onsdag 15 juni 2011

Oj vad dom shoppar och en simtävling

Nu har vi fått liksom en vardag här mitt i besöket. Basse har rest till... ni vet vart nu vid det här laget, Orangenburg. Simträning på mornar och frukost i omgångar. Linda o Erik hittar i köksskåpen och Erik tar gladeligen bilen en sväng till Target o köper sig en deo. Underbart! Fullkomlig underbart.
Vi har, eller dom har, shoppat på sig en del saker, tacksamt att komma hit som svensk med stark valuta och ett outlet 15 min härifrån. Kläder, baksaker, skor, solglasögon, väskor, jeans... O när jag ändå MÅSTE gå i affärerna, händer det visst att jag hittar något helt precist nödvändigt. Ja men som ett par ormskinnsballerina. Hoppsidajsi vilket akut behov som uppstod. Eller en MEGA mastodontflarre med shampoo o balsam. Från Pureology. Utan tillsatser, gillas. Till nästan galet lågt pris. Då blir Åsan glad. För ett schampoo. Jaja.

Igår var vi på simtävling, den första i våra liv, o varför skriver jag VÅR? Jo, inte nog med att barnen hade illviktiga uppdrag som simmare, mamman hade anmält sig vid ett tillfälligt hjärnsläpp till att vara tidtagare. Ja jo, det var ju bra av mej insåg jag när tiden för tävling infann sig, eller kanske inte så värst bra när man tänkter efter. Jag vet väl inget om sånt, knappt hur man hanterar ett stoppur. Vet inte hur en simtävling går till, eller vem som ska instruera. Eller vad det är man mäter. Arrrgghhh. Allt löste sig på bästa sätt, jag fick god hjälp och blev en räka på att mäta tid.

Ni ser fokuset va?

Barnen, de stackars supernervösa små liven. Inte lätt för dem att veta hur allt skulle gå till. Tur att moster o morbror var med o att Basse anslöt för ojsan vilket kaos det var. Två hundra simmare, tusen olika "events" o simsätt o annat. Nu har vi lärt oss massvis, åh vad jag gillar sånt, att lära sig alltså. 

Bildbombar lite därifrån:

På armen skulle man skriva Event, heat och bana, samt simsätt i en klurig uppställning
Med vattenfast penna. Jag kunde inte ens tyda Excelarket som mailades ut med den informationen
Fick fråga tränaren om förklaring. Kände mej dum.


Alla barnen, iaf de flesta hade tuffa texter o teckningar på sina
kroppar. Som denna, eller kanske den allra tuffaste texten "smell my bubbles"
Lucas o Cajsa hade inte, undrar varför. Rookie....

Fokuserad Lucas

Lucas ryggsim gick ok, han for inte som en biljardboll mellan repen utan
studsade bara ett par gånger + en tur in i en stege. Gör inget, han förbättrade sin
tid med mer än tre sekunder.

Nåt slags kösystem


Det var en varm kväll, o spännande o rolig. O jobbig. Främst för barnen så klart men också för mamman, totalt megafokuserad i två timmar. Tuuuut - tryck-sim sim- hand på kakel-tryck o reset. Meddela tid o på det igen Tuuuut. Roligt, o trevliga människor. Mycket trevliga o många. Varmt som i en bastu, sol i ögat och en fasligt levande. Ljud alltså. Men bara roligt. Extra roligt var det att Cajsa, lilla spagetti, min svansimmare vann TVÅ heat. Kul! Duktigt o härligt kämpat. Att vi sen fick se att Cajsa diskats i en av dessa lopp hon vann tänker jag inte berätta..... På grund av simfel. Jag fokar på det som är bra ni vet.... Stumma armar o ben fick massage av moster när vi kom hem, i morse skolkade vi från simträning. Det var busigt och lite dumt kanske men dom var så trötta, så trötta. Men egentligen, träningen är frivillig, men jag tycker att man ska fullfölja om man gett sig in i det. Imon blir det ordning på torpet. Och säkert mer shopping. Inte mej emot....:-)

Ha en superonsdag, lillelördag o mittwoch. 

Åsa - the timer. Så precis att laser och atomfysik verkar som slarv i jämförelse. Jag är i symbios med mitt stoppur kan man säga.....  

