torsdag 22 mars 2012

Fredagstema - våfflor

Det känns som att det är fredag hela tiden ju. Härligt som katten! Nu kommer Basse snart hem, det ska bli så skönt att bli hel familj igen.

Dagens ämne är våfflor. Vad tycker jag om våfflor kan man undra? Lika bra att jag lägger mej platt och erkänner direkt. Jag är ingen våffeltjej. Har inte ätit så värst många i mitt liv, än mindre lagat egna. Vet inte varför egentligen. Blir på något sätt alltid lite besviken när jag ätit våfflor. Ja jo, det låter ju logiskt, not!

En våfflelgrej som jag har blivit bjuden på är våffla med löjrom, ruccola, creme fraiche och rödlök. Hollahopp. då blev det genast lite mer intressant för fru Ström. Väldigt gottigt. Kan jag tänka mej att äta igen.

Nom nom, fast det ska vara ruccola också.

På de flesta hotell vi har bott på här i USA finns det en våffelmaskin i frukostmatsalen. Modell gigantus, med massvis med klabb utanför av smet. Våfflorna är runda och tjocka, som belgiska våfflor ni vet. Man häller i smeten själv och stänger locket, o snurrar runt våfflan upponer av nån anledning. Piip när det är klart. Serveras med något vispat salt smör och lönnsirap. Uack, ganska sött och vad det där smöret gör för nytta, det har jag inte lärt mej uppskatta ett dugg. Barnen älskar att göra sina egna våfflor, men nope, de äter inte heller upp en hel sådan.



The american way? Dubbel de lux, gissar att jordisarna
endast är för dekoration....

Här i affärerna finns det en hel sektion i frysavdelningen som har frukostgrejjer. Typ pannkakor, fattiga riddare, muffins med hamburgare, korv i täcke, o våfflor. Vi har testat dessa:

Färdiglagat, in i brödrosten, vips är frullen klar.
Jag ska inte säga att jag inte gillade Cinnamon toast, för det var ganska gott. Härligt onyttigt att trycka i sig på morgonen. Gillar allt som smakar kanel. Men om man säger så här, halva förpackningen ligger fortfarande i frysen, o den lär nog ligga ett tag till. Tre strömmings får Eggo. Namnet är vedervärligt, smaken lite lätt syntetisk o väldig söt.  Känns lite knasigt att rosta i blödrosten, dom liksom faller ner i en liten hög när dom tinat av värmen. Eller så är det jag som är brödrostrookie. Ja, nu har vi testat i alla fall, kanske tar en till kaffet på lördag när jag tänker efter, passar nog bättre än till frulle.

Måste jag välja i våffeldjungeln, då väljer jag såna där knapriga tunna svenska, dom är bäst! O om jag måste välja någon sylt att ha på, då väljer jag hjortron. Det gillar jag serni! Men helst äter jag med löjrom o gott pyssel till det. Kan också tänka mej en lax, god mögelost, o hjortronsylt. Fast det passar kanske bäst på pepparkaka? Gott är det hur som helst. Tror att jag har en liten crush på hjortron verkar det som. 

Nåt annat våffel som jag gillar mer är Linda o Eriks skidbox till bilen. 

Kex choklad ser ut som våffla. Varför?
O nu blir jag osäker, kanske har jag drömt att dom
har en sån här, var det kanske en cykelhjälm dom vann?
Äh, spelar ingen roll.

Jag tycker också det är hur roligt som helst med våfflat hår, antingen är jag fast i 80 talet eller så är jag väldigt mycket före min tid.... Har ingen våffeltång här i USA och det är kanske är lika så bra det, trollvarning på något sätt. Men jag gillart!


Jaha, så där tyckte jag om våfflor. Önskar er en god helg och en trevlig våffeldag på söndag!

//Åsa - harskranksjägaren

8 kommentarer:

  1. Våfflor, ja vad säger man!

    Gott är det. Med hjortronsylt och massor av grädde! Ack Nej men nu lever jag nyttigt!!

    Ni har ju för coola våffeljärn därborta alltså. Det runda vill jag ha. Jag har lovat barnen att gå iväg och köpa ett våffeljärn som gör franska våfflor!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Våfflor. Int heller jag är ngn direkt våffeltjej.
    Kan så lätt avstå från dem.
    Men ge mig en omelett och jag börjar darra :)

    Gillar de belgiska våfflorna här, men äter dem väääldigt sällan. Det finns helt enkelt det som ÄR godare.

    Gillar svenska frasvåfflor bättre, mums.

    De man köper färdiga o frysdisken här ÄR goda. No doubt.
    Men jag köper dem aldrig.

    Kexchokladen ser ju it som en GÄDDA. Gäddchoklad!!

    KRAMAR och ha en toppenhelg!!

    SvaraRadera
  3. Men vad roligt med det där våffeljärnet som man snurrar runt! så var det förr i tiden när man hade ett våffeljärn som passade in i ringarna på järnspisen (om man tog bort några ringar först). Det skulle puffas till så att båda sidorna fick lika mycket värme. Men ett elektriskt järn borde ju kunna bli varmt ändå? Mystiskt!

    SvaraRadera
  4. Hej din going!
    När det gäller våfflor är jag böjd att hålla med dig, mycket väsen för ingenting, hi hi. Alltid lika roligt att läsa din blogg, tur att du INTE skriver varje dag, skulle inte hinna läsa allt då( Skojar bara). Du ska bestämt bli författare tycker jag, du har alla de egenskaper som behövs...
    Kramisar

    SvaraRadera
  5. Ingen våffeltjej, jag heller men en kan nog slinka in någon gång. Men jag skall testa på söndag!
    Intressant inlägg. Tydligen är våfflor mycket vanliga i USA.

    Ha en fin helg!

    Karin:)

    SvaraRadera
  6. Hahaha våfflat hår! Det har båda jag och mina döttrar haft i tonåren! LER!! Just det, vad gott! Våffa med löjrom... passar till ett glas bubbel! Annars blir det en kopp kaffe med grädde o sylt! Ha en underbar helg! Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Våfflor som kaffe tillbehör eller entré med löjrom och bubbel är smarrigt. Men jag äter våfflor väldigt sällan.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. De där amerikanska toastvåfflorna kommer jag ihåg! :) Tänker på dem ibland, men nej alltför sötsliskigt för mig. Svenska frasvåfflor med bara lite grädde är det bästa enligt mig. På den mer matiga fronten har jag ännu inte kommit fram till något riktigt gott, men nu får man ju en del tips pga detta temat. Det får kanske bli för mig att fixa till lite våfflor nästa helg. :-)

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!