tisdag 7 juni 2011

Dressed for success och segerns sötma

Alla ord som slutar på -tma är läskiga tycker jag. Men ändå.


Allt är stort i America


Tack alla för tips o råd och bra pepp idag! Stor kram till er. Natten, jag lovar, sov inte så mycket. Höll på att fixa o trixa, prata med Basse mitt i natten via telefon så klart för hemma är han inte.

Kände mej förberedd, lite lagom nervös och lite lagom stissig. Åkte till skolan, mötte en cool Lucas och massvis av härliga femteklassare. Innan jag börjat med min presentation kände jag att en förvandling av mej själv skett. Jag var ju hur stencool som helst, o glad och pratig. Inledde med nån slags dialog, monolog snarare långt innan PP satt igång. Finns nog bara ett ord som kan beskriva min timme i 5th grade. Succé! Vilken skillnad att prata inför vetgiriga nyfikna amerikanska små fast stora barn. Dom avbröt för frågor, dom hänvisade till sina egna liv och det var snarare ett samtal som pågick än en powerpoint. Underbart o väldigt glädjande. Tror att jag fick 50 frågor, härligt. Annat är det hemma, alla åskådare sitter som möss, o vågar knappt inte titta upp från bordskivan. Hu ja vad hemskt det skulle vara, om den som pratar inför dem skulle titta dem i ögonen. O näää, jag är inte den kategoriska typen.

Vill ni ha lite fakta om Sverige, serverat på Åsas vis med en knorr av ironi?
Ok, här kommer lite.

Erik av Pommern... Hihi, nonooo, inte ett ord om gamla kungar eller sådan historia. Alldeles för tråkigt.

Vikingar var barbariska och härjade vilt. Slafs slafs

Sverige är lika stor som Californien till ytan.

Den svenska befolkningen är ca 3 % av den amerikanska

Vi har levt i fred sedan början på 1800 talet

Å uttalas som o:et i afford.

7 sorters blommor under huvudkudden på midsommar ger dröm om blivande make. Fick många frågor på den. Från tjejer, som sneglade på Lucas. Gissar att minst 10 amerikanska flickor kommer att plocka blommor nästnästa fredag.....

IKEA äger

Zlatan äger

5 veckors lagstadgad semme

Föräldrarledighet (här markerade fröken att hon skulle flytta till Sverige)

Nästan gratis sjukvård och tandvård för barn

Vi äter ketchup på pasta

Vi svänger inte höger vid rött på rödljus.

Barnen i Sverige har rast, o rast ute oavsett väder (här började dom tro att jag ljög)

Hemkunskap i femman (tror att L samlade plus där, eftersom jag sa att han kan laga mat och stryka sina egna skjortor)

Ishotellet är gjort av is (nooo?)

Midnattssol (många oroade sig för att det skulle vara så svårt att sova. Fick massvis av tips. På persienner och rullgardin. Tack så mycket)

Vi skriver datum baklänges, eller dom....

I Sverige använder vi inte Mrs. om fröken eller någon annan. What, skulle vi kalla fröken för... FÖRNAMN? Galet tyckte barnen.

Batteriholkar. Vad är det? O varför? Därför sa jag, för att vi är rädda om vårt land. Dom såg lite frågande ut.

Att barnen har jympa två gånger i veckan. Ombytta. Alla killar bara skriade.

Snö, visade foton på hur det såg ut i Sverige när vi flyttade. Katten vad snö vi hade hemma då. Äckligt tycker jag. Dom fick se vårt hus som dom tyckte var jättestort. Tror att dom däringa kidsen i skolan är hemmablinda.

Att prinsessan Madeleine bor i NYC tyckte dom var lite roligt. Vet dock inte om det är sant, kanske hon bara varit hit på besök, ojsan i så fall.

Frågorna jag fick:

Är det sant att alla i Sverige har blont hår o blå ögon? Nä, inte alla. Men det säger min mamma för du o Lucas o Cajsa är ju det.

Hur funkar det med blommorna, tänk om man drömmer om en tjej.

Går barnen i skolan när det snöar så där mycket?

Måste nån vuxen gå med dem när de går till skolan?

Kommer ni kunna prata svenska nu när ni kommer hem i sommar? Öh... Njae, 4 månader är lite kort tid för att glömma modersmålet, dessutom pratar vi ju bara svenska hemma.

Är det den 25 juni man ska plocka blommorna?

Varför firar ni jul den 24 dec?

Hur har det gått att flytta hit och varför? Då fick jag ett sånt där snilleblixtinfall. Satte med med ena benet på en skolbänk o sa.... Jag har haft detta som en dröm i hela mitt liv, att bo ett varmt land som pratar engelska. Jag har fått kämpa och jobba o nu är jag här, jag lever i en dröm. Det är viktigt förstår ni, att ha drömmar o mål. Man ska försöka se sig själv i framtiden när man lyckas med något svårt eller med något man önskar. Försök spela en film i huvudet.... Jag är ju för härlig! Varför började jag babbla om det mitt i allt?

