måndag 6 juni 2011

En helg, en nationaldag o jag är besviken på mej själv.

Vart tar min tid vägen? Jag kunde inte i min livligaste fantasi ana att jag som inte jobbar, som inte pluggar skulle ha problem med att få tiden att räcka till. Jaja, så är det väl för alla den här tiden på året och man kan välja att se det som att eftersom tiden går fort, så är det ett tecken på att man har roligt. Öh?

Helg bra, mycket bra till o med.
Pizzadate med hjälplärarinnan. Lucas hade blommor med sej, o han kom i ett moln av Axe

Poolhäng, skönt.

Cajsa haft playdate med amerikansk flicka från Frankrike, som hade en stor hund.

Trevlig middag hos svensk familj, o mycket god mat. Tack Eva o Ulf!

Avslutning på Svenska skolan med pajkastning och vattenbus. Prinsesstårta, o den blomstertid och Du gamla med grälla barnsröster. Tårsvid och läppdarr på mamman.



Trädgårdsfix

Handling av läskeblask och andra drycker inför besök

Bäddning av gästsängar

Varmt, skönt och härligt. Gillar att bo här!

Nationaldag firades som sig bör med en kopp blaskigt kaffe och djungelvrål. Svensk flagga på bordet.




Men så är det så här, jag har lovat mej själv att säga nej, iaf försöka säga nej. Går inte så bra.
Sitter här nu, intrasslad i ett trassel, på Basses PC i Power Point. Gör en presentation om Sverige som jag i ett mycket svagt ögonblick lovat fröken att jag ska hålla inför skolans femteklassare. Varför gör jag så här, jag vill inte, jag kan inte, hur ska detta sluta? Tror inte att femteklassarna är ett dugg intresserade av Gustav Vasa, Erik av Pommern, Familjen Rausing. Linnés taxonomy, Björn Borg eller Lucia.
Jag, på min bristfälliga engelska, ska rapa upp fakta som ingen vill ha. Lucas kommer skämmas och jag är inte kompis med PC världen. Jag är van vid en annan sorts dator, som tyvärr inte funkar med skolans system. Arrrgghh.
Har fått vara kreativ dock, o det gillar jag. Gjort små fiffiga jämförelser mellan Sverige o Usa. Sånt som kan intressera amerikanska skolbarn, skoltrötta skolbarn. Som älskar att höra på taskig brytig engelska. Om gamla svenska (fula) kungar. Det kommer bli bra....






















Inspirerande lånade bilder av pigga killar från vår Svenska historia.



Tror inte ens på det själv, men går in i min affirmationsfas nu.
Jag riktigt ser hur jag skrider fram till teknikhörnet i klassrummet, alla barnen viskar till varann, ååå vad hon är härlig Lucas mamma. Vilka fina kläder, sån vill jag också vara när jag är vuxen. O ser ni, vilket välklippt hår hon har, inte slitet alls ju. O tänk, att dom bara har bort här så kort tid o hon pratar redan perfekt engelska. Tysssst, jag vill lyssna, det här är så intressant. Vad hette han nu? Linné. Aha, är det han med blommorna. Vad fint, är han svensk? Lyllosa Lucas som har en sån modig mamma, min mamma hade aldrig gjort det här, aldrig. O OM hon hade, då hade jag skämts ihjäl. Lucas han är bra han, o se vad fint han tittar på sin mamma, heter hon verkligen RÅSA?

Succé, stående ovationer, rektorn kommer ner från sitt kontor. Anställer mej på studs. Snälla Mrs Stroem, kan du göra alla PP presentationer i fortsättningen? Om historia och sånt. Du trollband verkligen alla 7086 femteklassare på skolan. Bra där Mrs Stroem! Sen ringer Senaten, o i princip hotar med världsprotest om jag inte ställer upp i presidentvalet.

Ja jo, nåt sånt där ser jag framför mej.... NOT!


Wish me luck, tror jag ska skriva lite fusklappar, o ta en dust till med PCn (verktyget från 1800-talet) O japp Basse! Det är dags nu, byt upp dej!!!!

Åsa - von Linnés adjunkt

PS: Linda, jag är redo, sängarna bäddade, fluffhanddukar vikta och vinet på kylning. Välkomna så väldigt mycket, jag tror jag smäller av vad jag längtar! 63 timmar kvar!

13 kommentarer:

  1. Lööv du är underbar!!! och jag tror jag kan lägga kommentarer nu ;) ett halvår senare typ ;) ha ha

    SvaraRadera
  2. Det blir säkert en jättebra presentation, men se till att du inte blir invald i senaten för jag vill att ni ska komma hem så småningom. Kram Svärmor

    SvaraRadera
  3. Hon är bra din sväris, håller med na.
    Det kommer att gå galant med PP, och ni kommer att ha det UNDERBAAAAAART när Elwings anländer. Pussar till tusen.

