lördag 17 mars 2012

Only in America? Upp o hoppa lilla loppa....

Jag tror jag har kommit på ett amerikanskt fenomen. För det måste vara nåt slags fenomen som gör att alla amrisar är morgonpigga och uppe med tuppen trots att det är helg o möjlighet till sovmorgon finns. Har det med temperatur att göra? Har det med att maxa lediga dagar att göra? Jag vet inte, men morgonpigga är de. Inte jag! I morse for vi iväg tidigt för att komma fram till Run to Overcome, en löpartävling, både 5K och 10K i kombination med fundraiser till förmån för handikappade. Den började 8. Åtta på morgonen! Hua vad tidigt kände jag.






Vilken härlig morgon jag fick ändå. En fin idrottplats på en high school. Solen gick upp, klarblå himmel. Massvis med människor, de flesta klädda i grönt för det är St Patricks day idag. Skolans olika rockband spelade så det ekade i hela nejden, skräningt fast kul. Massvis med skolmaskotar. Hejjarop o goddd jaaab skreks ut. Solen var varm, o många många gånger kom tårsvid, när jag såg små barn som kämpat sig igenom 5 km på egen hand, när jag såg pappor som sprang milen med barnvagn. O jaaa, jag grät på mitt fulaste när första milaren sprang i mål på 44 min, hade sprungit utan barnvagn såklart. Imponerande på mej. Barn som skuttar, amerikanska flaggan som vajar lite lojt. Skränmusiken. Solen i ansiktet. Cajsa majsan som är med sina kompisar i danslaget som strax ska uppträda. Ser hur hon skrattar. Vinkar lite till någon jag känner. Mmm, då känns det bra i mej. Trots att det så apatidigt.


Cajsas skolas maskot, Buddy.  
Lucas skolas maskot, den där hästen. Bronco.

Spagettibarnet o två kompisar

Öh? Dans helt enkelt, sisådär bra om ni frågar mej. Kanske
inte var meningen att det skulle vara bra?

Snart dags att uppträda

O jag kom av mej, vips var dansuppvisningen över. Gick bra!

Hej då Hough Highschool o Run to Overcome


Jättestor lastbil från en skräpmatskedja. Ska nog lämna
mat till de olika sporteventen vi såg på vägen lite längre bort.
Junk o sport, nej tack!

Fnissar lite när jag ser såna där railroad crossing skyltar
Tycker det är kul att dom verkligen sätter skyltarna
på det sättet. Som på film...


Hejohå, vägjobbarna jobbar på helgerna med!

Väldigt fina träd nu för tiden. Magiska nästan



Sisådärja, känns ju himlans bra att ha varit iväg på helgens första aktivitet o vara hemma och ge barnen sin andra frukost kl 10. Kanske är det därför amrisar är så tidigt uppe o tävlingar startar mitt i natten nästan. På det viset, mmm, man får ju en hel lång dag efteråt. Skönt. Tror ärligt talat inte att jag har varit med om det i Sverige, att en löpartävling startar 08, jo stora orienteringstävlingar o sånt så klart. Men en 5K o 10K ? Vetekatten.

Snart tar aktivitet två vid, hinner nog sitta med en kaffe i solen en stund, det tror jag. På ormsäkert ställe alltså.

Kramar till er!

Åsa - morgonpigg? Inte ett dugg!






7 kommentarer:

  1. Finaste Åsa, som berättar så fint. Som fångar känslorna så man är med. Känner solens strålar, stämningen, upplevelsen.

    Dina reflektioner, ditt engagemang. 100%.

    Så glad att vi träffades!

    Fler sådana som du behövs.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja det håller jag med om var en riktigt tidig start för ett lopp. Än är det ju inte så varmt så att man måste starta så här tidigt men hade det varit på sommaren så kan man ju fatta att de vill komma igång innan värsta hettan. Kanske var det för att folk skulle hinna med att också göra annat under dagen senare. Höll det på hela dagen eller var det slut vid lunchdags?
    Det ser ut som ni fick en härlig dag ändå.
    Åh träden som blommar på bar kvist nu hos dig är så himla fina. Saknar våren i södern på det viset.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Det känns svårt att försöka översätta amerikanska happenings till svenska motsvarigheter för det finns nästan inga.
    Definitivt inte springinsamlingar utan på sin höjd runda-upp-kampanjer när man handlar på ngn av kedjorna (iofs bra, många miljoner till röda korset) men inga insamlingar som kräver svett och engagemang av ngn och spec. inte kl. 8 på morgonen...
    Att köpa bingolotter av barn i föreningar, hembakt på torget till skolresan är oxå ok för många för då får man ngt tillbaka - VIKTIGT !
    Det räcker INTE med känslan och vetskapen om att man har gjort någonting bra för världen eller för ngn annan i närheten.
    Blir lite ledsen av tanken och skulle nog vilja känna lite USA-feeling i tänket, men inte kl 08 på morgonen.

    SvaraRadera
  4. varför läser jag inte vad jag skrivit före jag trycker på skickaknappen, jag är nog världens rörigaste människa. Fattar bara själv vad jag menar tror jag mohahahah.
    MEN, BREAKING NEWS, KOMMER NI HIT I PÅSK!!!!! Maj gadd !!!

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig dag! Då är det värt att gå upp i ottan! Tror just att det är sådant här som amerikanarna är så bra på! Festligt teamwork och det är de här dagarna barnen minns som vuxna! Inte hur de har lärt sig att läsa! Varför har inte bi några maskotar i Sverige! Kram... Anna

    SvaraRadera
  6. Härligt med school spirit, vackert väder och RUBBET!!
    Det var verkligt fint väder i lördags!
    OCH jag ser att Easten Redbud träden är på g hos er!
    DE är den här snart också.
    Ett av mina verkliga favortitträd om våren!
    Kram!!!

    SvaraRadera
  7. Lotta, du skriver så fint till mej att jag får tårar. Gulle dej, tack själv för att våra vägar möttes, om än i cyber. Hoppas på bloggträff snart!

    Desiree, jag tror att det iofs bara är bra att starta tidigt, fick ju en underbart lång lördag. Snart får du uppleva vår o sommarvärme, ett par dagar tills ni åker! Njuter åt dig så länge.

    Malin, mm, det är nog så hemma, att det är viktigt att fååå något för besväret. Fast o andra sidan behöver vi ju inte ha såna insamlingar hemma, vårt skattesystem ser till att stötta. Så alltså, det är kul att betala skatt.... Japp, vi kommer NOG hem över påsk, en snabbis verkligen. Återkommer när jag vet mer.

    Channal, ja det blev en mycet härlig dag. Ja, jag har också funderat på det där med maskotar. Tror att de är skolornas skyddsdjur på något sätt. Kul grej tycker jag.

    Annika, japp, helgen var toppers! Du är så duktig på träd, Eastern Redbud, är det de där rosa? Har hört att några träd heter Dog wood också.

    Kram till er!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!