Ja nåt sånt där, många frågor, väldig engagerade barn och artiga o trevliga. Efteråt hade barnen fått skriva vad dom hade för mål och drömmar. O se på fasen, de flesta ville bo i Sverige ett tag i sitt liv. De flesta utan en, för han ville bo på månen. Se där ja, då hade jag lyckats sälja in Sverige, landet med sjön Vättern. Lucas fick vara megapoppis, för frågorna slutade inte bara för att jag gått, utan fortsatte dagen ut. Själv satt jag på en parkeringsplats med tårarna rinnande. Så lättad, så lycklig och så stolt. Jag gjorde det, fast jag inte vågade. Jag klarade det och dessutom skaffade jag ett fyrtiotal nya medborgare till hemlandet.

En fin dag :-)

Fakturan skickar jag till PR på slottet i Stockholm. Rabatterad faktura. 25 lakan + moms. På mitt konto, senast nästa fredag.

Åsa - halvvägs till Vita huset

14 kommentarer:

  1. hahahaaa! UNDERBART Åsa!!!!!
    Visste väl att det skulle gå super!
    KUL!
    Kanske du ska göra om det igen senare men om Europa?!?!? ;-)
    KRAAM!

    SvaraRadera
  2. Grattis Åsa, du är fantastisk!
    /Lena (svärmor)

    SvaraRadera
  3. Så grymt bra! Vilka bra ämnen du tog upp och så nära för en femteklassare att förstå!

    GRYMT JOBBAT!

    Jag ska säga till kungaparet att skicka de där pengarna. Annars får Reinfeldt ta från någon skattepeng eller något :)

    Kram Karin

    SvaraRadera
  4. Ja-a, du är för härlig! Bra jobbat! // Mia

    SvaraRadera
  5. Underbart Åsa!!! Mina tårar rinner också, jag är både rörd, stolt över en svensk mamma och skrattar så jag gråter för att du är så rolig!!!!!

    Jag hoppas du som kommande president har möjlighet att ha svens semester;D

    SvaraRadera
  6. Åsa! Du är toppen - vilken ambasadör - vad vore Sverige utan dig och Zlatan! Kram Kicki

    SvaraRadera
  7. svensK semester. Inte Svens semester... vet inte riktigt vilken Sven jag tänkte på...

    SvaraRadera
  8. Men Åsa, kom hit och håll föredrag för mig och mina jobbarkompisar!! Du är hired, på studs.

    GRATTIS!! Vilken härlig känsla och helt super med alla frågor.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  9. Haha, som jag skrattade när jag läste båda inläggen! Så imponerad att du fick ihop en sådan skön föreläsning om Sverige!
    Häftigt att barnen var så intresserade, måste ha kännts som det bästa betyget!

    SvaraRadera
  10. Ps. Jag har gjort EXAKT samma sak: skrivit cock i ett ganska viktigt mail. Men å andra sidan är det bara ett exempel av många vid det här laget ;)

    SvaraRadera
  11. Saltis: tack! Mmm, jag har nog fått blodad tand, det tror jag. Europa får det bli, om nån vill lyssna vill säga.

    Farmen Lena, tack. Snäll du är!

    Karin, gulle dej! Hälsa kungen och var försiktig.

    Malina, sötis. Du är fasen lika bäst du. O bäbis I.

    Mia, tack. Känns så skänt att sätta in en fullträff emellanåt, bra för självkänsla o själförtroendet.

    Christina, du är så gullig. O lika lätt till tårar som jag.
    Bra att du skrattar. O Sven hälsar BTW :-) Får klura lite på det där presidentskapet, semestervillkoren var ju inte riktigt vad jag hoppats på.

    Kicki, haha, fniss. Ja vad vore Sverige utan oss?

    Lotta! Jaa, fasen vad kul! Känns himla bra, o japp, jag kan koka kaffe till er också. O visst, frågorna gör ju att det blir mycket mer avslappnat o roligt.

    Anna. Vad kul att du fick skratta, det är bra. Mmm, bra betyg o det känns helt underbart!

    Lotta, o noo vad pinsamma vi är! Blir ju lite nyfiken på de andra? Tips o hint tack....

    Kram till alla er härliga!

    SvaraRadera
  12. Lovely!!
    Klart att du, sköna fina ÅSA, fixade det!
    VISSTE jag väl!!
    Frågoran du fick var roliga också, men fullständigt förståeliga!!
    COCK är ju skitkul!
    Jag har minsann gjort sådan blunders också ska du veta...
    OM jag har!!
    Kram på're!!!

    SvaraRadera
  13. Yaaaaay, du är ju superbäst!! Bra gjort och jag beundrar ditt mod!!

    Kram

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!