söndag 3 juli 2011

Hipp hipp hurra på en helg o lite annat

En helg, en långhelg bara för att nya landet vi bor i firar födlis. Tackobocko. Vädret fint till galenskap, känns som att vi är på charterresa i Grekland (o då helst på Kreta för där bor min fina vän Anna sedan många år)
Simtävling i torsdags, dåligt förberedda. Kul o varmt. Strömmings simmade allt vad de kunde, med blandad ej regelmässig teknik verkar det som, för slutresultatet i bröstsimmet enligt listan blev: Cajsa Ström DQ och Lucas Ström DQ. DQ betyder inte Desquared som i klädmärket liksom..... Lucas ordnade också en tjuvstart, hamnade i chock och försämrade sin tid med nästan 10 sekunder bara för det. För mej gör det inget, men pojken är sur. Ok, gör om gör rätt!

Cajsa o hennes simmarkompisar
Världens finaste headtimer

Mysig fredagsmiddag på anrik Diner. Tips från Food channel network på tv. Heja mej, tur att jag bara tittar på Food. Tänk vad jag lär mej.... O japp, det var APAGOTT med europeisk mat, Grekisk o italiensk.


Fick i samma veva som vi åt mail från Basses morbror P som satt i sommarstugan o tittade på gamla foton som han så snällt delade med sig av. Fint o käckt att tekniken funkar, känns overkligt och fiffigt. Han satt i skogen i Motala, vid en liten sjö. Vi satt på en Diner i Charlotte. O vi mailade till varann.

Basse 1990. Jag hade sytt kavajen, o jag hade likadana
glasisar. Underbar frippa. Jag var dödskär.
O japp, jag fick hans tillåtelse att lägga upp bilden.... 
I lördags var det dags att fira 4 juli, jag vet... Lite lustigt att fira det den andra juli men så var det iaf. Först tittade vi på områdets parad.





Vi var bjudna till grannen som hade kalas. En granne som vi inte känner så mycket, o jag är liiite rädd för dem faktiskt. Hon är ganska vass o han är ganska trumpen. Sen dessutom är dom galet pedantiska, med allt! Jaja, kul ändå att bli bjuden. Skulle medbringas stolar, dryck och TWO DISHES TO SHARE. Klurigt, förstod ju att det inte handlade om disk utan två rätter att dela med sig av. Eh? Skulle vi ta med två rätter som skulle räcka till alla som kom? O hur många skulle komma? Två rätter som i en komplett måltid eller bara en del av måltid. Som skulle passa till vad? Varm eller kall? Fick tips om att ta med fläskpannkaka, sagt o gjort. Lite udda o annorlunda. O gjorde en smarrig sallad med jordgubbar o blåmögelost.  Sen fick jag ställa mej en ny fråga. Vad ska jag ha på mej? Hilfe. Gjorde det enda rätta, tog en ljusblå Odd-klänning med träskor till. Ögonskugga på, rafs rafs i smyckeslådan. Ut genom dörren med hela patrasket, fläskpannkaka, stolar, filtar o fasen o hans moster. Ville vända i dörren när jag såg de andra på festen. Flipflops, reklamtishor, mys-shorts. Too late om man säger så. Bara att knata över gatan, le på sitt finaste, med läppglans o allt. Leka first lady som möter luffare. Gick bra, drogs automatiskt till en äldre dam med blått hår. Åhåå, aer ere dere nye svenskerne? (detta skulle föreställa norska alltså) Hoppsan, hon hade bott här i sjuhundra år men skulle till Stockholm på ferie nästa vecka. Ville väl öva på skandinaviska antar jag.
Åt av den minst sagt brokiga blandningen av DISHES. Heliga makaroner. En salig röra, men vem, VEM tog med sig en soppa? Som skulle serveras till fläskpannkaka o pulled pork. På flat tallrik. Tillsammans med den illgröna, som i neon, sladderpotatisaladåb som min nya blåhåriga kompis tagit med. Trevligt hade vi, o det var varmt och väldigt amerikanskt på nåt sätt. Vid halv tio vallfärdade alla på området till golfbanan, med stol under armen och en öl i byxfickan för att titta på fyrverkeriet. 4th of July fyrverkeriet. Illegalt insmugglat från en annan delstat för att stora pjäser inte är tillåtna här i North Carolina. Mäktigt, pampigt, storslaget och evighetslänge.  Så klart, så som det anstår förenta staterna. Kinapuffarna, släng dig i väggen!  (att jag sedan är av åsikten av fyrverkerier är av ondo är en annan sak, gillar inte! Lägg de pengarna på något viktigt o relevant tack) 