    SvaraRadera
  4. haha, vad rolig du är! Lukas och hans klassisar kommer tycka du är toppen! Kram Mia

    SvaraRadera
  5. Du det går säkert jättebra!
    Jag gjorde en Art Smart med Sonens klass när han gick i 4th grade som handlade om möbeldesign - det var enligt flera av barnen den bästa och roligaste Art Smart de nånsin gjort! (de fick alltså sedan rita egna möbler)

    SvaraRadera
  6. Såklart det kommer gå strålande! Dem kommer vara helt uppslukade av dig och det du berättar!
    Tänk på att dom säkert vet ingenting så dem kommer sitta med stora öron. Relax, det blir kul! Du kommer bli skolans hit, garanterat.

    Kram Åsa!

    SvaraRadera
  7. Klart att det går bra! Ha bilden klar för dig hur bra du är och det blir så.

    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Det här fixar du alldeles utmärkt!!!!! Du är så duktig på att skriva o utrycka dig, klart du fixar det på engelska också. Och lite svenskt förnuft kan nog behövas i senaten ibland!! :DD
    Och som belöning kommer din syster.... kan inte bli bättre! Ha det underbart!!!!!

    Många lycka till kramar från PA

    SvaraRadera
  9. Jamen det kommer att gå hur bra som helst!

    Släng in några super atleter..Stenmark gillar de i USA, Zlatan är grym och cool, Borg välkänd likaså och Annika Sörenstam...glöm inte henne!

    Sen håller jag med Taina (kloka finskan med humor som få..haha) det blir som du tänker!

    DET KOMMER ATT GÅ KALASBRA!

    Själv har jag sjungit luciasången alldeles själv i skolan...not so fun kan jag meddela men det gick!

    KRAM och lylla till

    SvaraRadera
  10. Oj vad jag skrattade. Du skriver sa roligt!!! Det kommer att ga hur bra som helst! Du kan ju alltid använda lite svenska ord ocksa...det blir exotiskt ;-)
    Lycka till!
    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  11. Du det kommer gå strålande! Nen varför snöa in dig så mycket på kungar?? Perrsonligen tycker jag kungar kan vara lite trist faktiskt. Varför inte ta lite blandad kompott. Det finns ju saker som vikingar och popmusik (typ Åksesson som gör Madonnas videos, eller Max Martin som låg bakom så många pop-under och självklart ABBA.) också vilket är en stor del av Sverige det också. m man nu vill hitta ngt som femteklassare kasnke tycker är lite kul? Kungar OCKSÅ så klart, men inte bara. Ikea kanske? Och så detta med midnattsol och norrsken. OM du vill ta upp tamurfenomen som är rätt coola! och annorlunda.
    BRA tänk fär med skillnader mellan Sverige och USA. DET brukar man gilla som barn. Skillnader och Likheter. Även "rekord" är väl ngt man i den åldern brukar gilla??? Typ största, eller starkaste, eller minsta eller så...?
    Du kommer fixa detta galant det är jag säkre på!
    Själv måste jag jobba stenhårt nu trots att jag är arbetstlös... ;-) Håller på med min artikel och den MÅSTE bli färdig nu. Känns segt men men...
    Stor KRAM! Och Lycka Till!!

    SvaraRadera
  12. Precis, blanda kompotten. Inte så mkt kungar och sådant, det tycker inte jag heller.
    ABBA får du inte glömma heller!! IKEA :-)
    Björn Borg.
    JA, glöm inte att berätta om olikheterna i skolan. Lunchen tex, jag kan lova att det komemr att bli jätteimpade om du berättar om svensk skolmat som desssutom är gratis!
    Sommarlov opch sommarstugor och avslutningar i Sverige!
    YOU can do this, yes you CAN!!!
    Stora kramar från din mentor ;-)

    SvaraRadera
  13. Anna, bästaste finaste vän. Välkommen till kommentarerna och till 2011. Fniss. Puss mit löv

    Svärmor, åh men tack. Fniss. Okejrå, jag håller mej undan från senaten.

    Malina, pussar till er!

    Mia, tack det gick bra och Lucas behövde inte skämmas.

    East coast: vad duktig du är! Visst blir man glad o stolt?

    Lotta: Tack för pepp, o japp, dom var entusiastiska och härliga!

    Taina: affirmationer och målbilder its a must. Jag är expert på det. Funkar i alla lägen, aim for the stars liksom.

    Christina: tack o fniss. Tänk att släppa in mej i sådana salonger, då skulle det röras omkring lite grann kan jag lova. Systerbesök är en belöning som heter duga!

    Lotta på Kalas, tack! O du, du är galen, skulle aldrig våga sjunga så där, du är grym!

    Lisa: Tack. Vad snäll du är. O japp, visst råkade jag slänga med lite svenska ord också. Gör inget, inte ens Lucas skämdes.

    Saltis: tack för toppenråd. Hoppas att du kom ur din skrivkramp idag och skrev så det glödde.

    Annika: fina mentor. Tack för braiga råd. The white house, here I come liksom. Yes we can!

    Kram till er alla gulliga!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!