lördag 24 mars 2012

Jag hjärtar en sjö på en fredag

Ni vet den där känslan man kan få när man är på resa till Medelhavet, det är tidig morgon, håret är nytvättat fast det torkar aldrig. Fuktig luft o varm sol som går upp, o man känner att ohooo, idag blir det varmt. Ljudet av lastbil utanför ett bageri, o det ljudet finns bara utomlands, människor som drar o släpar på olika saker. En polisbil som far förbi. Köper ett nybakat bröd, får det i en papperspåse. Går ut från bageriet o känner jorå, idag blir en bra dag på semestern. För mej är det inte semme, bara känslan just där o då var sådan.




I väg till skolan för att hjälpa till med fix o tricks inför lärarnas uppskattninslunch. Hela veckan har varit teacher appreciation week. Massvis med uppskattning till alla lärare, massage i personalrummet, ditkörd klassrumslunch, presentkort, och idag var det dags för grande finale. Lunchbuffe de lyx, långlunch och föräldrar som tar över klassen medans läraren smörjer kråset. Servetter o så, ni hajjar va. Temat för hela veckan har varit röda mattan. Kul tema! All mat var hemgjord förutom mitt bröd som jag visst råkade.... köpa. Italienskt tema, gott. Dukade på mitt finaste, fnissade åt att ingen av de andra tre volontärerna visste hur man dukade fint med bestick. På vilken sida  o vart ligger skeden o joo, jag tror att kanten på kniven ska vara inåt, o servetten kan man lägga under tallriken Öh? Gick bra tillslut.







Iväg på nästa uppdrag, bokmässan på Lucas skola. Sålde böcker till fininga tonnisar. O lite krafs. Roligt, så länge dom inte frågar tonårsfrågor. Donerade en bok till en favvofröken , kändes bra. Begärde ledigt för Lucas efter påsk.





Hem, körde lite med heltäckningsmatta- tvättaren. Tung som ett as. Vill att det ska vara tipptoppfint när Basse kommer hem. Sedvanligt fredagsvin med grannfru. Träning för barn, pw för mamman, glömt lunchen. Sockerfall, hetsåt en muslibar, åskan kom, träning avbruten efter en timma. Köpte tusen ostpizzor till gatans barn, fick väldens godaste bruschetta av Nancy, o god drink av mr Curt. Basketmatch på tv, bracket o March madness om ni kommer ihåg. Kabom, jag gick in i tröttma! Men under hela dagen har jag haft en bild på näthinnan, en varm o god känsla, pirr o längtan, efter Basse så klart men faktiskt också efter världens finaste bästa vackraste sjö. Min Vättern. Jag är kär i den, på riktigt. Känner tårsvid, behöver vara nära den emellanåt. Fick en bild av Basse som tog en kvällis idag med sina föräldrar utmed stranden. Ahhh!




Magisk

Flygbiljetter bokade, snart får jag vara nära, känna sval Vätternbris, förundras över alla olika uttryck den har, stoppa handen i iskallt Vättervatten, titta långt o länge ut mot Visingsö. Tanka Vättern i mitt hjärta, fylla på av det jag saknar. Sann lycka för mej! Längtar.

Så jomenvisst, dagen blev en riktigt bra dag, min älskarVätterndag.

Åsa - som älskar en sjö

3 kommentarer:

  1. Underbart att du bokat resa till Sverige. Sådant värmer i hjärtat att veta att man har något att se fram emot som man längtar väldigt mycket efter. Mycket aktiviteter som pågår på skolan ofta. Nästan mer hektiskt att hinna med allt som du gör än ett vanligt jobb.
    Ha det bra och sköt om dig Åsa.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilket underbar initiativ till er lärare! Så du är lärare i USA! Spännande! Jag är det här i Sverige. Skulle vara kul att höra hur ni har det och jämföra skillnader och likheter! KRAM!! Anna

    SvaraRadera
  3. Vättern är magiskt vacker och föränderlig. Jag lovar att så gott som att minst en gång om dagen säger jag och Philip till varandra "titta ut vad fint det är nu!" har svårt att byta det läget mot villa i taberg tenhult Mullsjö osv.
    Pussa på basse ordentligt nu. Njut.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!