fredag 16 mars 2012

Fredagstema - Tiggeri

Fredag igen, nytt tema. Musikanta har som dagens ämne valt Tiggeri av olika slag - hur påverkas du?

Intressant ämne, här blev jag tvungen att tänka till - igen. Klurigt på riktigt. 

Det första jag tänker på är det uppenbara tiggeriet, den som man kan se på gator. Arma människor som tigger om pengar för att överleva. De som tittar på mej rakt i ögonen, vars blick säger hjääälp och de fjuttiga pengar jag ger betyder så mycket för. Den sortens tiggeri som jag har svårast att passera utan att agera. Jag vet också att jag är en naiv godtrogen person men det struntar jag i. De flesta jag har gett pengar till har säkert behovet.

Men en femhundring? Jaja, den är inte
från mej....
Tiggeri i annan form som jag upplevt här i USA är tiggeriet om min tid. Ny erfarenhet. Skolor, föreningar, kyrkor, härbärgen, idrottslag som tigger om att jag ska vara där och hjälpa till. Ge av min tid. Vilket jag gärna gör, jag vill ge tillbaka lite av allt det vi får av vårt nya land. O här är det så vanligt att man ger av sin tid, otroligt imponerade att så många människor ger av sin vardag på olika sätt till andra. Jag gillar det! En viktig handling, o samhället här är beroende av det. Skulle kännas väldigt fel att komma hit o bo och bara roffa åt sej av allt det goda vi upplever o ser, visst, vi betalar skatt och vi har inte bara klivit rakt in i landet utan ansökt om att få vara här. Men ändå, jag ger gärna lite av min tid, vore oförskämt och småaktigt annars. Jag vill inte var sådan. OCH den tacksamhet som visas går inte av för hackor den heller. Win win.


Tiggeri i form av hundar som vill ha mat vid bordet, gillar jag inte. Stella o Vegas har lärt sig att nope, det funkar inte här men ååå vad hundars tiggande blickar hugger i hjärtat. Tiggeri från barnen som bönar o ber om något de vill ha. Så svårt att stå emot emellanåt och ALLTID när jag ger efter, ja då beror det på dåligt samvete. Att pappa är borta, att jag inte har hunnit med att lyssna riktigt. Att dom har kämpat extra mycket eller så. O det är inte alltid så att de tigger om prylar eller saker utan det kan vara en sådan enkel sak som att äta chips en tisdag eller snälla kan jag få en kaka i lunchboxen?




Men den tråkigaste formen av tiggeri är i mitt tycke den som handlar om bekräftelse. Människor som på ganska billiga och pinsamma sätt hävdar och skrävlar för att bli sedda o som tigger om bekräftelse. Sådana människor som bara ser sig själva som centrum, som gärna pratar skit om andra för att framhäva sig själva. Jag tycker så genuint illa om det, på riktigt. Jag skäms å deras vägnar om jag hamnar i en sådan situation. Jag menar nu inte den sortens bekräftelse människan i stort behöver för att må väl, den som de flesta av oss får bara genom att leva tillsammans med andra människor. Jag bekräftar mer än gärna människor och jag tar lika gärna emot. Att Basse väljer ett liv med mej är väl den största formen av bekräftelse jag kan få. Att ni kommenterar på min blogg är också en form av bekräftelse. Jag tackar er för det! Facebook är en annan form. Men de människor som lider av extremt dålig självkänsla i kombination med en egocentriskt storhetsvansinne, så dålig att de måste i var o varannan mening hävda sej och inte riktigt ser verkligheten och andras kvalitéer och kanske tillomed kryddar sanningen en smula och dumförklarar och pratar illa om andra.  Oh nej, jag klarar inte sådant tiggeri. Självkänsla är svåra saker. Skulle gärna ägna en helt egen blogg åt det men just nu är det tiggeri det skulle handla om ju.