PS: ja just det, vårt lag, Gators, det vann över det andra laget. Har inget alls att göra med den blonda rookien som kramaktigt höll i ett tidtagarur, inte alls. Är väl ingen Marjasin heller? 








7 kommentarer:

  1. KUL!! vad skoj! Ja som är gammal simmare och även tränare till barn, blir väldigt nostalgisk när jag tänker tillbaks på tävlingar av det här slaget. :-) Skoj Skoj Skoj!!!
    :-)
    Kanske kan du förresten använda dina ormskinnsbrallor vid ngn tävling. De ser väl nästan ut som de där proffsdräkterna som de har i typ OS eller så när de simmar??? ;-)
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. den där shoppingen....har inte syster hittat bakprylsbutiken än??? extremt avundsjuk på allt hon tänkas kunna köpa där....skulle kunna tänka mig en amerikaresa enbart för det!!

    roligt för er systrar att äntligen få träffas igen, det märks att ni är tajta och alla mil mellan er är jobbiga!

    ha det så roligt, å vad duktiga de är dina barn...bra betyg o simmar som värsta fiskarna!

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Oh vilka duktiga barn!! Och snygg spenatbaddräkt!!! Låter som ni har det roligt och intensivt, precis som det ska vara. Jag tycker också det låter sunt att shopingbromsen har släppt! Klart du behöver ett par ormskinnsballerina!! Det gör vi alla!

    Må så gott o njut av familjen!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jamen, hej där, bästa Åsan! Sweden calling! Var bara tvungen att titta in och se vad ni har för er. Det verkar vara helt, helt underbart! Ta vara på dagarna, tyck om varandra och var lyckliga... Massor av tankar från mig till dig och Linda och era härliga familjer! Kram, kram!

    SvaraRadera
  5. Ja, simtävlingar och swim teams är verkligen en bit av amerikana, tp say the least!!
    Mkt som satsas på simmandet, och när jag ser de små tänker jag att det inte är konstigt att amrisarna är såna duktiga simmare. Jag tar mig bara fram med bröstsim med huvudet högt över ytan, hahaha!!
    KUL med dennba gemenskap och du fixar ju ditt volonterande med glans.
    JAPP; klart dina gästande svennar shoppar, fattas bara!!!
    KRAM!!!

    SvaraRadera
  6. Saltis, jo men det verkar vara väldans kul det där simmandet. Bara bra erfarenheter än så länge. Hihi, ormskinnen var ett par skor bara, men jag förstår hur du menar, härliga simdräkter det där. Då tar man simmandet på största allvar verkligen.

    Veronica, ja du skulle se henne när hon hamnar på en bakavdelning, som i trans, med panik i blicken nästan. Jopp, vi är tajta, Lillasyster o jag, o väldigt olika.

    Christina, mmm, nu har jag vaknat ur min shoppingkoma, men i liten liten skala än så länge. Men kul, o ja visst, ett par ballerina. Kan man inte leva utan liksom. Säger bara Marshalls.

    Marina! Härliga fina Marina! Blir glad bara av att se ditt namn. Hoppas att allt är bra. Vi njuter på alla sätt, jag lovar! Kram till bästa Marinan i världen.

    Annika, jag gillar swimteam, bara jag slipper simma för jag är lika svanhalsig som du. O kommer aldrig vilja lära mej såna dära dykvändningar. Man får ju vatten i näsan. Hihi, shopping har fått en helt ny innebörd verkar det som. Frosseri. Glad för deras skull.

    Kram till er

    SvaraRadera
  7. Visst är simning kul!! Jag gillar att alla kan vara med och tävla, man behöver inte vara snabbast, man kan slå sina egna tider och vinna heat och ha kul!!
    Kul med shopping :) När jag och min mamma åkte från flygplatsen i Charlotte hade vi ungefär 90 kg (!!!!) övervikt... helt GALET, men vi behövde inte betala något för övervikten, bara några futtiga dollar för att vi hade för många väskor. Så det var ju en väldans tur... annars tycker jag att de brukar knorra redan över 2-3 kg för mycket... Men de kanske är snälla på flygplatsen i Charlotte, vad vet jag, vi kan ju hoppas på det ifall dina gäster råkar shoppa lite för mycket :)
    Kramar

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!