be free of your unnecessay (moget att skriva så) fear of snakes you can get there as long as you put in the effort. Men det fattar jag väl, vill bara vet HUR jag ska göra för att bli fri. Snälla?

Bla bla bla o så slutklämmen. Fearing snakes is not natural (inte?) and it certanily isn't HEALTHY (mycket begåvat sagt, mr besserwisser o korkowitz) Getting over the fear can take long time but it is very doable. Pedagogiskt så det förslår.

Jag kommer göra vad jag kan iallafall, det här måste få ett slut. Mardrömmar, rädsla för att ormar kommer upp i duschen, att mina PWs blir begränsade för att jag undviker skogsstigar och sånt. Att jag använder hundarna som förtrupper innan jag går. Att jag inte vågar gå på gräsmattan. Att jag inte är stenlugn för att en orm förmodligen har krypit in i bilen o kryper över mina fötter när jag kör. Jag vill inte ha det så här längre. Wish me luck.

Just nu verkar allt handla om basket, March madness. Collegelag som spelar i nån slags liga. Vad vet jag, mer nu än för tre dagar sedan helt klart, för jag har gått på Bracketology skola hos Nancy. Lärt mej tyda en bracket. Som är en ett spelschema på något sätt. Allt handlar om brackets just nu. O på vår gata har vi en egen tävling. Alla fyller i en sån där bracket, i gissar vilka lag som går vidare o så. Priset är en gigantisk påskhare i choklad. Så när jag inte har jobbat eller ätit lunch eller fixat, då har jag pluggat collegelag o namn och seeds och allt vad det heter.


Men det spelar ingen roll hur bra laget är eller vilka spelare som är skadad eller så, jag kör ett stensäkert kort, satsar på lagens logos istället. Ser det som en tävling i snyggaste logga/symbol. Har dålig koll på basket, för mycket lag att hålla reda på. 

Mycket roligare! 66 olika lag, lika
många loggor. Jag ska göra
en egen bracket som handlar om
lagens symbol o så.
För att återgå till själva gatuturneringen med alla basketlag, inser min begränsning här. Gjorde det enda rätta i detta trängda läge. Vem fasen vill inte ha en jumbobauta kanin tillverkad av sisådäringa god choklad? 12 procen kakao. Trans o E till galenskap. Men söt innan man böjar gnaga o slabba med chokladkaninen. Jag mutar domaren så klart, mr Flynn. En härlig prick den där mr Flynn. Jag mutar honom med en påse Swedish fish och 11 svenska kr. Helt ok att försöka ändå va?

Ha en skön ormfri dag.

Åsa - ormtjusaren ;.)






8 kommentarer:

  1. Fast där tror jag många artiklar har fel. Jag tror att många av våra s.k fobier som människan har (inta alla såklart vi är ju individer men som art betraktat) är mer eller mindre nedärvda sådana. Vi är rädda för sådant som KAN vara ett hot för vår hälsa och t o m kanske våra liv. Som ormar, spindlar (vissa länder ÄR ju spindlar dödliga), höga höjder, vatten (nu snackar jag hav eller stora sjöar då alltså inte dricksglas...), stora hundar etc etc.
    MEN visst kan vi jobba med våra rädslor och förhoppningsvis lära oss att kontrollera dem. Men sådant kräver ju ofta hjälp. Utifrån.
    Lycka till!!!
    Kram!!!

    SvaraRadera
  2. Hon mosade ormen och ormboet med andra ormar i!
    Var det så, ett helt bo där? Next steps då?
    Kom inte killen tillbaka?

    Jag är ganska tålig men ormar, råttor och fladdermöss klarar jag mig utan.

    Du är min hero Åsa.

    Kardemummakram!

    SvaraRadera
  3. (Räcker upp handen)
    En till som inte gillar ormar. Hade en kille som hjälpte oss med att rensa ogräs en gång just runt huset i CT, och han sa att här finns det massor med ormar... har förstått att det var små ofarliga ena, men ändå!

    Hua!

    Det här hjälpte ju knappast. Men du ska se att det blir bättre, om ni för det första får bort ogräs och sånt...

    SvaraRadera
  4. Jag har faktiskt ingen ormskräck men visst har jag ändå stor respekt för ormar speciellt efter att vi möte en stor skallerorm ute i öknen i Utah då vi picknickade och skulle ha en sådan där lite romantisk picknick i solnedgången. Jag hade dessutom varit dum nog att ha flip flops på mig. Ska aldrig ha det då jag är ute i öknen mer. Men hoppas att alla ormar är väck nu. Skönt att få bort murgrönan.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag är inte heler så rädd för ormar...
    För getingar däremot...
    Men, ja inte tusan skulle jag vilja ha ett ormbo i murgrönan..
    HUA!
    Skönt att få bort den från huset också, murgrönan alltså...

    MARCH MADNESS ÄR HUUUUUUGE!!!!
    Stora "polls" överallt, min man är med i ett par, och han kommer att titta. Fast hans collegelag är tyvärr inte med iår.

    KRAMAR!!

    SvaraRadera
  6. I vår trädgård i Florida så duggar ormarna tätt.Vet att de är ofarliga men det spelar ingen roll,vi vill inte ha de där.Det är ju såklart alltid jag som ser de,vare sig de dinglar i en buske eller ålar omkring på marken.
    Kommer särskilt ihåg första gången jag såg en.Den var svart (har aldrig sett en svart igen efter det konstigt nog)och lång och jag kände bara att jag var iakttagen.Jag gick med vår pojk som då satt i sin stroller och jag kan lova att jag flög fram i trädgården och in i huset med honom i kärran.Ringde maken och började rota fram numret till någon "orm utrotare".Men längre kom jag aldrig.
    Förstår dig till fullo hur du kände.Usch!!

    SvaraRadera
  7. jag får panik bara av att läsa om dina numera döda ormar, det kryper i kroppen på mig och jag förstår din panik till fullo.
    Bläko.
    På måndag kommer Clabbe hit en sväng på kvällsvard, ska bli så gott att se honom. Puss å kram så länge.

    SvaraRadera
  8. Saltis, du är så klok. Tror du har rätt. Jag misstänker att de artiklar jag läste var skrivna av ormfrämjandet...

    Lotta, hon högg o högg, jag tittade inte. Det var ett ormbo o nu har jag inga fler sett, tack o lov. Handyman kom tillbaks efter en låååång stund, tror att han blev skraj för att jag hade rätt vilket han nog inte trodde att jag hade. Veckans trauma!

    Eastcoast, mm, jag är inne på att rensa bort hela trädgården, asfaltera rubbet. Vi bor på en golfbana och jag tror att det är för mycket träd o dungar här, så ormar trivs liksom. Gillart inte, men jag ska minsann be handy att han storgallrar och klipper ner allt som går.

    Desiree, du är galen, flipflops i öknen. Hoo! Jag hade nog smällt av om jag sett en skallris. Hur blev pocknicken efter det, kunde du njuta?

    Annika, march madness är mångt mycket härligare än djur vi är rädda för. Ska bli kul att följa detta spektakel.

    Fjäll o fjord, men fyyy bubblan vad läbbig upplevelse med barn i stroller o orm. Hua. Visst önskar man att det fanns ett sätt att hålla odjuren borta. O nu inser jag att nope, Florida vågar jag nog aldrig bo i, nu har nog mer orm än vi har här i NC. Var rädd om dej!!

    Malina, men visst har inte du varit rädd för ormar tidigare heller? Jag fattar inte vad som händer med mej, jag har ju aldrig varit rädd för något. Åh, ska Basse till er, visste inte. Vad kul!

    Ha en underbar helg, kram till er!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!