torsdag 30 juni 2011

Lyckopirr och en upptäckt

Låg en stund tidigare idag vid poolen. Barnen är tillsammans med ett gäng andra barn i vattnet. Dagens simträning är över. Barn i olika åldrar, en del 10 år, några 15 och några mitt emellan. Dom övar, tränar o peppar varandra inför simtävlingen som är i kväll, på deras hemmabana, i vår pool. Jag blir rörd och väldans imponerad. Det är så fint att dom hjälper varandra i laget, fint att dom tar sin träning på allvar och hjälper varandra slipa formen. Dom skrattar o busar emellanåt, rätt som det är rushar någon iväg i vild crawl, några testar och övar på vändningar. Sen blir det ståpåhändernatävling. Jag hör våra barns namn ropas av andra barn, Cajsa pratar obehindrat nu, precis som Lucas. Inte alltid rätt på något sätt men hon pratar mycket. Dom har knäckt den sociala koden, dom har kompisar och dom har fått smeknamn. Jag är så stolt, glad o tacksam för allt L o C har åstakommit under våra fem månader här. Barn är imponerande.


När jag låg där fäpplade jag med mobilen och vips hade jag fått tag i en Podsändning på Sommar i P1 med Mark Levengood. Okejrå tänkte jag, jag tar steget och lyssnar på MITT FÖRSTA SOMMARPROGRAM verkligen. O hej o hå, nu inser jag vad jag har missat. Vilket härligt program, koncept och vad najs det var att ligga i min lyckobubbla, se den amerikanska flaggan, känna värmen som idag var "bara" 29 grader och lagom. Höra barn som ropar "good job" till varann i poolen, veta att lunchen är förberedd hemma, o höra Sommar-introt. Jag lovar, jag fick tårsvid och gåshud. Programmet var hur kul som helst, jag skrattade och grät omvartannat, o inte hade jag vett att skämmas för det heller. Folk som ser o hör mej får tycka vad dom vill, vi sticker ju redan ut liksom. Glad att det finns massvis med Sommarprogram jag kan lyssna på, vilken skatt!

Veckan har varit god, väldigt god, lagom slapp. Mycket sim, både träning o tävling. O tränandet har gett resultat. Lucas vann två av sina tre heat i måndags, o kom tvåa i ett. Hans stolthet går inte att ta miste på. O jag vet att han innerst inne är ännumer stolt över att han ser starkare ut, hans överkropp har utvecklat antydan till muskler. Hans stora lycka. Tjejerna flörtar med honom, o han njuter till fullo. Heja heja!!

Vi har upptäckt ett BJ ställe

Ätit melon till galenskap, en bauta nästan gratis.
Mycket vatten såklart, men också massvis med vitaminer och antioxidanter.
O väldans gott!

Ätit vår första cupcake

Fin skylt bara
Lucas går dessutom på summercamp denna veckan, Lego robotics. Dom lär sig programmera en robot på datorn och sen bygger dom ihop den av Lego på nåt sätt.  Ett himmelrike för honom, o jag förstår honom. Att kunna gå vidare i Legovärlden, kombinera teknik med Lego är ultimat för honom. Jag är också glad, bara för att jag fick se vilken exemplarisk ordning dom hade på alla Legoprylar på campet, helt fantastiskt.
Lucas Legorobot

I lådorna ligger byggsatser, med bruksanvisning och varendaste
legoplutt som ska vara med i bygget. (inte som hemma då alltså)


Åhhhh!

Några vanliga byggen med.

Campet är på Davidson College. Underbart ställe, lovar att boldbomba
därifrån en annan dag. Jag har aldrig varit på ett collageområde förut...

Min flamingo Doris

Cajs vattnar PÅ träden. Uhu, vad torrt det är här nu.
Ja, lite så där har veckan varit. Helgen ser lovande ut, fjärde julifest på gatan, vi ska till Davidson Collage på upptäcktsfärd, water aerobics och fredagsmiddag på en anrik Diner. Jag har det så bra, så bra. 

Håller tummarna för att vädret är fortsatt fint hemma i Svedala, vill att ni ska ha det sommarfint och bra. 

Kram från 

Åsa - världens gladaste o tacksammaste flicka








11 kommentarer:

  1. Å UNDERBART!!!
    men HUR har du lyckats att ALDRIG tidigare hört på Sommarprogrammen i P1???? Jag är uppväxt med dem. Och älskar dem verkligen! Det är super att man nu kan lyssna när man själv har tid. Tips om du inte lyssnat tidigare är bl a Annika Österberg från förra sommaren. Och sedan en kille från förra eller förrförra året som startade "Glada Huddikteatern" (har glömt hans namn nu men du kan googla). Han var heeelt underbar att lyssna på! Vilken eldsjäl! Sådana beundrar jag verkligen. :-)
    och du vilka superungar du har! Härligt!!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Hej lovely you!!
    Vad det känns att läsa din text - lyckobubblet och feelgoodkänslan känns rakt igenom!!