Så där ja! Svårt ämne men givande o nyttigt att reflektera över även om det i mitt fall blev en light version. Tiggeri, på gott o ont verkar det som, för o nackdelar med allt. Som alltid. O tur är väl det.

Fredag, dags att fara till bibblan som har tiggt om min tid, men jag går gladeligen dit, älskar att vara på bibblan, säga konstiga saker till ungdomar, fixa med böcker, prata med andra volontärer. Läsa på baksidan av en bok, räta upp några rader med böcker men mest av allt njuta av känslan att jag hjälper till. En härlig tiggeri-självkänsla-winwin-kombo.

Åsa - med håret i knut



Andra fredagstemabloggare:

7 kommentarer:

  1. Javisst, det är verkligen så stort med välgörenhet av alla de slag i USA. Landet skulle stupa om folk slutade att ge.
    Absolut.
    OCH just det att folk ger i både tid och pengar är påtagligt.
    SÅ. MÅNGA. SOM. VOLONTERAR!!
    ÖVERALLT.
    Men visst är gränserna flytande mellan välgörenhet och tiggeri.
    Ofta är just välgörenhet en win-win combo. Tiggeri är det inte.
    HA nu en fin fredag på bibblan!!
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Hello lovely you!

    Jag tycker du har fångat det här ämnet så bra! Det är brett, det finns många nyanser.

    Ordet tiggeri känns extremt hårt på något sätt. Jag är precis som du. Utgår från att de som ber behöver. Ibland sker det buffligt, brutalt, andra gånger mer subtilt och under mer "administrativa former".

    Bra att du tog upp det här med tiden. Jag är SÅ impad av all tid som folk ställer upp med här. Jag har sådan respekt för det personliga engagemanget som sitter djupt i själen hos amrisarna. Du står inte länge vilsen på en gata utan att någon frågar om du behöver hjälp.

    Att ge och ta - både ekonomiskt och i handling är något jag tänker en hel del på.

    Kardemumma!!! xx

    SvaraRadera
  3. Vilket otroligt bra inlägg Åsa! Visst är tiggeri så mycket mer än bara frågan efter pengar. Att folk här vill ha ens tid DET är så sant!! Jag håller med dig och ger gärna av den om jag KAN och om jag känner att jag tycker det verkar roligt och/eller intressant/nyttigt för mig. Och visst är det så att det är hemskt jobbigt med folk som tigger om uppmärksamhet. Man önskar att alla skulle ha en bra självkänsla och kunna må bra utan detta.
    Ha nu en superfin fredag och en skön helg!
    KRAM!!

    SvaraRadera
  4. Tänkvärd vinkel, det där med me, me and myself (och rolig bild på universum!). Det ska jag nog försöka bli uppmärksam på!

    SvaraRadera
  5. Kul och originell vinkling med "bekräftelsetiggeri"! Ganska vanligt, faktiskt.
    De värsta i den branschen dem kallar jag nåt värre - de är tjuvar, energitjuvar!

    SvaraRadera
  6. Ja det där med tiggeri i form av tid är något som absolut är en form av tiggeri det också. Jag beundrar att det finns så många i USA som lägger ner så mycket av sin egna tid på att hjälpa andra. Det finns som sagt en annan form av skyddnät där jämfört med Sverige. Helt rätt att göra så som du gör att också engagera dig och ge lite av din tid. Heder till dig och något jag är övertygad om att folk runt omkring dig uppskattar mycket. Om man själv ger lite så brukar man få väldigt mycket genom detta.
    Usch gillar inte heller människor som ständigt ber och tigger om bekräftelse. Detta är ju också en form av tiggeri. Finns många former av tiggeri som jag faktiskt aldrig tänkt på.
    Ha en toppenfin helg.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Det var många former av tiggeri du "fick till". Just detta med tidstiggeri är verkligen något jag förknippar med USA. Och bekräftelsestiggeriet, ja inte är den vacker inte.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!