måndag 14 november 2011

Kunden har alltid rätt, only in America?

Skrev ju lite om den pajjade kaffemaskinen i förra inlägget. Katastrofdåligt att den gick sönder, skulle innebära grinig mamma nästa morgon. Jag är verkligen fånigt petig med mitt kaffe, noga, gillar apastarkt. Dricker i favvomugg som jag fått av Nina. Med trasig maskin är morgonen lite mindre rolig så att säga. Basse kom hem vid lunchtid för att hämta resväska, kom med superiden att fara tillbaks till köpestället med maskinen istället för att börja leta ny. Vi hade alla kvitton o kartonger o frigolitskal kvar. Duktigsson va? Garanti kanske finns i detta landet med?
Sagt o gjort, for till affären där maskinen är köpt. Utan något som helst problem och utan att ens plocka upp maskinen ur kartongen fick vi lämna tillbaks den. Pengar tillbaks eller vill ni leta efter något annat? Ohj, ehum, aaaa. Vi tittar gärna efter en ny kaffemaskin. Vänta vänta säger Anna i kundtjänst som enligt sin namnskylt jobbat i två år. Jag ska titta vad priset i dagsläget är för den trasiga maskinen. Ojsan, den har gått upp till från 150 till 190 dollar, då kan ni handla för 190 istället. Ohoo, vi smög iväg snabbt som ögat, o fnissade lite. Kan det stämma. Inga astronomiska summor men ändå. Kändes generöst.
Hittade en ny lite finare maskin, o lite nytt starkt kaffe i kapsel. Kul!

Ny fräsch maskin. O japp, det rosa som syns
är spegelbild av Cajs som gör läxor....

Götte-kaffe, allt med Sumatran är starkt o gott


Gick för att göra oss skuldfria till damen i servicedisken. Betala mellanskillnaden, lägg på kostnaden för kaffe. Har ni medlemskort? Näää. Men det kanske ni vill ha i framtiden, här är ansökningshandlingarna, fyll i när ni kommer hem. Jag ger er 20 % rabatt direkt. Öh, tack! O sen är det så här, om man handlar för 150 dollar får man 30 dollar tillbaks på ett presentkort, o nu när ni köpte den här maskinen så får ni 20 dollar tillbaks av leverantören..... Ok, hänger inte med, men ler o ser oskyldigt tacksam o glad ut. Rassel i maskinen, varsågod. Kvittot. Ha en bra dag!

Kattsching, rakt ner på glamkontot, bäst att fara dit redan imon.


Ja jag vet, svårt att se på snedden, men ändå...Fyll i o skicka in, sen
kommer 20 dollar på posten. 
Anna i servicedisken gav oss helt sonika 124 dollar i rabatt o sen utöver detta 50 dollar i presentkort att handla för. Vi fick en mycket finare kaffemaskin + lite starkt gott kaffe. Hallå? Inte ett ord om rätt eller fel, behövde inte argumentera eller förklara oss. Basse hade medvetet behållt snyggskjortan för att se lite mer pondusaktig ut. Helt i onödan. Vi fick lämna tillbaks, inga problem. Inget snack, ingen känsla av att JAG har lurat affären utan tvärtom. Här har kunden rätt! Kul upplevelse, o jaha, 50  dollar i presentkort kan jag göra handla något kul för i den affären. Tack Anna, tack!

I en landskamp blir det USA - Sverige 1-0

Åsa - har tjänat 50 bucks på att kaffeskrället gick sönder, o fick en finare splajdans ny kaffemaskin med sig hem. Det kallar jag service. O jag lärde mej något. Var inte rädd för att gå tillbaks med trasiga saker :-)

12 kommentarer:

  1. Only in America!!!

    Apabra Åsa! Du och Basse, ni kan!

    Älskar också när du skriver så här snitsigt. "Duktigsson, snyggskjortan, kaffeskrället" Jag sover gott nu efter ha läst den här solskenshistorian!!

    Godnattkram!

    SvaraRadera
  2. japp här är man verkligen ofta "kung" som kund!!! Att lämna tillbaka varor som gått sönder brukar ytterst sällan vålla några problem. De är otroligt generösa med sådant. Jag har t o m lämnat tillbaka en sak en gång utan kvittot (ha de slängt det). Jättebra!
    MEN, visst betalar man. Det är bara det att man inte tänker på det. Självfallet lägger affärerna på detta på sina priser. Fast det "ser man ju inte" och därmed funderar man inte över det. Men som sagt, jag tycker det är superskönt att det är såpass lätt att lämna tillbaka eller byta varor när det är fel på dem, även om man använt dem och det inte är ngn direkt garanti. Det gör att man inte blir lika nojig när man ska handla ngt nytt eftersom man vet att OM det inte fungerar så kan man byta. Kalas!
    Ser att ni kör med Cuisinart. Här har annars Nespressomaskinen blivit superinne. Om man vill göra kaffe från kapsel. :-) Själv gillar jag min Bodum French Press. Så gott blir det och den tar nästan ingen plats alls. Vi som bor i en skokartong måste ju även tänka på sådant, hahaha! ;-)
    Härligt att dina morgnar nu är räddade!
    Kramar!!!

