torsdag 8 mars 2012

Fredagstema - Reklam

Fredag igen, Olgakatt har angett dagens ämne:

Reklam - Ser du den? Hur påverkas du?

Åhh, reklam, som i marknadsföring, jag älskart!  Marknadsförare som jag är. Går igång på smarta marknadsföringar, älskar att analysera o fundera. Kampanjer och nya grepp får mej pirrig och intresserad. Reklampauser på tv däremot. Tittar på den om den kommer i min väg, men ser den inte, med några undantag. Mer om det nedan. Handlar det däremot och dold marknadsföring och reklam o coola kampanjer. Jag blir som en illbatting och njuter o går igång.

Ett mycket aktuellt ämne denna veckan är filmen och kampanjen om gorillaledaren i Uganda. Kony, en skurk som tvingar barn till illdåd.


Om någon har missat filmen, här är en länk: Kony2012


Utan att lägga några andra större värderingar, inga för eller emotargument om kampanjen, om jag bortser från det ekonomiska och all kritik som den här kampanjen fört med sig. Tar bort politik, försöker se bortom alla hemskheter Kony har för sig och bortser från att det kommer vara barnsoldater som tvingas försvara Kony. Om man bara se till syftet och målet, kampanjen i stort. Ja då älskar jag det här, jag får fasen gåshud. Så här ska det se ut, nya grepp, smart användning av sociala media. Vilken film! Snyggaste jag sett. Ska bli kul att följa kampanjen, se vad det ger. Det här är ett praktexempel. Sanna mina ord!

Jag vill tro att killen som för 8 eller om det var 10 år sedan började kampen med att få Kony arresterad, att hans enda syfte var och är att livet ska bli bättre för barnen o människorna i Uganda. Jag väljer att se det så, det var så allt började.

Filmen i kampanjen är lång, men trycker på alla mänskliga samvetesknappar som finns, framkallar en känsla av gemenskap, får massvis av igenkänningspoäng. Jag vill vara med i det nya, vill skapa fred, vi kan! Finns det någon som inte vill vara med och stödja sekunderna efter att den sett filmen? Jag köpte armband på studs. Såklart. Rätt eller fel? Vet ej. Hoppas att syftet med filmen och kampanjen uppnås, att världen blir varse om vem skurken är och att han arresteras o får leva på vatten o mögligt bröd resten av sitt liv. I skrivande stund (hihi, det är torsdag och jag struntar i att städa..) har filmen visats 27 miljoner gånger på Youtube, 13 miljoner visningar på Vimeo, lägg därtill massvis av delningar på Facebook. Det är många det, vilken kraft!

En annan bra sak som kampanjen för med sig... Jag visade filmen för barnen igår, o såklart tyckte dom den var hemsk och att Kony är en skurk o allt sånt. Fast jag kände en annan sak också. Att barnen såg att en från början ensam kille ville göra något stort och bra och nu är det många som vill vara med och hjälpa honom, dom insåg världen går att förändra även om det känns omöjligt. Att möjligheten finns och att det goda är större än det onda. Det tyckte jag kändes skönt.

Det finns en annan slags reklam som jag också gillar, o det är den meningslösa som ändå får mej att skratta. Som den här, o nu bjuder jag Svenska spel på en gratis reklamplats:




Men hallå, gubben som skrattar så där lustigt? Min favvo, helt meningslös, men ganska träffsäker reklam. Ivrig svärson. Jag avskyr också såna där utdragna paketöppningar. Gubbens skratt är galet o så fel o det roligaste jag vet. Hela reklamfilmen är bara så spot on. Sådärja, varsågoda Svenska spel!

Det var fredagens tema det, ha en underbar helg alla!

Åsa - eftertänksam, stolt och engagerad. Noll Jante heller för den delen.


Andra fredagstemabloggare:


4 kommentarer:

  1. Ja, jag väljer också att se filmen om Kony som du ser den.
    Ser inte till det andra som eventuellt är ganska smutsigt.
    Såg filmen då Karolina visade oss den häromkvällen, och fastnade, förstås...
    Ja, där ser man vad social media för med sig. Vilken genomslagskraft!
    Helt otroligt!

    Ha nu en fin helg!
    Kramar från mig!!!

    SvaraRadera
  2. Jag är också utbildad marknadsförare och givetvis så tänker man kanske litet annorlunda om man själv har varit med bakom kulisserna. Det finns som sagts så många gånger redan i blogginläggen för dagen, både bra och dåligt med att göra reklam. Och reklam har man alltid gjort på ett eller annat sätt.

    Ha en fin helg!
    Karin

    SvaraRadera
  3. Haha ååå, Åsa vad roligt att även du tar upp just KONY 2012 som exempel" Det absolut allra bästa exemplet idag på genialisk marknadsföring!!!! :-)
    Jagsåg filmen fick gåshud av flera skäl. SÅ Fantatiskt snyggt gjord Så mycket känsla1 Och JA jag håller med dig till 100% om att det ÄR ett fantastiskt jobb de gjort som fått upp detta med rekrytering av barnsoldater i folks medvetande! STOR CRED till dem för det! OCH jag tror som du att personerna bakom filmen verkligen vill förändra världen. Göra den till en bättre plats! I agree! och jag bockar och bugar.
    MEN jag är också rädd. För att så många INTE OCKSÅ tänker steget längre. Att man slukar den helt och fullt utan att ens ställa några som helst frågor. DET skrämmer mig. Den delen av marknadsföringen skrämmer mig För det visar att många många många skulle kunna matas med MYCKET olika budskap bara de var genialiskt och snyggt förpackade. Och jag är rädd för att den dagen ska komma då budskapet intealls är att rädda världen, även o det kanske SER UT så...

    Sedan till själva Konykampanjen kan jag väl säga att jag inte riktigt tror att just IC's ösning ÄR den rätta. Jag tror inte att det bästa för att motarbeta rekrytering av barnsoldater är att ge pengar till amerikansk och ugandisk militär. I kind of doubt that. Rätt mcyket.
    MEN jag hoppas såå att det engagemang som skapats genom spridningen av filmen inte bara gör att folk köper action kit och t-shirts, utan att de verkligen funderar över vad detta betyder OCH att de engagerar sig i organisationer som arbetar (och arbetat mot detta i åratal) och som gör det över HELA VÄRLDEN! Inte bara i en organisation som fokuserar på en enda ond man på ett ställe. För tyvärr finns det många många Joseph Kony därute... Och jag hoppa att folk ger pengar (om det nu är det man vill ge) till organisationer som UNICEF och Rädd Barnen istället. Just för att dessa organisationer försöker hjälpa världen över! För vill man inte ha barnsoldater i centralafrika gissar jag att man inte heller vill ha dem i Asien eller i Mellanöstern...??
    Men som sagt, ENGAGEMANGET som Kony-kampanjen skapat är FANTASTISKT och det gör mig också euroforisk!
    KRAAAM!

    SvaraRadera
  4. Men jag som är en riktig motvalls-käring tänker inte se filmen eftersom det blivit en sån masshysteri. Jag satsar istället på Amnesty och Rädda barnen, bl a.Vad gäller kampanjer över nätet rekommenderar jag Avaaz.org.
    Se där, jag gjorde reklam! Alldeles gratis.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!