    Härligt att dela den med dig!

    Vilken ice breaker en pool kan vara :-) barn är så sköna och det är så härligt när man vet att dem trivs och har knäckt den sociala koden som du skriver. Vad duktiga dem är C och L. Önskar dem lycka till med tävlingen!

    Njut av känslan....av allt!!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Så underbart att läsa ditt inlägg i dag!! Ni är glada, lyckliga,nöjda och tillsammans. Härligt!! Dessutom kan man ju numera få en del av Sverige via SVT.se, SR,se
    osv. osv. Visst är internet fantastiskt!!!
    Hoppas simtävlingen går bra!! Håller tummarna för Cajsa och Lucas!

    Kramar en masse!

    SvaraRadera
  4. Ja här har du en till som aldrig lyssnat på sommarprogrammen på P1, men det kanske man ska söka efter och lyssna på. Jag gillar ju Mark Levengood faktiskt. Va härligt att ligga vid poolen, vi ska också få sommarvärme här i morgon har dom lovat, äntligen.
    Cupcakes här är goda, det finns ett ställe som heter cupcake royale här och deras slogan är lite rolig, warning for frostitution.

    SvaraRadera
  5. Härligt att ni har det så bra och jag, som känner Lucas, förstår vilken lycka det måste vara att få bygga robotar i lego.
    Det värmer ett farmorshjärta att barnen har funnit sig till rätta så bra.
    ... och nästa steg för dig, Åsa, blir väl Melodikrysset, eller??
    Ses i sommar!
    Kram Farmen

    SvaraRadera
  6. Åh, så mycket glädje! Kul att barnen mår så bra och det har släppt för dem med språket. När vi flyttade så hörde man sådana där klämmiga kommentarer som att barnen behöver bara två veckor, sen är de tvåspråkiga. Så enkelt är det ju inte och ju äldre de är, desto längre tid tar det ju.

    Visst är sommarpratarna underbara. Jag tokgrät när jag lyssnade på Underbara Clara, skämdes faktiskt lite då jag samtidigt var ute och hurtade. Det är sån skatt att få lyssna på så här långt ifrån Sverige, det känns som om man är med i den svenska gemenskapen på något sätt.

    Min man utvecklar program i det programspråket som din son håller på med. Labview. Vi har massor med sådana legosatser hemma och det byggs och utvecklas hej vilt i omgångar. Ett suveränt sätt för barn att börja våga utveckla sina egna datorprogram.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  7. på något vis det bästa av två världar, inte illa. underbart att höra om cajsabajsa att hon mår bra igen. ses snaaaaart !

    SvaraRadera
  8. Saltis, jag vet, skäms nästan för att jag missat. Tack för tips, ska lyssna på Annika idag. O jepp, han med glada Huddik, vilken kille o eldsjäl. Har du sett dokumentärerna om teatern? Underbara!

    Lotta, tack! Mmm, här är lyckan påtaglig, njuter så det knakar, precis som du verkar göra, lilla macronen!

    Christina! Jag är i ett härligt stim just nu, o njuter.
    Hur skulle man klara sig utan internet undrar jag? Vi bodde i tyskland på 90-talet, utan internet o mobil. Ojsan vilka telefonräkningar vi hade. Far försiktigt hem!

    SvaraRadera
  9. Fröken Fräken! Tycker absolut du ska ta steget in i Sommar-världen, väldans mysigt faktiskt. O Marks program, toppklass! Kul slogan på cupcakestället ju. Hoppas att ni får en varm o skön dag!

    Anna: jag har sådana problem att kommentera på din blogg, det hänger sig liksom, apatrist! Hoppas att det "lagar" sej snart.
    Vad kul med din mans jobb, o tänk vad världen är liten på nåt sätt. Tack för tipset om Klara, tar det programmet imorgon!

    Farmen! Hihi. Saknar våra lördagsfrullar hos er med melodikrysset. Frågan är bara hur ni klarar er utan mej när ni löser dom däringa kryssen? Längtar som katten tills vi ses på Landvetter!

    Malina! Det enda jag saknar i mina bästa världar är mina fina vänner. Snart ses vi!

    Kram till er alla söta härliga fina tjejer!

    SvaraRadera
  10. Kram (men inte första cuppisen du äter väl...) o Puss

    SvaraRadera
  11. Linda, men nää, såklart det inte är den första, du har ju försett oss massvis. Den första här i uväsa bara. Puss

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!