    SvaraRadera
  3. Kanon! Jag har även bytt kläder där utan kvitto, så länge taggen var kvar på kläderna var det inga problem:) Sånt gillar vi.
    Hoppas att du blir nöjd med din nya kaffemaskin. En liten fråga bara, kan man endast använda de där små kapslarna eller kan du hälla i vanligt kaffe också?
    Kram

    SvaraRadera
  4. Detta är typiskt only in America. Kunden har alltid rätt.
    Love it!

    SvaraRadera
  5. Jag är inte förvånad, US är kundens land, där har butikerna verkligen fattat vem som står för lönen i slutändan.
    När vi var i Las Vegas i somras köpte äldsta sonen ett par dyra märkessolglasögon, andra dagen satte han sig på dem och blev givetvis mindre glad... Jag tog kvitto och trasig glasögon och gick tillbaka till butiken. Visade att de var sönder och hade väl laddat med en "bra förklaring" men fick nya utan att ens behöva förklara alls! Nöjd son och nöjd mor!

    SvaraRadera
  6. Jajamen, det är Only in America. Här kan man lämna tillbaka vad som helst. Kunden har alltid rätt, i princip.
    Och costumer service rule!
    Ibland går det för långt, men det är en annan historia...
    Borde kanske skriva om när jag var dekoratör på Lord and Taylor och såg "allt".
    KRAMAR!!!

    SvaraRadera
  7. Det är bara gratulera till nya kaffemaskinen. Det där med kundservice är något jag kan sakna mycket från USA. I veckan skulle jag lämna tillbaka en ljusslinga till Granit som jag inte var nöjd med och jag var inte van att behöva redogöra varför jag inte ville ha den. I USA räcker det ju med att bara säga att man vill lämna igen något, man behöver ju inte ha ett skäl som ska godtas av butiken. Men det gick dock bra och jag fick igen mina pengar för ljusslingan. Ni gjorde ju ett rejält klipp på att lämna igen den trasiga maskinen. HOppas nu den nya kommer att funka finfint.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Tycker om när livet är smidigt, när man inte behöver förklara och försvara sig när man vill lämna tillbaka något. Har svårt för Kapp-Ahl stan efter en försöka lämna tillbka historia. Har ni inget för er över jul och nyår är ni välkommna till vårt hus i Florida. Kram kram

    SvaraRadera
  9. Visst är kunden kung! Det märkligaste jag sett är en äldre dam som lämnade tillbaka ett par nylonstrumpor!!! Hon hade bara "provat lite".... och det gick alldeles utmärkt!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Lotta, fniss. Jag har ett helt eget språk. Väldans kul att du gillar det! Tack o lov har jag ett formellt språk också. :-)

    Saltis, jag har också tänkt på det där, nånstans betalar man ju. Om någon fixar sig en kundvagn full med kuponger gratis, så får nog en annan kund stå för notan. Oftast är nog den kunden jag, för jag har ingen koll på kuponger o rabatter ännu.
    O ja, kapselkaffe är en sämre kompromiss. Borde iaf finnas återanvändningsbara eller nedbrytbara kapslar.
    Bodum kaffe är hur gott som helst, gillar pysslet med att trycka ner o mäta upp o koka vatten. O sen är kannan vacker med!

    Camilla, vi gillar att man får byta! Det finns en plastkapsel som man kan fylla på eget malt kaffe i också. Egentligen är det är föredra eftersom inte kapslarna är nedbrytbara o ganska så dyra i sej. Jag har kört med båda varianterna.

    Eastcoast. Vi gillart! Hur är det med det i Spanien, är det lika enkelt?

    Brysselkakan, snacka om service när ni fick ett par nya solglasögon. Fantastiskt egentligen. Jag tror att jag ska försöka bli lite bättre på att lämna tillbaks saker som är trasiga eller som inte motsvarar förväntningarna.

    Annika, såklart det finns tillfällen när allt går för långt. Förvånar mej inte ett dugg. Det finns människor till allt verkligen. Jag har dock svårt för att klaga o lämna tillbaks, ska bättra mej lite på den punkten.

    Desiree, visst är det tråkigt att behöva stå och argumentera för att man vill lämna tillbaks, jag skäms nästan o känner mej så besvärlig. Undrar vad det beror på? Bra att du fick lämna tillbaks på granit iaf. Kaffemaskinen funkar bra tack o lov!

    Angelina, man blir så lessen när man får nästan bråka för att lämna tillbaks. Nu tappade ju dom en kund istället för att bara ta tillbaks o ersätta. Dumt av dem. Ååå, skulle vara härligt att besöka er i fina huset! Hur länge är ni där?

    Christina, nä du skojar. Jag skulle aldrig få för mej att ens tänka tanken att lämna tillbaks ett par nylonisar. Oj vad olika människorna är!

    Kramar till er o tack för att ni kommenterar, blir ju apaglad!!

    SvaraRadera
  11. Hallon,
    är i Florida från den 16/12 till den 4/1. VÄKOMNA :)

    SvaraRadera
  12. I lööööööve USA!

    Skulle aldrig hänt i Sverige;
    - jaha, vill du laga maskinen eller köpa en ny?
    - laga
    -ok, då kostar det 800 kr och det tar ca 2 veckor.
    - 2 veckor? Jag blir ett monster efter två timmar utan mitt morgonkaffe.
    - Öh. ? ? ?
    - Vad kostar en ny?
    - 2400 kronor.
    - Men..
    - Ja, men det är du själv som tryckte på fel knappar...

    Suck suck suck

    Bra jobbat, Åsa!

    Kram

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!