Reflektioner o lärdomar från ett 4th of Julyparty på gatan:
Klä ner dig
Ta mej vilken rätt som helst
Använd kylpryl runt ditt glas om du inte gillar varmt rosé
Prata inte hemligheter på svenska, norrmän överallt.
Hamna inte i chock för att damerna pratar illa om grannar som inte är med.
Grannar gillar inte forigners från länder nedanför Florida
Varning utfärdad för av mej utomhusvistelse på onsdag när Sverige - USA spelar.
Trumfkort på onsdag (note to self) Sverigetröja och Pia Sundhage
Alla vet vem vi är, behöver inte presentera oss, blonda familjen verkligen
Cajsa är blondast av alla. Charmar tanter o till o med vassa tanten som hade kalaset.
Fyrverkeri i USA är stora o pampiga
Amerikanare avslutar festligheter tidigt, vid 23 är allt över o förbi o min nya bästis, norskan på 86 år tagit sin farkost och åkt hem.

Fotade lite dåligt bara, sorry



Visst blir fyrverkerier bra på bild? Nohhoot.




Vi hade trevligt hur som helst, o ett minne för livet kanske. 

Söndagsmys vid pool, bokläsning och fläskpannkaka på nytt. Gott o hur snabbt som helst ju. Önskar bara att vi hade lingonsylt. Istället fick det bli grekisk yoghurt och hallonsylt. Öh?
I morgon är det den riktiga 4 juli, vi firar med poolhäng, kanske nån liten utflykt, o bara massvis av mys. Alla är lediga, misstänker massinvasion vid poolen, ska nog smyga bort o lägga ut lite handdukar så vi får bra plats. (skojar bara)

Dagens stora kram går till Christina, en läsare från Pennsylvania, som har skickat mig ett gäng svenska böcker och en Damernas. Hur gulligt var inte det då? Tack tack gulle, du anar inte vad jag har tok-läst i helgen!

Nu kan jag också känna lite så här, ojsan vilka långa inlägg jag skriver. Hoppas ni orkar läsa allt. Jag klurar lite på att ge ut mina inlägg som ljudbok eller nåt. Eller som mp3. Vet inte, får se, svårt att få med mina underbara fina bilder i sådana format på nåt sätt. Faller idén så beror det på bilderna alltså. ;-)

Kram från 

Åsa - motståndare till fyrverkerier och gillare av fläskpannkaka

Knasiga, fina, blonda o härliga barn. Som är våra. Katten vad härligt!
Men dom har "tappat" sina ögonbryn visst.





7 kommentarer:

  1. Vad glad man blir av att läsa dina inlägg Åsa, sitter alltid och småler.

    Visst är det så, man vill backa och strunta i hela eländet många gånger. Sen blir det ett minne för livet. Man känner sig olustig och obekväm men det är det som förgyller och gör att det blir så häftigt. Vi spelar alltid hårt på vårat "svensk-kort". Gör vi fel är det så svenskar gör, jag hoppas att vi inte sabbat svenskarnas rykte i världen ;-)
    Fortsätt och njut av er långhelg.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Alltså här sitter jag och garvar, så himla skönt. Jag behövde skratta lite!!
    Denna fläskpannkaka. Den har har fått en ny betydelse för mig nu. Jag ser allt framför mig.

    Fläskpannkaka och pulled pork, med illgrön sladderpotatisaladåb som din blåhåriga polare tagit med.
    Jag smäller av!!

    Ja, ni överlevde ju allt och hade dessutom kul - bra!

    Barnen Ström kämpade bra tycker jag, och jättesöta är dem också.

    The Ström USA saga är ett äventyr att läsa om - glad vi får vara med Åsa!

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Haha låter som en riktig upplevelse!!! :-)
    Men jag fattar ändå inte varför ni firade den 2:a juli??? Eller missade jag det? Alla är väl lediga imorgon ändå????
    Stor kram och hoppas ni får en fin Nationaldag (på den riktiga dagen....! ;-))

    SvaraRadera
  4. Haha, jag minns såväl min första bbq-fest här i USA. Jag tyckte att jag klädde mig sommarcasual med en bomullsklänning, strap-sandaler och halsband. Snacka om att jag kände mig uppklädd. Folk hade flipflops, gamla tischor och badbrallor. Typ. Jag har till och med gått på NYÅRSFEST där folk har blåjeans och t-shirt. Fast nu såhär sex år efteråt tycker jag att det är ganska skönt (inte jeans på nyår, det måste ju ändå finnas gränser) men det totalt avslappnade förhållandet till kläder och partaj. Idag ska jag på 4th of July party hos svärpäronen. De har pool så det blir klädsel: linne, shorts och bikini. =)

    SvaraRadera
  5. Haha jag säger det samma, jag sitter och skrattar så tårarna rinner. Men det låter ju ganska så amerikanskt, mysbraller va fanken ska dom envisas med mysbraller för.
    Vilka super söta barn ni har, ja mina bryn försvinner också sådär fint på sommaren. Jag lite ut som en alien måste jag säga.
    Ha en bra 4th

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Men fläskpannkaka är världsabäst bjudmat till amerikaner, däj löööööv it - gjorde de det hos er också?? Vi serverar alltid det på vår glöggfest och det går åt FÖRST! Du får bunkra lingon på IKEA inför nästa gång! Härlig fourth verkar ni ha haft det i alla fall - här firades inte det minsta, det var lite lagom gråmulet och lätt duggregn - men rätt varmt. Alltid nåt :-)! KRAM

    SvaraRadera
  7. Anna, du är så snäll o rar. Tack! O japp, svennekortet är bra att ha i rockärmen har jag lärt mig.

    Lotta, gulle dej! Bra att du fick skratta lite, för det är roligt att skratta. Saknar lite de där asgarven när man kiknade som jag hade när jag var mindre. The Stroem saga goes on. Tack raring.

    Sporty Petra, ja vad ska man säga? Kommer tappa all stil o finess här känner jag. Men skönt är det, som attan. O uniformen nuförtiden är linne shorts, linne shorts, linne shorts. Hoppas att du hade en skön 4 juli.

    Saltis, nä jag fattar inte heller, den stora festen var i lördags, i söndags firades det mer ashoc på gatan med ännumer fyrverkerier o vinglas, o på den riktiga dagen var stämningen tillslut lite dämpad med det sparades inte på fyrverkerier då heller. Vet inte, fina fester firas i dagarna tre kanske?

    Fröken fräken, tack vad snäll du är! O hmpf, jag har en laddning brynfärgning, som används varje måndag. En rutin helt enkelt. Ska köpa med mej mer hem från Sverige för utan ögonbryn ser jag lite skum ut, alien absolut. Hoppas din 4th var fin med!

    Jenny, härliga J! Hur har allt gått? Hoppas att ni har det bra hemma och att solen kommer fram igen. Charlotte är lite tomt nu. Längtar tills vi ses igen. Stor kram till dej och hälsa alla.

    Kramar till er!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!